Monday, August 14, 2017

ABYANEH VILLAGE KASHAN

Alhamdulillah.  ZBA selamat sampai ke Abyaneh, Persianابيانه‎‎, Kashan lebih kurang 7 malam. Satu perjalanan yang merangkumi lebih 400 km dengan selamat. Terima kasih kepada Mr Ghaffar pemandu yang berhemah dan penyabar serta sering membaca Ayat-ayat Suci Al Quran sepanjang perjalanan.  
Perkampungan Abyaneh. Terkenal juga dengan panggilan "Perkampungan Merah" kerana tanah dan rumah-rumah mereka berwarna merah. Perkampungan tradisi yang dibuat daripada tanah liat dan merupakan satu tradisi yang kekal sejak berzaman. 
Terletak di kaki pergunungan Karkas dan 70 km ke selatan Kashan. Penempatan perumahan  yang padat dengan lorong-lorong kecil pejalan kaki yang membentuk stairway. Rangka-rangka rumah dibuat daripada kayu dengan dinding-dinding daripada tanah liat. Manakala dibahagian bumbung pula digunakan sebagai countyard yang kelihatan cantik dan menarik. Mendapat bekalan air bersih daripada Sungai Barzrud dan cuaca dingin sepanjang tahun.
Perkampungan ini merupakan salah satu perkampungan tertua di Iran dan menarik ribuan pelancung asing dan warga tempatan setiap hari lebih-lebih lagi semasa diadakan perayaan tradisi setempat.
Mereka bertutur dalam bahasa Parthian Pahlavi dan mengamalkan pemakaian pakaian tradisional dalam kehidupan seharian. Women’s traditional costume typically consists of a white long scarf (covering the shoulders and upper trunk) which has a colorful or floral pattern and an under-knee skirt or pleated pants. Diwartakan sebagai Iran's National Heritage sejak 1975.
Pekerjaan utama meraka ialah pertanian dan ternakan. Antara tanaman yang menjadi sumber makanan ialah gandum, barli, kentang, apple, tin dan lain-lain.












Masjid yang dikatakan tertua sezaman keujudan Abyaneh Village
 

In the Village there are also three castles, a restaurant, a pilgrimage site and three mosques. According to an inscription on top of its door, one of the mosques, dates back to early Safavid period, inside the mosque there is a beautiful nocturnal prayer hall with wooden capital pillars.

ZBA meninggalkan perkampungan Abyaneh sekitar jam 21.00pm. Kami berpatih balik sekali lagi dan bermalam di Kashan. Alhamdulillah dengan kemahiran pemandu,  kami berjaya mencari lokasi hotel yang telah sedia ditempah.  Untuk makluman hotel-hotel di Iran memang amat sukar untuk ditemui kecuali dengan bantuan penduduk tempatan.  Kita harus melalui lorong-lorong tikus dimana didalamnya baru kita temui hotel dan pelbagai. Deretan kedai-kedai diluar ibarat benteng dan amat sukar dilihat apa yang terdapat didalam.
Selepas sarapan pagi, kami bertolak menuju destinasi terahir Tehran yang mengambil  3j perjalanan dengan bas.
Abyaneh Village

 TEHRAN CAPITOL CITY OF IRAN


No comments:

Post a Comment