Monday, July 1, 2013

MORDEN METROPOLITAN CITY DUBAI

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Pengasihani

Assalamualaikum,
Pengembara jalanan tersenyum riang.  Matahari  terang benderang. Cuaca panas membahang.  Kali kedua menjejaki bumi Emirate yang menjadi kebanggaan seluruh penduduk Timur Tengah amnya dan dunia khususnya.  Memang tidak dinafikan pembangunan negara minyak ini sekali gus membuka mata kepada dunia,  tetapi ?.  Tetapi pada pandangan  ZBA ada pro dan kebaikan justeru dan kontranya disebalik pembangunan sedia  ada.  Walau bagaimanapun syabas kerana kekayaan yang ada dimanfaatkan sebaik mungkin daripada melakukan pembaziran tanpa berbuat sesuatu.

Burj Khalifa (dikiri) merupakan  salah satu binaan Tertinggi Dunia yang menjadi daya tarikan utama pelancong ke Dubai

Sebelumnya ZBA pernah melawat Abu Dhabi ibu negara UAE.  Hebat dan berketerampilan.  Banyak juga lokasi-lokasi menarik yang boleh diabadikan dalam kenangan.  Walau pun demikian keujudan Dubai beserta pembangunan yang pesat seolah-olah menidakan daya penarik kepada Abu Dhabi.  Dua bandar berkembar yang membangun seiring.

Dubai tidak perlu dihuraikan dengan panjang lebar.  Memadai sekadar melayari tempat-tempat menarik melalui www.bigbustours.com yang menggariskan secara terperinci dimana dan apa yang hendak kita lihat. Bagaimana dan apakah cara pengangkutan yang sesuai berdasarkan kemampuan sendiri.  Semuanya dilakarkan secara terperinci dan mudah untuk difahami serta diikuti.  Tetapi bagi ZBA, metro adalah pengangkutan terbaik bagi mengharungi seluruh Dubai dalam masa yang singkat.  



Dubai one of the  mordens City  in The Planet


Perkhidmatan Metro Dubai amat sophisticated.  Morden, bersih serta selesa tetapi agak mahal jika bergerak dari satu stesyen ke stesyen yang lain.  Sungguh pun harga tiket agak mahal (AED4.50 bagi bagi Zon Satu permulaan) tetapi ini telah termasuk tambang feder bas yang disediakan untuk kelokasi yang ditetapkan.  Jika dicampur secara keseluruhan lebih murah jika dibandingkan dengan perkhidmatan PUTRA, LRT dan bus RAPID diNegara1M.  Bagi kesenangan kepada pelancung asing, satu sistem tiket harian diperkenalkan dan dinamakan "Daily Pass" dengan harga AED16.oo dan sahlaku mulai awal pagi sehinggalah 12.00 tengah malam.  Pembaca boleh kemana sahaja dengan Metro atau Feder Bas tanpa had.  Satu perkhidmatan terbaik dan termurah sesuai untuk semua gulungan pelawat.



Satu lagi sistem pengangkutan unik diperkenalkan di Dubai ialah Water Texi.  Perkhidmatan ini disediakan khususnya di Dubai Old Souk untuk menyeberangi sungai diantara kedua-dua belah tebing.  Harga yang dikenakan ialah AED0.50 untuk satu hala.  Manakala bagi pelancung yang ingin bersiar-siar dan hilir mudik muara pula disediakan perkhidmatan Water Bas dengan tambang AED4.50 bagi 6 perhentian sepanjang 1J30M.  Berhawa dingin, selesa bagi dua kali hilir mudik.
Satu lagi perkhidmatan yang disediakan di Dubai Old Souk ialah Cruise.  Memulakan perkhidmatan seawal jam 18.00 bagi dua kali perjalanan ke muara dan laut lepas.  Bayaran ialah AED 45.00 untuk satu jam pelayaran.  Biasanya mereka istilahkan perkhidmatan ini sebagai "Sunset Dinner Cruise".  Kepada pembaca yang bekeluarga, perkhidmatan ini harus dilihat sebagai satu kemestian.



Jetty Cruise Terminal dan kanan Cruise yang digunakan dalam pelayaran 


Perkhidmatan Teksi.  Bukan standard saya.  Terlampau mahal tetapi sesuai dengan perkhidmatan yang ditawarkan.  Kereta daripada jenis Toyota Altis dan Camry dalam versi baru dan berhawa dingin sepenuhnya.  Pemandu yang berhemah dan tidak perlu menyoal arah kemana.  Naik sahaja dan meter tersedia mencatatkan harga tambang bagi perkhidmatan yang dituju.



Pemandangan Indah di Atlantis On The Palm.  Hotel bertaraf Dunia.





Kiri Jumeirah Beach Park dan kanan Dubai Mall dan Burj Khalifa


Dibawah Dubai Airport

Penerbangan.  UAE mempunyai dua syarikat penerbangan tambang murah yang menjalankan operasi sehingga ke Eropah, Afrika dan juga Russia. Satunya dikenali sebagai Fly Dubai (www.flydubai.com) yang beroperasi dari Dubai International Aiport dan keduanya yang beroperasi melalui Lapangan Terbang Sharjah.  Dikenali sebagai Airarabia melalui laman web www.airarabia.com
Berikut adalah pandangan ZBA hasil dari pembangunan pesat Metropolitan Dubai.  Hakikat ini dilihat sendiri setelah 4H/3M merayap dan dari mata yang melihat dan telinga yang mendengar.  Pandangan ini adalah bersifat peribadi dan hanya untuk dikongsi berdasarkan pengalaman masing-masing.



Pertama.  Sememangnya diakui pembangunan Dubai dilihat dimana-mana. Tetapi bolehkah  hartanah yang dibangunkan dibeli oleh pengembala bebiri dan unta dari padang pasir.  Kita lihat semuanya kebaikan di Dubai tetapi pernahkah pembaca merayap dan melihat sendiri bentuk kehidupan masyarakat UAE secara keseluruhan.  Contoh daripada Hatta di sempadan Oman sehingga ke Dubai.  Jika belum adalah tidak adil untuk membuat sebarang kesimpulan.  


Dewasa ini,  kita lihat banyak sekali Villa-villa, condo-condo mewah di Jumeirah kekosongan tanpa penghuni dan ditinggalkan usang atau for salesSebelumnya kita digembur-gembarkan oleh media keparat bahawa orang kaya dan ternama sana dan sini dari seluruh dunia membeli hartanah mewah di Dubai.  Persolannya apakah kerajaan UAE berpuas hati dengan pulangan dari hasil pelaburan mereka.  
Mampukan hartanah yang ditinggalkan bertahan dan dapat mengekalkan kestabilan harga, pengelenggaraan dan  kecantikan Jumeirah buat selamanya. ZBA tidak mengatakan ini satu bentuk pembaziran tetapi pembangunan tanpa perancangan dan tidak dimandfaatkan kepada raayat sendiri juga ibarat satu pembaziran.  Apa guna pembangunan jika yang menikmati hasil keringat raayat dimanfaatkan oleh segulungan kecil orang luar yang tidak berkepentingan kepada UAE.

 Kedua.  Negara 1M berbangga dengan masyarakat majmuk yang menduduki bumi ini.  Perkara yang sama terjadi diDubai.  Bezanya di Dubai selain dari mereka hidup aman dan damai, mereka juga bebas sebagaimana raayat tempatan.  Tetapi mereka tidak bebas disegi undang-undang.  Mereka diwajibkan keatas semua peruntukan undang-undang yang sedia ada.  Ini menjadikan mereka disipline dan tidak melanggar peraturan.  Mereka diletakan dibawah kawalan.  Boleh bekerja dengan syarat peraturan wajib dipatuhi.  Tidak ada PATI dan sampai masa perjanjian tamat, mereka wajib pulang kenegara masing-masing.

Mereka tidak diberi hak kerayatan sewenang-wenangnya.  Setiap anak bukan pemastautin tidak dikira warganegara.  Kelahiran mereka sahaja di UAE tetapi kerayatan mereka berdasarkan warganegara ibubapa negara masing-masing.  Tetapi apa terjadi diNegara1M.  Pendatang diberi kerakyatan sewenang-wenangnya.  Boleh mengundi dan anak-anak bukan pemastautin diberi kerayatan dan serba serbi secara percuma.  Mereka berlagak lebih dari warganegara Negara1M sendiri.  Melakukan jenayah saban hari dan berkepala batu jika ada pihak berkuasa yang bertindakan menghalang segala kemahuan mereka.  Manusia sampah dan pengotor dipungut dan diberi keismewaan. Ini merupakan satu kelebihan yang patut Negara1M dimasukan dalam "World Guiness of Rekod".  

Ketiga. Pembangunan metarial sepatutnya didatangkan sekali dengan pembangunan rohaniah.  Lihat apa yang terjadi di Dubai sekarang.  Pengaruh sosial masyarakat asing telah menular dalam kehidupan masyarakat tempatan.  Bar, night Club, pub dan sebagainya telah mula beroperasi dihotel-hotel.  Namakan sahaja pelayan yang pembaca kehendaki.  Dari Afrika, Lebonan, Filipina, Indonesia, India dan semuanya ibarat petik jari datang sendiri.  Seawal jam 3.00 petang seolah tidak ada malam, pusat-pusat operasi tersebut bermula.
Keempat.  Dubai sebenarnya bukan majmuk lagi tetapi boleh dikatakan pusat manusia caca merba dari seluruh dunia.  Hitam, kuning, putih, choklat, perang dan semuanya ada.  Pusat-pusat membeli belah dipenuhi dengan wanita-wanita Philippines sehinggakan kepada Mall Dubai sendiri.  Sektor pembinaan dikongsi antara India, Bangladesh, Indonesia, Philipinas dan lain-lain.  Sektor pengangkutan (Teksi) pula dikuasai oleh pendatang dari Bangladesh dan Pakistan.  Dari pengawal keselamatan hingga penyelia Metro System pula semuanya  dikuasai oleh pekerja asing.  Secara total kini bangsa-bangsa lain di UAE telah menipu Bangsa Arab itu sendiri.

Sedih mengenangkan bangsa Arab UAE yang masih lagi menjadi gembala Unta, bebiri, kambing dan Kaldai digurun padang pasir sedangkan bangsa-bangsa lain dari seluruh dunia datang mengaut hasil mahsul UAE atas dasar pembangunan.

Perkara yang sama menimpa Negara1M. Paling sedih lagi menyayat hati. Orang Melayu ditipu orang Myanmar dipasar borong.  Orang Melayu ditipu Indon dijalan Tuanku Abdul Rahman. Orang Melayu ditipu oleh Bangla di stesyen minyak.  Orang Melayu ditipu oleh segala bangsa dipasar malam.  Dan paling teruk sekali orang Melayu ditipu oleh  pemerintah Melayu sendiri.
Tentu ramai yang marah apabila ZBA memaparkan kenyataan diatas.  Sebenarnya banyak lagi yang hendak ZBA nukilankan untuk kita sama-sama secara resional berfikir. Oleh yang demikian sekadar peduman, maaf diminta kepada yang terhiris.  Tidak kurang juga jutaan terima kasih kepada yang sudi mengambil sebagai iktibar.


Kesimpulan.   Penduduk UAE tidak mendapat apa-apa pengalaman (Transfer Teknoloji) daripada berbilon projek yang dihasilkan.  Mereka hanya mengeluarkan wang dan dengan wang mereka mendapat segala-galanya.  Semua pekerjaan dilakukan oleh orang asing yang diupah sedangkan raayat tempatan masih dengan ego ke Arabian (Orang kaya) yang bersenang lenang menghisap Shisa di komplek, Cafe dan  dikedai-kedai kopi.  





Wellcome to Facebook : Tobiak Travel

3 comments:

  1. salam... ZBA boleh bg tau kat mana duduk masa kat Dubai ni Thanks...

    ReplyDelete
  2. Panorama Burj Dubai. RM 160.00 semalam. 150 meter kehadapan drp Al-Fahidi Metro Stesyen (Green line). On the way dalam supermarket ada jual nasi. Kalau family tak digalakan sebab dibawah hotel a bar dan sangat aktif. Hotel di Dubai kebanyakannya mahal. Bagi saya ini mungkin dah selesa. SALAM

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete