Tuesday, August 8, 2017

HAWAII DURING WW11




Tora !  Tora ! Tora !,  d'day 07 Disember 1941. Jepun melancarkan serangan udarapaling dahsyat keatas “Pearl Harbor.” 
The fleet at anchor in the harbor near Honolulu was the primary target of the surprise attack that killed more than 2,400 Americans and launched the United States into World War II.
Mini Submarine yang menempatkan beberapa Terpedo yang dikendalikan oleh seorang Pilot yang digunakan oleh Tentera Jepun untuk menyerang kapal-kapal Amerika.
Pearl Harbor
Pearl Harbor is the remains of the USS Arizona, the battleship that blew up after a 1,760-pound bomb dropped by a Japanese “Kamikaze” bomber pierced the deck near Turret II and plunged into the forward ammunition magazine, setting off a massive explosion. The ship was ripped in two and sank. 1,177 of 1,400 crew members were killed. The Arizona accounted for roughly half of those killed on Oahu that day.
Over the years, a military museum complex has grown up around the Arizona Memorial. It includes the memorial, the USS Bowfin Submarine Museum and Park, the Pacific Aviation Museum on Ford Island and the USS Missouri, the battleship where the Japanese surrender was signed in Tokyo Bay in September of 1945.
Schofield Barracks
This is the second most important World War II site on Oahu, yet its distance from Honolulu and the restrictions because of its role as an active Army base make it unknown to all except the most persistent tourists interested in World War II. 
Schofield Barracks is the heart of the Army presence on Oahu and was hit hard by attacks on Dec. 7, 1941. Survivors of the attack were among those who took the fight to the Japanese, in battles from Guadalcanal to the Philippines. They’ve been involved in nearly every major conflict since. The base remains the home of the 25th Infantry Division, nicknamed “Tropic Lightning.” Because of security restrictions at the base, access is limited.
Anyone driving between Honolulu and the North Shore will pass the art deco entry gates. Travelers can visit the Tropic Lightning Museum in historic Carter Hall on the base.
Gambar tertera adalah daripada Kapal Selam USS Bowfin.

Pembaca yang ingin melawat tempat-tempat tersebut diatas hendaklah bermula daripada Pearl Harbor Historical Side. Tiket dijual disini dan harga mengikuti lokasi yang bakal dilawati. Bas khas disediakan kecuali kepada pembaca yang ingin melawat USS Arizona Memorial yang akan dibawa dengan menggunakan feri.  Perlu diingat pembaca akan memasuki pengkalan tentera dan bergambar ditempat-temat tertentu adalah dilarang.


USS Arizona Memorial
Perjalanan mengambil masa lebih kurang 10 minit dengan melintasi sebuah jambatan dan Pos Pengawal  ke pulau yang menempatkan sebuah pengkalan tentera dimana didalam terdapat USS Missouri Battleship dan Pasific Aviation Muzium. Pembaca    akan    diturunkan
dahulu di USS Missouri Battleship Muzium dan bilamana kita selesai membuat lawatan kita akan keluar dan menaiki semula bas kedestinasi kedua dan seterusnya kembali Pearl Harbor Historic Side dengan bas yang sama. Kekerapan bas adalah 15 minit setiap satu.  Jadi kita mempunyai masa sehari dengan tiket yang sama untuk explore sepuas-puasnya.
Berikut ZBA sekadar menceritakan peristiwa hanya dengan melalui gambar-gambar yang sempat dirakamkan.

USS Missouri Battleship Muzium
Laluan masuk ke USS Missouri Battleship


Bahagian di mana USS Missouri diserang oleh Petty Officer Setuo Ishino





Gambar-gambar dibawah pula ialah dipersikitaran 
Pasific Aviation Muzium

Pesawat F-16 Felcon
Pesawat F-18 Hornet
Pesawat F-14 Tomcat
 

Melawat Pearl Harbor adalah sesuatu yang amat menarik khususnya kepada penggemar sejarah peperangan dunia kedua. Realiti kepada peristiwa tersebut mengingatkan kita kemusnahan, kematian dan kerosakan harta benda yang tidak ternilai. Perasaan irihati, balas dendam diantara kedua-dua pihak saling berlarutan sehinggalah kita lihat sehingga kehari ini dunia tidak pernah sunyi daripada peperangan, pembunuhan, kemusnahan dan pelbagai walaupun tamadhun manusia bertambah canggih. Apa yang penting kita lihat tiada siapa yang menang dan siapa yang kalah.  Tetapi dunia terus bergolak, bertelagah dan berperang.
Bagi ZBA melawat Pearl Harbor Historic Side adalah sesuatu yang menjadi kemestian bagi setiap pembaca yang mengunjungi Hawaii. Oleh yang demikian satu hari adalah masa yang amat sesuai untuk menghabiskan explorasi kesemua tempat-tempat bersejarah di Pearl Harbor.  Tidak perlu sangat difikirkan tentang kos tetapi sejarah Pearl Harbor amat menyayat hati apabila kita mengenangkan kematian didalam setiap peperangan.


MAHALO HAWAII  !!!

No comments:

Post a Comment