Thursday, November 13, 2014

SOUTH AFRICA PART TWO

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum,
Hari ini 27 Ogos 2014, ZBA memasuki Amerika Selatan buat kali yang kedua selepas merayap di Namibia, Zambia dan Zimbabwe.  Disempadan kami tiada menghadapi masalah kecuali di pihak Zimbabwe dimana backpack kami dibuka untuk pemeriksaan kastam. Manakala di Afrika Selatan sekali lagi kami diarahkan menunjukan "Medical Certificate" sebagai mematuhi yang kita telah mengambil suntikan "Yellow fever".
ZBA sampai di Pretoria dan meneruskan perjalanan ke Goborone, Botswana.  29 Ogos 2014 kembali lagi ke Afrika Selatan.  Ini bermakna telah 3 kali ZBA memasuki Afrika Selatan. Semua perjalanan melintasi sempadan ke negara-negara tersebut berjalan lancar tanpa sebarang masalah.  Dan kini ZBA di Pretoria semula. Sekali lagi semasa di station bas kami diingatkan agar tidak meninggalkan beg tanpa ditemani sesaorang.
"You are not save". Peringatan demi peringatan yang dimaklumkan kepada kami setiap kali memasuki dan berada dibumi Afrika Selatan. Perkataan yang sama dari raayat Afrika Selatan sendiriTerima kasih kepada mereka-mereka yang ikhlas dan saling mengingati. Kami akur dan kami ingat demi keselamatan.
Waktu menunjukan jam 1.30 dan sementara menunggu bas ke Nelspruit malam nanti, ZBA memasuki sebuah restorant Kentucky untuk berehat dan makan tengahari.  Disini kami merancang bagi menghabiskan masa sebelum meneruskan perjalanan.

Kami bertuah dipetang ini kerana setelah beberapa kali menghubungi Kedutaan Malaysia di Pretoria, seorang daripada setaf yang juga rakan seperjuangan ZBA  secara kebetulan kelapangan masa sudi untuk menemani kami melawat beberapa tempat menarik yang berada di sekitar Pretoria.  Dengan kenderaan DC kami bergerak bebas bagaikan raja dinegara orang.  Plet No besi kata teman daripada Singapura.  Dalam perjalanan kami berbual mesra dan bertanya kyabar masing-masing

ZBA   menimbulkan    soal   keselamatan    di
Afrika Selatan kerana banyak sangat kami menerima nasihat tentang keselamatan bahawasanya pelancung asing amat tidak selamat di bumi Afrika Selatan.    Beliau menjawab ringkas.  "Memang benar". Katanya, beliau sendiri pun tidak berani untuk keluar jauh daripada kawasan perbandaran lebih-lebih lagi di luar Pretoria khususnya pada waktu malam.  Beliau sendiri hairan bagaimana kami berani merayap sejauh ini tanpa bantuan sesiapa.  Dalam keseronokan berborak didalam kesesakan jalanraya,  setengah jam kemudian kami sampai di Voortrekker Monement. Terletak diatas sebuah bukit di selatan  Pretoria. Satu monument yang menjadi tarikan pelancung dan semasa disini kita akan dapat melihat keseluruhan bandaraya Pretoria secara jelas.  Bayaran masuk ialah RAN 100 dan monument dibuka mulai jam 0900 - 1700pm.

Petang ini ZBA menikmati kecantikan sunset di Freedom Park yang jaraknya tidak jauh daripada Voortrekker Monument dan selepas itu kami beredar pula menuju satu lagi tarikan utama di Pretoria.  Union Building.  Terletak di tengah-tengah bandaraya Pretoria dan tidak jauh daripada Kedutaan Malaysia.
Dari Voortrekker Monument kami mengambil masa 45 minit sambil menikmati persekitaran perbandaran Pretoria sebelum sampai ke Union Building.  Dari jauh pembaca akan dapat melihat tugu peringatan hero Afrika Selatan tertegak megah dihadapan building.  Walaupun senja tetapi masih ramai pelancung serta kanak-kanak sekolah dengan ghairah mengambil gambar ditugu hero negara mereka Nelson Mandela.

Sebelum berpisah, ZBA dibawa oleh Saudara Khalid untuk makan malam. Terima kasih kepada beliau yang sanggup bersusah payah dan membelanja kami malam ini. Sesungguhnya keperibadian beliau amat disenangi dan dihormati.  Segala pengerbonan beliau amat kami sanjungi dan jutaan terima kasih yang tidak terhingga.
Masa semakin suntuk dan beliau terus menemani kami sehingga ke perhentian Intercape Bus yang akan membawa kami ke Nelspruit dan seterusnya Swaziland.
Ketemu lagi dalam bahagian terahir "South Africa Part Three".

"The Union Building are easily the most famous building in South Afrika.  No visit to Pretoria can be complete without a visit to this beautifuI landmark"