Thursday, July 4, 2013

PETRA TO CAIRO OVERLANDS

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,


Dikeheningan pagi dalam cuaca sejuk Petra di Lembah Musa, ZBA melangkah pergi dengan seribu kenangan manis.  Tepat jam 0600 pagi kami dijemput dengan coster untuk memulakan perjalanan 3 jam ke bandar pelabuhan Aqaba.  ZBA harus menepati waktu kerana perjalanan ferry yang menghubungkan Aqaba  (Jordan) dan Nuweiba (Egypt) selalu tergendala dan berubah jadual disebabkan keadaan cuaca.



Pelabuhan Aqaba Jordan

  Keadaan dalam Ferry yang selisa menempatkan Kelas 1 dan 2 serta kenderaan dibawah deck.





Pelayaran disenja petang yang aman dan damai ketika berada di deck atas.


                               Jam 9.30 pagi ZBA telah pun berada di Pekan Pelabuhan Aqaba.  Dari Wadi Musa kami tidak kembali berpatah balik melalui Maan untuk ke Aqaba. Sebaliknya mengambil jalan pintas (by pas Bandar Maan yang menjimatkan masa 30 minit perjalanan sebelum menemui semula highway  dari Jordan ke Aqaba).  Melalui jalanraya  berputar belit keluar daripada Petra dengan pemandangan wadi yang sangat cantil.  Dikawasan wadi ditumbuhi tanaman hijau khususnya buah-buah, sayur-sayuran dan tanaman bijirin. Manalaka dikawasan berbukit dengan bukit-bukit yang gondol dan sesetengahnya ditumbuhi rumput-rumput kering, kelihatan penternak dengan ternakan masing-masing.  Ternakan unta, kuda, kaldai, kambing dan bebiri merupakan hasil utama bagi penduduk sekitar Petra. Sungguhpun keadaan muka bumi yang sedemikian tetapi dengan rezeki yang diberikan Allah, ternakan mereka keseluruhannya  gemuk-gemuk dan buntal.  Ini adalah pemandangan biasa selepas 30 minit perjalanan keluar daripada bandar Petra.  

Petra dimaklumkan adalah salah satu kawasan wadi yang subur dan senantiasa berair. Dalam erta kata lain Petra adalah air.   Terletak 800M dpl dan semasa musim sejuk, salji akan meliputi Petra khususnya dalam bulan Febuary.  Mempunyai kepadatan penduduk sekitar 45,000 terdiri daripada suku kaum Arab (casmir) orang dan hasil utama ialah pertanian, penternakan dan barangan kraf. Bulan Januari dan Febuari adalah waktu terbaik untuk melawat Petra. 
Selepas 30 minit perjalanan (40 km) meliwati kawasan perumahan, penternakan dan pertanian, kita akan memasuki lebuhraya 4 lorong menuju ke Aqaba.  Sungguhpun lebuhrayanya dua lorong sebelah tetapi pergerakan kenderaan amat selisa.  Jalanrayanya rata dan tidak ditampal disana dan disini.  Kenderaan bertali arus merentasi kawasan pergunungan, gurun dan padang pasir.  Sekali sekali kita akan melewati kawasan penempatan dan selebihnya pemandangan biasa hutan batu batan dan gurun pasir yang panas.  Fenomena ini berterusan sejauh 108 km sehinggalah kita memasuki bandar Aqaba.
Tambang daripada Petra ke Aqaba ialah JDR 7 dengan perkhidmatan bas (Van Coster). Perkhidmatan bermula seawal jam 0700 bagi  tiga dan empat perjalanan sehari.  Masa ialah 1J45M dan bas akan berhenti diluar bandar Aqaba.  Dari sini pembaca yang ingin meneruskan perjalanan ke pelabuhan Aqaba terpaksa mengambil teksi untuk meneruskankan lagi perjalanan sejauh 12 km.  Tambang yang dikenakan ialah JDR 7 bagi sebuah teksi. 
Bandar Pelabuhan Aqaba cantik sekali dilihat dari perhentian bas. Ianya  berada betul-betul disebelah kanan menghala ke pelabuhan.  ZBA tidak singgah lama disini setakat membeli tiket ferry kerana kami harus mengejar perjalanan ferry ke Nuweiba.   Jangkaan kami meleset, Ferry yang dijangka bertolak jam 1200 tengahari telah ditunda sehingga jam 6.00 petang.  Kami terpaksa membuanga masa lebih 6 jam di pelabuhan yang serba kekurangan daripada keselesaan. 
Benar sebagaimana diperkatakan oleh kebanyakan pengguna ferry Aqaba/Nuweiba, perkhidmatan mereka selalu tidak mengikut jadual.  Sekali lagi kami tergendala lebih sejam berada didalam ferry dari jadual sebenar.  Akhirnya kami membuta selama 3 jam lagi didalam ferry dan ditambah satu jam lagi masa menunggu dipelabuhan Nuweiba.  Hari ini kami keletihan kerana dek lama menanti.  Sesungguhnya penantian itu satu siksaan. Akhirnya ZBA tiba di Nuweiba jam 11.00 malam dan terpaksa menginap disebuah hotel murahan kerana tiada pilihan untuk meneruskan perjalanan ke Cairo.

Jarak dalam Notika Miles daripada Pelabuhan Aqaba (Jordan)  ke Pelabuhan Nuweiba (Egypt) ialah 80 NM.  Pelayaran dengan ferry mengambil masa 3J.  Tambang yang dikenakan untuk satu hala perjalanan ialah USD 60 dan JDR 10 untuk cukai pelabuhan.  Ini bersamaan dengan RM 230.00.



Bandar Pelabuhan Nuweiba

Pelabuhan Koboi yang penuh dengan sampah tidak langsung menggambarkan sebagai pelabuhan utama Jordan/Egypt























Nuweiba Beach Resort terletak keutara 7 Km daripada bandar pelabuhan Nuweiba 



Kebanyakan Resort di sini berbentuk Rumah kaum Zulu di Afrika dan beratapkan daun tamar.




Sewa termurah bagi resort-resort disini semurah 10EGP semalam dan merupakan tumpuan pelancung Eropah 



Keseluruhan pemandangan Pantai menuju Taba daripada Nuweiba adalah terbaik sesuai dengan keindahan  padang pasir ditepian laut.























Memandangkan faktor masa dan pengangkutan, ZBA memilih laluan melalui Taba untuk ke Cairo.  Sedangkan dalam perancangan awal kami akan melalui Dhahab (sebuah bandar peranginan dan penyelam skuba yang tercantik di pantai Laut Merah) dan seterusnya melewati Sharm Al-Sheikh juga sebuah bandar di timur Cairo yang terkenal dengan pusat peranginan pantai bagi pelancung-pelancung  Eropah menghabiskan musim panas di Egypt disamping Hurghada di selatan Sharm Al-Sheikh.  
Perjalanan dari Nuweiba ke Taba sejauh  80km amat mencabar.  Jalanrayanya melalui tepian pantai membelah kawasan pergunungan, berbukit, berbatu, berliku dan sempit tetapi selesa dan cantik.  Pembaca akan disajikan dengan pemandangan kebiruan air laut yang cantik dan udara sejuk yang menerjah melalui tingkap.   Untuk makluman, Taba ialah bandar paling hampir dengan sempadan Israel yang jaraknya 10 km daripada persimpangan menuju Cairo.
Selepas Taba pembaca akan melalui pula kawasan padang pasir yang tandus tanpa apa-apa aktiviti yang boleh dilakukan samaada penternakan atau pertanian.  Hampir 500km kita dihidangkan dengan ketandusan padang pasir dengan suhu yang semakin panas.  Akhirnya ZBA menghampiri di sebuah bandar kecil yang dikenali sebagai Suez.  Kawalan keselamatan disini amat ketat dimana kenderaan berbaris panjang untuk diperiksa oleh pihak keselamatan dan membayar tol sebelum melepasi terowong bawah tanah. 
Kenderaan bergerak perlahan dari kedua-dua hala manakala diatasnya kapal-kapal belayar hilir mudik melalui  Terusan Suez yang menghubungkan Laut Merah dengan Laut Mediteranian

Suez. Bas yang kami tumpangi berhenti sebentar disini untuk memberi peluang kepada beberapa penumpang turun  dan menuju kedestinasi masing-masing. Dari sini perjalanan masih berbaki 100km lagi ke Cairo. Jarak perjalanan dari pelabuhan Nuweiba ke Cairo ialah 670 km. Perjalanan keseluruhan akan mengambil masa melebihi daripada 7J dengan tambang bas EGP 80 manakala Coster EGP 120.

Setelah memasuki Sinai baru pembaca dapat melihat kehijauan ditengah-tengah padang pasir. Pokok-pokok, sayur-sayuran hidup subur dicelah celah penempatan penduduk.  Manakala aktiviti penternakan kembali aktif sebagai sumber makanan dan pendapatan harian. 















Alhamdulillah kami selamat sampai di Cairo jam hampir 2 petang setelah melalui pengalaman 7J dalam perjalanan padang pasir, pergunungan, wadi dan melalui penempatan penduduk tempatan.  Satu pengalaman baru yang menyasyikan yang tidak dapat dilupakan oleh pengembara jalanan seperti ZBA.  Kami diturunkan ditengah bandaraya Cairo yang mengikut kehendak kami yang berdekatan dengan laluan Metro. 
Dek kerana kelaparan, ZBA singgah disebuah restoran Arab dan menjamah buat pertama kali makanan Arab yang dikenali sebagai "Kosyari".  Disini ZBA berkenalan dengan seorang pengamal "Tabliq" dimana beliau baru sahaja kembali daripada Banjarmasin di Kalimantan. Seorang anak muda yang peramah dan baik hati.  Kami bertukar-tukar pengalaman dan email dan dikelapangan masa beliau telah menghantar kami ke Metro Stesyen yang berdekatan dan kami berpisah dengan perkenalan yang amat mesra.  Dari Stesyen Al-Morib ZBA terus kedestinasi hotel di Sadat Stesyen (Tahrir Square)
Sebelum berahir, tiga pesanan daripada ZBA.  Pertama.  Kebanyakan pemandu di Egypt tidak akan memasang ACon walaupun mereka menjanjikan kenderaan berhawa dingin. (Perlu paksaan jika kita amat memerlukan).  Kedua. Tawar menawar harga hendaklah dilakukan dengan tegas dan berhemah.  Ketiga.  Penumpang Van Coster akan berhenti sesuka hati dan menurunkan kita dimana-mana.  Sebelum persetujuan harga, pembaca juga harus tahu dimana perhentian yang akan dituju dan dapatkan pengesahan terlebih dahulu.

EXPLORE CAIRO 16TH LARGEST CITY IN THE WORLD
by : Tobiak Travel

2 comments: