Sunday, February 14, 2016

SAPPORO (札幌市 Sapporo-shi)


Sapporo (札幌, "important river flowing through a plain"
in Ainu language) is the capital of Hokkaido and Japan's fifth largest city
Sapporo became world famous in 1972 when the Olympic Winter Games were held there. Today, the city is well known for its ramen, beer, and the annual snow festival held in February every years.
New Chitose Airport wellcome you
Dicatatkan sebagai lokasi-lokasi paling sejuk didunia selain daripada dibahagian Artik.  Ini termasuklah Ulan Batur di Mongolia, Harbin di China dan Sapporo di Jepun. Ketiga-tiga lokasi tersebut cuacanya boleh mencecah kebawah - 1C hinggakan kebawah
-55C pada masa-masa tertentu. Paling rendah setakat ini yang dialami penulis ialah di Ulan Batur yang mencatatkan suhu dibawah -12C. Hanya bahagian mata sahaja yang boleh dibuka sedikit,  bagi menghadapi keadaan cuaca yang demikian.
Sebelum ZBA menulis artikal ini dengan panjang lebar, izinkan saya menyucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Air Asia yang meneroka dan membuka laluan ini. Satu inisiatif yang amat tinggi dan dilihat sebagai laluan 90% capasiti penumpang bagi perjalanan pergi dan
balik.  Tentu banyak yang bertanya kenapa tidak MAS, kerana MAS hanya gah pada nama dan perkhidmatan. Bagi AA mereka tidak glamour tetapi mereka mencari keuntungan. Apa ada pada nama sedangkan setiap tahun mengalami kerugian.  
Manakala bagi AA nama tidak penting tapi keuntungan yang dicari.
Sapporo.  Penerbangan daripada KLIA2 bermula jam 11.30pm dengan pesawat Airbus 330-300 (D7 550) dan dijangka mendarat 7 jam kemudian. Ini bermakna ZBA akan menjejaki bumi Sapporo jam 07.30am. Dimaklumkan suhu berada dibawah -7C dan cuaca dilapurkan terang dan berangin. Sebagaimana dijangkakan kami mendarat dengan selamat. 
New Chitose Airport (新千歳空港 Shin-Chitose Kūkō?) (CTS).  Is an airport located 2.7 NM (5.0 km; 3.1 mi) south southeast of Chitose[3] and Tomakomai, Hokkaidō, Japan, serving the Sapporo metropolitan area. By land area, it is the largest airport in Hokkaidō.
NCA ibarat lautan air hamparan permaidani putih (Salji).  Cuma dilandasan pendaratan sahaja kelihatan tarmac bewarna hitam menandakan kawasan selamat untuk pelepasan dan pendaratan. Semasa pesawat masih texi dan perlahan-lahan  menuju bays, terdapat dua kelainan dan satu-satunya  kehebatan pada teknoloji pembinaan landasan terbang di Jepun. 
Mungkin kita tidak pernah terlintas bagaimana pesawat yang laju dapat mendarat diatas landasan yang licin dan dipenuhi salji yang berair.  Di NCA, jawapannya terjawab.  Landasan terbang mereka tidak sama dengan lapangan terbang biasa.  landasan itu sendiri dibina bergaris-garis dari hujung landasan kehujung yang lain.  Ini memberi cengkaman kepada roda pesawat dapat mencengkam landasan dan pesawat tidak terbabas serta behenti mengikut tindakankan juruterbang.
Kedua.  Sungguhpun landasan dibina sedemikian rupa, tetapi teknologi mereka tidak memberi apa-apa gegaran pada pesawat semasa bergerak di taxiway.  Semuanya seolah-olah pesawat berada dilandasan biasa. Maaf, kalau di KLIA kita rasa pesawat bergoyang-goyang ketika menuju landasan terbang kerana permukaan taxiway yang tidak rata.
7 jam penerbangan tidaklah terasa sangat keletihan kerana penerbangan pada malam hari. Langit cerah dan cuaca sejuk dan   kelihatan disana sini salji nipis masih memutih. ZBA menyambil perkhidmatan Bas No 65 untuk ke pusat bandar Hokkaido.  Tambang Y1030 dan masa perjalanan hampir satu jam.  Bas akan berhenti
diperhentian terahir berdekatan Station Keretapi Hokkaido. Disana kita dengan senang boleh menggunakan perkhidmatan metro untuk bergerak kesana kemari. Kita juga boleh membuat pilihan sema ada ingin  menggunakan perkhidmatan keretapi kepusat bandar. Tambangnya ialah Y1070. 
Hokkaido sebuah bandar terancang.  Perkhidmatan transpotasi amat baik, mudah dan efisyen. Tapi sebagai sebuah negara maju, tambang dan segala perbelanjaan adalah 4 x ganda daripada negara maju 1M.  RM ibarat sampah bagi mereka. Separuh pengsan bagi kita-kita yang ada sedikit sebanyak untuk berbelanja.  Tambang metro dibahagikan kepada jarak dalam tiga katogeri.  Paling murah ialah Y200. (Duit syling) bersamaan RM 7.00 bagi satu stesyen 400-500m.
Selain metro, perkhidmatan keretapi memang amat terkenal di Jepun.  Kita bebas bergerak kesana kemari dengan ketetapi waktu yang tepat.  Pokok kepada semua adalah kesediaan kita berbelanja mengikut kemampuan.
Dari segi keselamatan, dimana-mana diseluruh Jepun adalah
paling selamat jika dibandingkan dengan  negara-negara lain di Asia. Kita bebas bergerak sama ada siang dan malam.  Penduduk setempat amat menghormati tamu.  Tapi malang perbualan menjadi sukar kerana mereka kurang faham dan fasih berbahasa asing selain bahasa ibunda.
Makanan halal memang sukar. Sayugia dimaklumkan, masyarakat Jepun kurang memakan babi dan jarang sekali menu mereka menyajikan sajian bercampur babi kerana mereka banyak memakan ikan mentah bersama nasi.
Tidak ramai masyarakat Jepun dan asing yang beragama Islam tinggal di Hokkaido.  Kalau   ada
pun penampilan mereka sukar dibezakan kecuali berdasarkan ras dan muka-muka selain bangsa Jepun.  Terdapat sebuah Masjid "Sapporo Masjid" (100m daripada Kita Juni Jo metro stesen dan disana terdapat sebuah restoran Indonesia yang memulakan perniagaan diawal petang sehingga malam.
Otaru Port
Clock Tower Sapporo
Keseronokan Sapporo adalah semasa musim sejuk dan salji. Manakala tempat-tempat menarik di Pulau Hokkaido kebanyakanya berada jauh daripada Sapporo.  Jadi percutian yang bermanfaat adalah dengan perancangan yang teliti.  Dua minggu adalah jangka waktu yang bersesuaian bagi menikmati Hokkaido secara keseluruhan.  Jadi tidak  
perlu disini ZBA menyatakan satu persatu tentang tempat-tempat yang wajar dilawati memadai dengan sedikit home work pembaca boleh dapati daripada google dan memahami sepenuhnya apa yang diminati untuk dikunjungi.
Sedikit makluman.  Jepun lain dari yang lain. Mereka amat menitik beratkan faktor waktu
dan keselamatan. Penggunaan soket yang menepati piawaian mereka adalah perlu dan pasti.  Jika tidak semua peralatan alatan eletrik yang kita bawa tidak akan berfungsi dengan baik ketika disana.
ZBA menghabiskan masa  6H/5M bagi menikmati kecantikan Sapporo dimusim salji tahun ini.  Dalam perjalanan pulang ZBA menggunakan perkhidmatan keretapi ke lapangan terbang.
Tambang keretapi ke Lapangan terbang sedikit lebih mahal jika dibandingkan dengan bas. Walau bagaimana pun perjalananya cuma mengambil masa 28m sahaja. Satu lagi stesen yang dihubungkan dengan metro ke NCA ialah Shin Sapporo.

SAYONARA SAPPORO 

  

No comments:

Post a Comment