Tuesday, July 16, 2013

CITY OF ASWAN EGYPT

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,
14J dengan keretapi daripada Cairo menuju Aswan diselatan sejauh 660 km.  Penumpang penuh sesak sehinggakan ada yang mengambil tempat tidur dalam tandas semalaman perjalanan.  (Pertama kali ZBA nampak dan merupakan sejarah berkeretapi di seluruh dunia).  6J dalam kegelapan malam dan 8J disiang hari.  4J lewat yang merupakan satu kebiasaan dalam perkhidmatan keretapi Egypt. Bertolah 12 malam dan tiba jam 1400 petang.
6J pertama banyak masa dihabiskan dengan tidor walaupun penghawa dingin amat sejuk. Dikala fajar menyinsing kami telah 1/3 perjalanan.  Siang hari barulah ZBA nampak keadaan muka bumi Egypt yang sebenar.
Cantik dan subur. Al-maklum sepanjang perjalanan menghala ke selatan, trek berkembar keretapi berjajaran ditebing Sungai Nil dan diseberang sana jalanraya.

Pemandangan kawasan sawah padi dengan lambaian dahan-dahan kurma menampakan seolah-olah pemandangan sawah padi di negara-negara ASEAN.  Sayur-sayuran ditanam dan tumbuh dengan subur dengan binatang ternakan berkeliaran samaada dijadikan kenderaan atau sepenuhnya untuk aktiviti pertanian.  Dikejauhan ternampak berbalam-balam kawasan  pergunungan dan bukit-bukit yang gondol serta padang pasir yang gersang.


Apa pun Sungai Nil adalah punca segala-galanya bagi kehidupan raayat Egypt.   Dari pemerhatian ZBA bermula daripada Alexandaria diutara hinggalah ke  Lake Nasser disempadan Sudan diselatan,


nadi utama  pertanian yang merupakan sumber makanan utama adalah ditanam disepanjang sebelah menyebelah Sungai Nile.
Begitu juga sistem perhubungan sama ada keretapi atau jalanraya, menjalar dari utara keselatan.
Majoriti penduduknya juga membina penempatan dan tinggal dimana terdapatnya wadi-wadi yang sesuai untuk pertanian.  Jarang sekali kita nampak aktiviti perusahaan kecuali perusahaan kecil oleh penduduk setempat.
Keseluruhan rumah-rumah di Egypt diperbuat daripada batu bata dan dibiarkan tidak berplaster dibahagian luar. Manakala dibahagian atasnya dibiarkan besi masih tercacak pada keseluruhan bumbungnya.  Difahamkan bahawa tiada satu pun rumah di Egypt yang dikira siap sekiranya masih terdapat besi tercacak diatas.  Ini menyebabkan rumah mereka tidak akan dikenakan cukai pintu oleh pihak berkuasa tempatan sungguhpun rumah tersebut puluhan tahun telah didiami.  Ada sesetengahnya pula meletakan daun tamar dan dijadikan bilik dibahagian atas seperti rumah-rumah dipadang pasir.  Pemandangan dari luar menambahkan semak dan tidak terurus dan menyakitkan mata yang memandang.  Tapi itu adalah sebahagian daripada cara penghidupan mereka. 























Kami sampai di Aswan jam 2pm dan disebabkan  kelewatan,  lawatan ke  Aswan Dam dan Philae Temple dibatalkan. 


Besoknya kami harus bangun seawal jam 3.30am kerana perjalanan ke Abu Simbel adalah secara berkumpulan dan semua kenderaan akan dipantau oleh pihak berkuasa.
Sebelum matahari terbit 


ZBA telah keluar daripada bandar Aswan.  Merentas jalan kearas Empangan Aswan dan terus memasuki padang pasir. Jalanraya satu lorong sebelah menyebelah yang cantik tetapi kenderaan jarang-jarang kelihatan.  
Convoy pada hari ini mungkin tak kurang daripada 30 buah bas, van serta coster convoy bersama.  Potong memotong sesuka hati sebab sesetengah tempat jalanraya lurus macam pembaris.  Semuanya boleh dikatakan dalam mood 130km keatas.  Semua convoy bertolak lebih kurang jam 6.00am dan disyaratkan sampai di Abu Simbel sebelum jam 0930 pagi. Perjalanan yang harus ditempuh ialah 282.4km sehala.  Dari mayau-mayau tidur, ramai dikalangan kami didalam coster terus menyambung dengkor masing-masing.  Rakan-rakan kami terdiri dari berbilang negara. 
Tapi mata ZBA sememangnya mata "Pengembara Jalanan". Dia tidak akan tidur selagi nampak matahari dan dia akan tidur  apabila bulan berada diatas kepala. Itu menunjukan ia menghormati bulan purnama.

Padang pasir sejauh mata memandang.  Tiada penempatan manusia.  Tiada pertanian dan tiada usaha penternakan.  Dalam hati, kalau mengembara dengan kenderaan sendiri dan rosak ditengah jalan, hanya Allah Maha mengetahui.  Cuaca semalam direkodkan 50C dan hari ini diramalkan 55C. 





































Setibanya di sebuah persimpangan barulah kami nampak sedikit penempatan manusia dan sebuah wadi kecil. Sekumpulan rumah rumah morden dan mungkin penempatan kakitangan kerajaan dan sebuah ladang untuk penyelidikan pertanian.  Satu saliran air berampangan kemungkinan untuk pengairan atau lain-lain kegunaan.  


Di simpang empat tersebut tertulis terus keselatan Wadi Haifa (Sudan 58km). Ketimur 98km Abu Simbel dan ke barat sebuah Wadi.  Ini bermakna kami dijangka sampai ke Abu Simbel dalam masa 1J30M dari sekarang. Sebagaimana dijangkakan, ZBA sampai di Abu Simbel jam 09.15pagi.  Pemandangan pertama sebaik menjejaki kaki ketanah, membiru dan luas terbentang Lake Nasser. Alhamdulillah.
Tidak disangka convoy pagi ini membawa ribuan pelancung asing ke Abu Simbel.  Ini buat satu hari, jika seminggu, sebulan, setahun berapa banyak pendapatan kerajaan Egypt mendapat hasil daripada sini sahaja, gara-gara untuk melihat The Great Temple of Ramses the II dan Temple of Hathor Bayaran tiketnya bukan murah,  EGP 100 bagi satu orang hanya sekadar untuk melihat batu yang dipahat sejak zaman berzaman.  Masa pergi/balik dengan 8J diperjalanan merentasi gurun padang pasir yang panas.  Bagi ZBA sebenarnya masa dan wang bukan ukuran tetapi kehebatan tamadhun harus diambil kira.  Malah mungkin hanya segelintir sahaja pembaca yang pernah kesini.  




Masa 1J yang diperuntukan tamat dan kami bertolak kembali ke Aswan tepat jam 10.30 pagi.  Lake Nasser menggamit kami dengan penuh kenangan. 
The Great Temple of Ramses the II and Temple of Hathor 
 HISTORY OF EGYPT
by
"TOBIAK TRAVEL"

No comments:

Post a Comment