Thursday, July 17, 2014

SOUTH AFRICA BLACK DAY CRONOLOGY

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum, 
    Dari BTS Kuala Lumpur menaiki bas Trans-Nasional menuju Johore Bharu. Memasuki Singapura melalui Tambak Johore.  Menaiki bas No w1 menuju Woodland. Dari Kranji MRT station  meneruskan perjalanan dengan MRT menuju Changi. Perjalanan mengambil masa 1J30M dengan tambang SGD 2.50.
    Alternatif lain ialah dengan menaiki bas daripada Johore Baharu menuju Woodland Interchange.  Dari sana pembaca boleh memilih sama ada menaiki MRT atau Bas 858  menuju Changi. Apapun tiada perkhidmatan terus dari mana-mana MRT station terus ke Changi. Pokoknya kita wajib membuat pertukaran  di Tanah Merah MRT Station sebelum meneruskan perjalanan ke Changi.  Pilihannya adalah pelbagai bermula daripada Kranji MRT Station.  Tambang bagi perjalanan sehala ialah SGD 2.50 dengan masa perjalanan sekitar 1J30M.
Selain daripada itu terdapat juga perkhidmatan bus langsung daripada Johore Baharu dan Lapangan Terbang Senai ke Changi. Tambang yang dikenakan sekitar RM7.00 sehala dengan kekerapan perjalanan setiap 1J sekali.
Penerbangan ZBA malam nanti ialah pesawat 767-300 Ethopian Airlines dari Changi International dengan destinasi transit pertama di Suwarnabumi, Bangkok.   

    Transit kedua ialah Addis Ababa sebelum ETA Johannesburg pada keesokan petang jam 2.10pm 10 Aug 14. Penerbangan pulang pergi ini berharga RM 2.7K antara yang termurah untuk destinasi Johannesburg. Kalau pembaca rajin untuk mencari, kekadang penerbangan Saudi Air cuma sekitar RM 2K sahaja dalam masa-masa tertentu.

ngi Mozambique wajib mendapatkan ViPerlu dimaklumkan bahawa kunjungan ZBA ini mungkin sedikit terencat kerana kesan daripada Virus Ebola yang melanda Afrika Barat sekarang.  Walau bagaimana pun ZBA berada di selatan merangkumi Singapore, Thailand, Ethopia, South Afrika, Namibia, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Mozambique, Swaziland dan Loseto. Satu circle yang merangkumi perjalanan selama 32 hari.  Semua negara tersebut ialah Negara-negara Commenwelth yang tidak memerlukan visa untuk raayat 1M kecuali Mozambique.  Visa ke Mozambique berharga US 90 dan boleh didapati secara VOA di pintu-pintu masuk lapangan terbang sahaja.  Tidak seperti dulu VOA boleh didapati dimana-mana jalan darat.  Implimentasi prosidur ini hanya berkuatkuasa pada pertengahan tahun 2014. Oleh yang demikian sesiapa yang berhajat untuk mengunjusa terlebih dahulu sebelum kesana.

Penerbangan daripada Singapura berjalan mengikut jadual menuju Suwarnabumi, Thailand.  Technical stop 1J15M dan meneruskan perjalanan ke Addis Ababa, Ethiopia selama 9J30.  ZBA sampai jam 06.20 pagi dan disambut dengan hujan dalam cuaca sejuk 02C. Transit selama 2J45M dan meneruskan semula perjalanan menuju Johannesburg, South Afrika.
(Malang Pertama.  ZBA disirami hujan semasa keluar pesawat dalam cuaca yang amat sejuk di Addis Ababa)
Sedikit info mengenai Addis Ababa. Terletak didataran tanah tinggi yang menghijau disana sini dilihat dari udara.  Bandar Addis Ababa juga agak besar tetapi tidak banyak bangunan-banguan  tinggi sebagaimana negara-negara Asia. Lapangan terbangnya merupakan yang tersibuk dengan laluan transit bagi seluruh negara-negara Afrika. Ethiopian Airline juga dimaklumkan sebagai salah satu yang terbaik di Afrika.

    Tepat jam 08.50am pesawat Boeng 777-200 yang ZBA naiki menerjah udara.  Alhamdulillah penerbangan kami berjalan lancar selama 5J30M dengan dikemudikan oleh Kapten Nuruddin dan anak-anak kapal Ethiopian Airline.  Dari udara pesawat melintasi Kenya, Tanzania, Zambia, Zimbabwe sebelum memasuki Afrika Selatan. Gunung Kalimanjaro tersergam membiru dibawah berada dikanan pesawat.  Melintasi Saranggeti di Tanzania dan akhirnya melintasi National Kruger Park di South Afrika sebelum mendarat di OR Tambo International Airport, Johannesburg. 
    Pesawat mendarat mengikut jadual.  Cuaca di Johannesburg direkodkan 15C sekitar jam 3pm. Sejuk dan semakin petang semakin dingin dan malamnya mencecah 02C. 

Tunggu punya tunggu, yang ditunggu tidak kesampaian.  Dua backpack kami tidak bersama dengan penerbangan.  Dalam hati terasa cemas kerana setengah daripada matawang Ran SA berada didalam pack. Herannya backpack yang satu lagi semasa check-in bersama sampai ke destinasi dan satu lagi entah dimana tertinggal. Manakala backpack seorang teman lagi dari Singapore juga tidak ada. Nasib kami berdua amat malang. Dengan keduanya sekadar berbaju T, kami harus mengharungi   cuaca  sejuk   yang tidak ketentuan. Dalam malang, nasib kami sedikit berubah kerana kami mengambil dua selimut daripada pesawat untuk membaluti tubuh menahani cuaca sejuk.  Hampir dua jam kami berurusan dengan pihak Ethiopian Airlines dan kami dijanjikan bahawa backpack kami akan diserahkan di Cape Town semasa ketibaan kami disana.
    (Malang Kedua.  Belum pernah terjadi dalam sejarah pengembaraan ZBA, backpack tidak bersama semasa ketibaan dilapangan terbang) 
    Sekarang menunjukan 1700pm waktu Johannesburg.  Sudah agak gelap dan waktu matahari terbenam ialah jam 5.10pm. ZBA dijangka check-inn di Terrylin Guest House (RM 180.00 triple room) untuk satu malam        sebelum        meneruskan
perjalanan ke Cape Town. GH tersebut dimaklumkan terletak 1.5km sahaja daripada lapangan terbang. Penyanyak lapangan terbang memulakan episod.    ZBA meminta untuk ditunjukan arah. Jawapan mereka South Afrika amat tidak selamat untuk berjalan disebelah malam. Meminta ditunjukan bas, katanya tiada perkhidmatan bas disini.  Diminta untuk menunjukan teksi, dimintakan wang sebagai ganjaran kerja dalam 2 minit.  Akhirnya ZBA kembali semula ke Airport yang jaraknya cuma 30M untuk mendapatkan teksi. Sememangnya cekak darah. Mereka menawarkan RM 45.00 untuk satu perjalanan sejauh 1.5km. Taichi dan tawar menawar bermula.     Akhirnya ZBA berjaya juga mendapatkan sebuah teksi Mercedes baru dengan tambang RM 30.00.  Betul, perjalanan cuma mengambil masa kurang daripada 5 minit untuk sampai dilokasi.
(Malang Ketiga.  Kami cuba ditipu dan diberi amaran tentang keselamatan semasa berada di Afrika Selatan)

    Keesokan harinya dalam kesejukan pagi berbekalkan baju T dan selimut Ethiopian Airline, ZBA menaiki Gautrain menuju Sandton dan seterusnya Park Station. Gautrain ialah keretapi mewah yang beroperasi antara Johannesburg ke Pretoria dan OR Tambo Airport. Tambang daripada Haltfield ke Park Station ialah RM15.00 sehala dengan mengambil masa kurang daripada 30 minit dengan membuat pertukaran di Sandton Station.  Park Station ialah pusat tranportasi bagi gabungan Gautrain, bus, keretapi, mertorail, teksi dan sebagainya untuk penumbang-penumpang, antara negara, bandar, daerah  beroperasi. 
Sebelum bertolak ZBA berkesempatan merayap diluar Park Station. Sebuah tempat yang agak asing bagi kita dengan 99.9% adalah orang-orang berkulit hitam dan berbadan besar. Berperwatakan seolah-olah kasar, bengis, tidak berperi kemanusiaan,

kurang ajar, hodoh, sombong, kotor dan sebagainya. Bagi ZBA apa peduli itu semua tetapi episod terakhir daripada pengembaraan ini, apa yang diperkatakan oleh ZBA adalah benar dan menjadi realiti kepada keadaan sebenar kehidupan bangsa yang berkulit hitam. Dijajah oleh segelintir orang kulit putih selama puluhan tahun. Dihamba-abdikan, dilembukan, dilagakan dan sebagainya tetapi tidak pernah mengenal asal usul mereka sehingga kini. Masih dalam keadaan yang sama. Dari apa yang ZBA diperlakun sebagai seorang "tourist", apa yang diperlakukan oleh pemerintahan Aparthied adalah satu pengajaran yang wajar mereka terima. Sebenarnya mereka perperangai binatang tetapi berwajahkan manusia. Bus Intercape Mainliner bertolak menuju Cape Town daripada Park Station, Johannesburg mengikut jadual.  Tambang bagi perjalanan 16j sehala ialah RM180.00.  Bus yang amat selisa dan berhenti setiap 3-4 jam sekali untuk toilet rest.  Kami sampai di Cape Town awal pagi dengan cuaca yang amat sejuk. Check-inn di Bohemian Lofts backpackers yang terletak 15M perjalanan dengan Metrorail dan tambang sekitar RM1.50.  Dari situ berjalan 10 minit untuk sampai kelokasi.
Perjalanan yang menakjubkan. Sesungguhnya   Negara  Afrika 
selatan ini amat cantik.  Luas saujana mata memandang. Hamparan muka buminya rata ibarat berjalan diatas permaidani. Sekali sekala nampak banglo mewah berpagar






















 eeletrik mengelakan dari diganggu gugat. Rupanya mereka dari kalangan bangsawan pendatang. Majoriti hak kepunyaan orang kulit putih. Orang berkulit hitam masih lagi menjadi hamba dinegara sendiri. Pemalas dan setakat menjadi kuli dan berniaga kecil kecilan ditepi jalan. 
    Ladang gandum, barli, rumput, anggor menghiasi bumi indah perjalanan dari Johannesburg ke Cape Town.  Ternakan bebiri, kambing dan lembu yang merupakan makanan utama terdapat  dimana-mana.  Jutaan ekor lembu mendatangkan perahan susu dan daging yang murah diseluruh  Afrika selatan. Itulah pemandangan yang dapat kita lihat sepanjang perjalanan sejauh 1405 km yang ZBA tempuhi.
Manakala di bandaraya Cape Town, Johannesburg pula malah mungkin diseluruh Afrika Selatan, ekonominya didominasasi  oleh bangsa-bangsa pendatang kulit putih dan bewarna.  Bewarna disini bermaksud, India, Pakistan, Bangladesh, Melayu Cape dan sebagainya.  Mereka majoriti berugama Islam dan menjalin hubungan keIslaman yang amat akrab.  Banyak kedai-kedai mewah dimiliki oleh mereka.  Makanan Islam ada dimana-mana.  Kentucky terpampang dengan megah logo halal di seluruh Afrika Selatan. Mac Donald dan berbagai makanan segera juga tidak ketinggalan. Dipasaraya terpampang logo halal pada ayam, daging dan barangan makanan.  Kekuatan ukhwah umat Islam amat mengkagumkan. Masjid ada dimana-mana. Umat berkopiah berjalan megah di Cape Town. Bagi Melayu pula mereka amat berbangga dipanggil  "Malay Cape". 
Alhamdulillah.  Itulah kata-kata awal kami kerana backpack kami telah tiba mendahului kami daripada Johannesburg.  Tapi apabila dibuka alangkah terperanjatnya ZBA kerana 90% daripada pakaian didalamnya basah dan lembab. Dalam hati kecil berkata.  Apakah Ethiopian Airlines bocor yang mengebabkan backpack kami basah sedangkan keduanya diselimuti baju hujan semasa check-inn.
(Malang Keempat :  Semua pakaian basah dan lembab)

    Empat hari 3M merayap di Cape Town sehingga ke selatan Simon Town.  Cape Town memang sebuah bandaraya yang amat mengagumkan.  Cantik tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.  Jika dibandingkan dengan bandaraya tercantik yang pernah ZBA lawati, Cape Town adalah salah satu daripadanya yang tersenarai.  Kepada pencinta alam, melawat Cape Town adalah satu kemestian.  Tetapi wajib berhati-hati dengan penyamun dan penyangak yang sering mengekori kita walau dimana berada.  Tourist menjadi sandaran mereka untuk mendapatkan wang.  Seorang teman daripada Cape Town sendiri pernah beberapa kali menasihati saya dan saya selalu beringat dengan pesananya. Apapun takdir akan menentukan segalanya.
    ZBA tinggalkan Cape Town dan artikal tentangnya akan dibuat dan diceritakan secara berasingan.
4H/3M berahir dengan segar dalam ingatan. Diawal padi ZBA meninggalakan Cape Town menuju Widheok, Namibia sejauh 1478km ke utara.  Tepat jam 10.00am Bus Intercape Mainliner menyusur laluan bermula dengan kawasan perumahan perbandaran dan meninggalkan Table Mountain jauh kebelakang.  Sejam kemudian melintasi kawasan pertanian dan ternakan yang luas terbentang. 3jam kemudian berhenti untuk rest stop yang pertama.  Cuaca Cape Town masih dibawah 10C.  Semakin ke utara semakin hampir ZBA kesempadan dua negara diutara. Dua jam kemudian semasa kami melalui jalan yang sedang dalam upgrading, trafik bergerak agak perlahan. Mengalir anak sungai sebelahnya  dengan airnya yang jerneh. Ladang limau manis saujana mata memandang  dikiri dan dikanan jalan.  Sebuntil buah limau hanya berharga RM 1.50. Jika di1M buah sebanyak itu tidak kurang daripada RM1.80 sebiji dan dikalikan dengan satu buntil mungkin beharga sekitar RM20.00 atau lebih.  
    ZBA dijangka sampai di Windheok sekitar jam 10.30am mengkut jadual.  Malangnya sekitar jam 2pm malang tidak berbau. Bus Intercape terlibat dengan kemalangan dan terkeluar daripada jalanraya disebelah kanan gara-gara cuba mengelakan daripada melanggar sebuah kenderaan dihadapan. Perjalanan tergendala selama 3J45M sementara menunggu bas gantian daripada Cape Town.
Aduhai, keadaan panas terik diatas kepala tanpa sebatang pokok yang boleh dibuat perlindungan.  Apapun dalam cuaca panas, anginnya tersangat sejuk.  Berlindungkan bayangan bas ZBA berselimut dalam panas dan kesejukan.  Satu perubahan cuaca yang amat ketara bagi kita masyarakat Asia yang sering kepanasan dan kekadang hujan.
(Malang Kelima :  Intercape Mainliner terlibat dalam kemalangan jalanraya dan perjalanan tergendala selama 3J45M)
3J lewat ketibaan kami ke Windheok seperti dalam jangkaan. Jam menunjukan  1.30 petang dan dek kerana terlampau keletihan dalan perjalanan, kami menumpang kenderaan yang sama menuju

Chameleon Backpacker Lodge yang terletak kurang 1km dengan bayaran RM6.00.  Kadar penginapan disini ialah RM 192.00 untuk penginapan bertiga bagi satu malam.  Sebuah penginapan serba lengkap dan terletak ditengah-tengah  bandar Windheok. Dekat dengan semua keperluan dan dalam  jarak berjalan kaki.  Menjadi destinasi khas kepada pelancung asing khususnya daripada barat.  
                                            Windheok dilihat lebih aman daripada keadaan keselamatan di Afrika Selatan.  Tetapi hakikatnya sama apabila kami dinasihatkan oleh pihak hotel agar tidak merayap persendirian dan mesti pulang ke penginapan selewat-lewatnya sebelum senja. Jangan mengambil teksi dijalanan malah harus berurusan dengan hotel agar tidak ditipu dan diapa-apakan.  Camera DSLR adalah dilarang dipamirkan malah Hp juga harus berjaga-jaga ketika ditangan. Seorang rakan dalam perjalanan (Potret diatas) sebelum berpisah menginagatkan kami berkali-kali tentang hal berkenaan.  Beliau adalah anak tempatan dan bekerja di Windheok.
3H/2M adalah masa yang agak sesuai ZBA berada di Windheok kerana bandarnya tidaklah sebesar bagai dijangka selaku ibu negara Namibia.  Lagi pun tiada apa sangat yang boleh dilihat. Keputusan ZBA tepat dan kami meneruskan perjalanan menghala Living Stone ke timur Namibia dan seterusnya ke Victoria Falls, Zambia.  Satu lagi perjalanan jauh yang bakal ditempohi. 1,430km mengharungi padang tandus dan tumbuh-tumbuhan renek setinggi tidak sampai 5M sepanjang perjalanan.   Pilihan kami tetap sama.  Intercape Mainliner yang selesa dengan harga RM 170.00 sehala.  Tepat jam 13.00pm ZBA bertolak dan dijangka sampai ke Victoria Falls, Zambia pada jam 10.30am pada keesokan harinya.
    Disebalik  padang tandus dan pokok-pokok renek, rupa-rupa terpelihara makhluk Allah yang maha cantik.  Sepanjang perjalanan khususnya di Namibia, ZBA terpegun melihat binatang-binatang liar dicelah-celah belukar dalam jarak 100M daripada jalanraya.  Zirafah, Kuda Belang, Springbok, Entolop, Burung Unta, Specis Ayam Belanda dan lebih-lebih lagi Babi hutan dimana-mana. Mereka hidup bebas seolah-olah tiada sesiapa yang mengganggu.
    Sekali-sekala terpampang papan tanda menunjukan "Rest Camp" dimana pembaca boleh berhenti, bermalam dan melihat dengan jelas kehidupan binatang-binatang  liar secara "life" dari dekat dengan pengurusan daripada kem-kem berkenaan.  Dilihat ramai pengembara-pengembara Barat mereka akan menyewa kenderan 4 X 4 untuk tujuan tersebut.
Sepanjang malam ZBA dibuai entah apa mimpi dan kini ZBA sampai disebuah bandar sempadan Namibia yang dikenali sebagai Katima Mulilo tepat jam 06.00am.  Kami diberi kesempatan untuk berehat  dan minum pagi sebelum meninggalkan Namibia dan memasuki Zambia.  Jam 07.00am, ZBA sampai di Pos Imigresen Namibia dan sebagaimana biasa proses berjalan lancar.  
    Begasi kami tidak diperiksa dan kami dikehendaki berjalan kaki lebih kurang 700M melalui "No Men Land" menuju Pos Imigresen Zambia. Dipihak Zambia juga ZBA tidak mempunyai masaalah memasuki negara mereka.  Walau bagaimana pun ekoran penularan wabak Ebola, kita dikehendaki mengisi borang khas dan melintasi sencer oleh Jabatan Kesihatan.  Peringatan. Pembaca dilarang mengambil gambar disini walaupun tidak tertera larangan mengambil gambar.  Jika tertangkap dipendekan cerita, camera akan menjadi hak pihak berkuasa.  
Kurang daripada 1Jam menunggu proses disempadan, sepatutnya bus Intercape Mainliner sudah boleh meneruskan perjalanan.  Tetapi, dua daripada rakan seperjalanan kami dari Jepun mengalami masaalah visa.              Penyelesaian mengambil masa tiga jam lagi menunggu. Kesudahannya mereka dikehendaki berpatah balik ke Namibia dan kami menjadi mangsa penungguan yang tidak bererti.  Perjalanan diteruskan sekitar jam 10.00am dan ZBA sampai di Livingstone jam 1300pm dan seterusnya Victoria Falls, Zambia sekitar jam 1400pm.
(Malang Keenam :  Gara-gara hendak menunjuk pandai dan tidak pula faham berbahasa Inggeris, dua pelancung Jepun dinafikan kehadiran mereka ke Zambia. Manakala ZBA pula kelewatan  3J ke destinasi).

Selepas pemeriksaan Imigrasi Zambia, ZBA menaiki teksi melintasi Victoria Falls Bridge menuju ke sempadan Zimbabwe  sejauh lebih kurang 1km dengan bayaran USD 2.00.  Di Imigrasi Zimbabwe mereka melayan kita dengan "Welcome" tidak sebagaimana negara-negara di selatan Afrika yang lain.  Mereka didapati amat peramah dan berbudi bahasa serta loyal menyambut kedatangan pelancung.  Dalam ertikata lain Zimbabwe adalah adalah dalam katogeri "Selamat" untuk dikunjungi.    Dari    situ   dengan
             

 menaiki teksi sejauh 2km, ZBA sampai di Victoria Falls rest Camp dengan bayaran USD 5.00. Kalau tidak kerana backpack, method berjalan kaki adalah lebih ekonomikal kerana semua destinasi berkenaan adalah dalam jarak pejalan kaki.  3H/2M adalah masa yang amat sesuai untuk berada disini.
    Victoria Falls.  Seindah nama begitu juga tempatnya.  Ribuan pelancung membanjiri Victoria Falls setiap hari.  Bayaran masuk ialah USD 30.00 dan terpulang selama mana untuk berada didalamnya sehingga jam 1800pm. Sungguhpun bayaran yang dikenakan amat mahal tetapi selaku pencipta alam, bayaran bukan perhitungan kepada kecantikan yang terpampang didepan mata.  Pembaca dapat melihat bagaimana ciptaan Allah yang maha Agung.  
Sungai Zambezi yang mengalir dari beberapa negara diutara dan mengakhiri alirannya di Lautan India (Mozambique) membentuk sebuah jurang yang dalam di Victoria Falls dan Livingstone. Jutaan liter air melimpah dan jatuh kejurang dalam setiap saat.  Tetapi air sungai mengalir terus dan membentuk air terjun sejak jutaan tahun.  Sedangkan air didalam jurang mengalir lesu seolah-olah sungai biasa sedangkan air yang jatuh kejurang Victoria Falls berterusan tanpa henti.   Dalam fikiran dimana datangnya air dan dimana perginya air. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.  Satu keajaiban bagi ZBA tetapi segalanya tidak mustahil bagi Allah.

 Maha Suci Allah, Allah Maha Besar.
Sesungguhnya Victoria Falls dan Gunung Everest antara ciptaan-ciptaan Allah Maha Agung. Selaku manusia yang beriman tiada kata-kata lain yang dapat diucapkan cuma dengan kalimah "Masyaallah".
Sayu ZBA meninggalkan Victoria Falls. Kemungkinan datang semula bergantung kepada keadaan.  Sebaik mungkin dan masa yang terbaik untuk menghayati kecantikan Victoria Falls ialah bulan Febuari hingga Mei setiap tahun.  ZBA berjalan kaki keluar daripada Victoria Falls, Zimbabwe melintasi Victoria Falls Bridge menuju Livingstone, Zambia.  Cuaca agak panas tetapi kedinginan angin masih terasa sejuk.  Dengan menaiki teksi ZBA menuju Livingstone town sejauh lebih kurang 10km dengan tambang USD 5.00.  Bandar kecil Livingstone sebenarnya bandar transit sebelum ke Victoria Falls bagi sesiapa yang datang daripada Namibia dan Zambia. 
Perjalanan malam ini ialah dengan "Mahzhan Bus" sejauh 492km yang dijangka bertolak pada jam 20.00 dan dijangka sampai ke Lusaka jam 04.00am. Tambang sehala ialah RM 66.00. Banyak lagi syarikat-syarikat bus yang menawarkan perkhidmatan ke Lusaka dan pembaca tidak perlu bimbang untuk mendapatkan tiket pada hari yang sama.  Sementara menunggu malam,  ZBA berkesempatan melawat Livingstone "Jame Mosque" yang terletak 1.5km dari pusat bandar.
Zambia mempunyai penduduk berjumlah 13 juta orang dan 10% daripadanya adalah Muslim daripada Mazhab Hanafi. Tidak terkecuali di Livingstone sendiri terdapat dua buah Masjid. Satu daripadanya ialah "Livingstone Jame Mosque" dan sebuah lagi diluar bandar Livingstone.  
Livingstone Jame Mosque tersergam indah dengan dikelilingi oleh tiga buah gereja dengan persekitaran yang luas dan berpagar batu. Sebuah Madrasah      untuk     anak-anak 

orang Islam belajar dan rumah Imam dan kakitangan Masjid.  Difahamkan di Zambia tidak menjadi masaalah tentang kebebasan berugama dan juga untuk mendapatkan makanan halal khusus ayam. Menurut Imam  Al-Hafiz Alhaj Shuib terdapat sekitar 200 Muslim di Livingstone dan 60% daripada mereka adalah dari kalangan berkulit hitam yang menukar agama dari Kristian kepada Islam.  Lain-lain adalah pendatang Islam daripada India (Gujerat) dan Pakistan. Kehadiran jemaah jumaat sekitar 50-70 orang setiap minggu dan solat waktu Maghrib semasa ZBA bersama lebih daripada 10 orang.  Satu jumlah yang ramai dengan kapasiti jumlah penduduk Islam.
Realiti daripada keIslaman masyarakat Islam di Livingstone, ZBA sempat berbual panjang dengan seorang jema'ah berkulit hitam bernama Hj Yaacub (Tel : +260977228893).  Beliau memeluk Islam 17 tahun yang lalu dan merupakan seorang Islam yang taat. Mempunyai seorang isteri dan empat orang anak, dua lelaki dan dua perempuan. Isterinya beragama kristian selama mereka berkahwin dan anak-anak mereka bebas memilik diantara kedua agama.  Ditakdirkan Allah SAW sejak setahun lepas barunya isterinya menerima hidayah dan memeluk Islam. Hj Yaacob dengan hiba dan bersyukur menceritakan kehadiran nur keIslaman yang diterima isterinya.
    Meneruskan perbualan, Hj Yaacob menceritakan itulah Islam di Zambia. Mereka bebas berkahwin dan mengamalkan agama masing-masing.  Manakala anak-anak bebas memilih samaada mengikut kepercayaan ayah atau pun ibu mereka.  Satu perkara yang ganjil jika dibandingkan dengan 1M tetapi menjadi lumrah bagi masyarakat di Zambia.  Mereka masih memerlukan bimbingan keagamaan (Dakwah) disamping bahan-bahan bacaan khususnya yang dwi-bahasa Zambia dan Inggeris.  Tambah Hj Yaacob bahan bacaan amat berkurangan di Masjid-Masjid mereka sedangkan  dengan bahan bacaan jugalah beliau memeluk Islam 17 tahun yang lalu.  
Oleh  yang demikian beliau merayu khususnya Masyarakat Islam di 1M sudi menghulurkan bantuan bagi menyemarakan lagi Syiar Islam khususnya di Livingstone yang masyarakat Islamnya merupakan kaum minoriti. Beliau sedia dihubungi melalui talian yang dinyatakan. 
    Sungguhpun masyarakat Islam di Zambia dilihat sebagai minority tetapi mereka merupakan gulungan elit yang kaya dan majoriti berkecimpung dalam perniagaan.   Kumpulan ini kebanyakan terdiri daripada kaum India, Pakistan dan pendatang-pendatang Islam dari negara-negara lain.

    Tepat jam 20.00pm ZBA bertolak ke Lusaka ibu kota Zambia.  Sungguhpun bulan purnama tetapi tidak apa yang dapat dilihat.  Memadai ZBA katanya jalanrayanya agak baik dan persekitaranya tidak banyak berubah semasa memasukan Zambia daripada Namibia. Sesedar tepat jam 04.00 dan bus berhenti di Lusaka Bus terminal. Sementara menunggu siang kami bermalam di "Station Hotel" dan keesokan harinya check-in di Flinstones Backpacker yang jauhnya 1.5km dengan bayaran USD 35.00 semalam. 
Lusaka juga sebagaimana bandar-bandar lain di negara Selatan Afrika.  Semua rumah dipagari tembok batu dan eletrik fencing termasuk hotel. Pembaca dapat gambarkan itulah tahap keselamatan yang mereka ada. Setiap orang memaklumkan perkara yang sama. Berhati-hati semasa diluar.  Bergerak dalam kumpulan dan pulang sebelum dinihari. Jangan keluar pada malam dan jangan mendedahkan camera dijalanan
Lusaka tiada yang menarik. Setakat 3H/2M adalah memadai.  Jadi demi keselamatan kami menyewa sebuah teksi untuk bergerak disekitar banda Lusaka  4J.



      
        Lusaka Muzium           

Bawah
 Seorang wanita Zambia mendukung anaknya semasa kecil kemana sahaja. Uniknya anak tersebut tidak  menangis         semasa      dalam  kendongan.                                               



















Hari ini ZBA akan meninggalkan Lusaka, Zambia menuju Harare, Zimbabwe. Ini merupakan satu lagi perjalanan panjang yang dijangka mengambil masa 7J sejauh 397km dan merupakan kali kedua memasuki Zimbabwe.   Tidak ada bus yang selesa bagi laluan ini memadai dengan Mahzhan Bus dan satu lagi syarikat bus yang berulang alik diatara kedua negara. Bas-bas mereka tidak ubah seperti local bus untuk    kegunaan     penduduk 
setempat. Apa pun ZBA harus menerima hakikat dan membeli tiket dengan harga USD 20.00 untuk perjalanan sehala.  Bertolak jam 09.30am dan 3J kemudian ZBA berada di Chirundu sempadan diantara Zambia dan Zimbabwe.  Perjalanan agak perlahan kerana keadaan jalanraya yang dalam proses pembinaan dan menaiktaraf. Chirundu ialah sebuah bandar kecil yang dipisahkan oleh Sungai Zambezi seluas 400M. 




Imigrasi kedua-dua pihak terletak dalam komplek yang sama dan ini amat menyenangkan proses  keluar masuk. Jika pembaca daripada Zambia, komplek Imigrasi berada disebelah sungai   di Zimbabwe  dan  jika pembaca daripada Zimbabwe, komplek Imigrasi berada di sebelah sungai di Zambia. 
Sungguhpun ramai penduduk setempat dan pelancung luar berulang alik diantara kedua negara, proses keluar/masuk didapati berjalan lancar dan mengambil masa sekitar 1J atau kurang. Tetapi disini kami menghadapi nasib yang malang kerana petualang yang menjalankan kerja-kerja penyuludupan barangan diantara kedua negara.  Perkara ini tidak ubah seperti perdagangan barangan oleh semut-semut diantara     sempadan     1M    dan
Thailand. Bas yang kami naiki ditahan oleh pihak berkuasa kastam Zimbabwe dan didenda sebanyak USD 2K.  Kami tidak dimaklumkan tentang kejadian tersebut kecuali setelah 3J tergendala. 4J berlalu, kami dimaklumkan bahawa bas gantian akan sampai daripada Lusaka.  Alangkah kecewanya kerana  dengan kelewatan ini bermakna ZBA akan sampai di Harare sekitar jam 23.00pm. Satu masalah untuk mendapatkan kenderaan  ke tempat penginapan.

    (Malang Ketujuh  :  Kelewatan diluar jangkaan gara-gara seorang manusia tamak yang mencari keuntungan tanpa memikirkan peraturan dan keselesaan penumpang-penumpang lain.  4J berlalu penuh emosi).
Check-inn di Small World Backpacker yang terletak 2km daripada pusat bandar Harare dengan bayaran USD 35 semalam. Selama 3H/2M  ZBA berada disini dan dengan bayaran teksi USD 3.00 pembaca boleh bergerak dengan mudah kepusat bandar.  Harare juga sama seperti Lusaka tidak apa perkongsian yang menarik untuk dikongsi pengalaman bersama.     Meninggalkan Harare dan ZBA meneruskan perjalanan  kembali ke Afrika Selatan sejauh 1059km menuju Pretoria ke selatan.  Satu lagi perjalanan yang panjang tetapi kali ini ZBA kembali menggunakan perkhidmatan bus Intercape Mainliner yang selesa dengan tambang RM162.00. Bertolak daripada Harare jam 13.00 dan melintasi sempadan Zimbabwe dan Afrika Selatan di sebuah bandar bernama Limpopo River pada jam 11.30pm.
Keseokan harinya jam 08.30, ZBA telah berada di Pretoria dan petang ini jam 13.00pm akan meneruskan perjalanan menuju Goborone, Botswana sejauh 372km yang dijangka mengambil masa 7J dengan tambang RM89.50. Sementara menunggu tengahari, ZBA dijemput mengunjungi Kedutaan Malaysia di Pretoria.  Malang semasa kunjungan kami semua setaf kedutaan berada diluar menghadiri mesyuarat dan kami akan kembali sekembalinya daripada Botswana nanti.
Dalam cuaca agak panas Bus Intercape Mainliner meninggalkan Pretoria menuju sempadan Afrika Selatan dan Botswana dan melintasi sempadan di Tlokweng border. Proses imigrasi kedua-dua sempadan amat mudah dan tiada apa-apa pemeriksaan begasi dilakukan.  Penumpang kenderaan dikehendaki turun di Imigrasi Afrika Selatan dan kemudian berjalan kaki sejauh 1.5M kedalam wilayah Botswana bagi meneruskan perjalanan.  Dari sini bus hanya mengambil masa kurang daripada 20 minit yaani  8km untuk sampai di Goborone.  Goborone sebuah bandar yang "Simple" dan sama juga dengan bandar-bandar lain di Afrika.  
ZBA menginap di Brackendene Lodge Guesthouse yang terletak kurang 1km daripada pusat bandar (Shell Station "Intercape Bus Mainliner stop").  10 minit berjalan kaki.  Tidak perlu menaiki teksi malah pembaca boleh bergerak ke jalan belakang daripada Shell Station dan menghala kekiri.  Dikananya Polis Station dan berjalan 150M kehadapan.  Bangunan putih 6 tingkat dan belok kanan dan berjalan 50M kehadapan. 
Terpampang       papan      tanda BLG disebelah kanan dan menjimatkan pembaca daripada membayar tambang teksi sebanyak RM12.00.  Kadar penginapan semalaman ialah USD 40.00 dengan fasilitas memasak yang serba lengkap. Mungkin ada yang tertanya kenapa ZBA memberi pencerahan kepada GH tersebut. Jawapanya mudah.  Pemiliknya seorang Muslim bernama Ali Falira  dan pembaca boleh memasak dan makan direstoran yang disediakan tanpa was-was.

Rencana 3H/2M berahir sudah dan ZBA kembali semula ke Pretoria melalui jalan yang sama dan malam ini akan meneruskan perjalanan ke Nelspruit jam 20.30pm.  Dari Pretoria ke Nelspruit tambangnya ialah RM95.75 sejauh 328Km dan dijangkan sampai awal pagi jam 04.00am.  



Tepat dalam jangkaan,  ZBA sampai di Nelspruit dan cuaca amat sejuk dan difahamkan berada sekitar 01C.  Tanpa menunggu siang ZBA  terus menaiki teksi ke Ingwe Guesthouse dimana ZBA sepatutnya menginap.  Sebuah GH yang cantik, bersih dengan kawalan keselamatan yang baik. Beharga RM 190.00 semalam dan terletak 3km dengan tambang teksi sekitar RM 30.00 daripada pusat bandar Nelspruit.  Pemiliknya seorang warga British yang berhijrah ke Nelspruit sejak 7 tahun yang lalu.  Dari beliau juga ZBA dimaklumkan agar tidak mempercayai sesiapa orang-orang kulit hitam yang ditemui.  Peringatan ini disampaikan berulang kali selama 3H/2M berada bersama beliau.  
Dikesempatan masa yang ada selama berada di Nelspruit ZBA menghabiskan masa sehari suntuk menyambut kemerdekaan 31hb August 2014 di Kruger National Park yang terkenal dengan hidupan liar specis Afrika. Sememangnya tidak mengecewakan. Kami dipertontonkan dengan tayangan "Live" kehidupan binatang-binatang liar seperti gajah, zirafah, entelop, springbok, kuda belang, chitah, kerbau liar, badak air dan entah apa binatang yang belum pernah ZBA lihat sebelum ini.  Satu sahaja specis kegemaran yang tidak kelihatan. 




Singa.  Singa ada dimana-mana di KNPark. Kepada pembaca yang betul-betul ingin melihat singa, mereka harus bermalam didalam Kruger National Park dan singa dimaklumkan akan keluar pada kebiasaanya diawal pagi.  Demi keselamatan mereka memerlukan pemandu (Ranger).


Dari kepuasan melihat telatah binatang-binatang buas, ZBA meneruskan perjalanan ke negara berikutnya. Swaziland bukan Switzerland. Satu negara yang berbeza dari segi bangsa dan kebudayaan malah terletak berlainan benua jauh diantara satu sama lain. Switzerland terkenal dengan kecantikan kemakmuran tetapi tidak Swaziland yang terkenal dengan "Raja yang mempunyai isteri paling ramai didunia". Difahamkan  15 isteri setakat ini.  Tahniah.
Difahamkan raja mereka akan berkahwin setiap 2 tahun sekali selagi memegang tahta dengan diadakan pesta bagi raja memilih isteri baru beliau dikalangan jelitawan yang berada diseluruh Swaziland.  Mereka akan dipertontonkan dengan pakaian tradisional dengan membuka dan mendedahkan "buah dada". Bagi mereka, kecantikan sesaorang wanita ialah dari kecantikan buah dada itu sendiri. Satu pesta yang harus ditonton dan dikatakan diadakan ketika bulan June. 
Ada dua perkhidmatan bas untuk ke Swaziland daripada Nelspruit.  Satunya dengan Van mewah Trans-Magnific beharga RM150.00 pada setiap hari Sabtu dan satu lagi dengan Van biasa beharga RM 38.00 sejauh 213 km untuk perjalanan 3J.  Ada juga perkhidmatan terus ke Pretoria dan Johannesburg selain ke Maputo, Mozambique. 

Perjalanan ke Mbabane berjalan lancar dalam cuaca panas tetapi kedinginan.   Berhenti untuk pemeriksaan imigrasi di Oshoek, Afrika Selatan  dan memasuki Swaziland melalui pintu imigrasi di Ngwenya.  Tiada ada pemeriksaan kastam kepada semua beg-beg penumpang dikedua-dua pusat imigrasi tersebut.  ZBA sampai di Mbabane yang jaraknya 6 km daripada sempadan kedua-dua negara lebih kurang jam 3.15 pm. Dengan bantuan seorang penduduk tempatan, ZBA menaiki van (bus) ke penginapan yang terletak  12 km dengan harga RM 1.50. Lidwala Backpacker Lodge.  Sebuah penginapan yang lain daripada yang lain yang pernah ZBA lihat dan menginap.  Kos semalaman ialah RM110.00 bagi tiga buah katil bujang. Satu pengalaman baru dan kemungkinan tiada ada di negara-negara lain selain Swaziland. 4H/3M pusing keliling Swaziland. ZBA menyewa sebuah kenderaan pandu sendiri dengan kos keseluruhan RM 270.00 bagi 24J penggunaan. Sebuah negara yang cantik dan selamat untuk dikunjungi. Pemanduan di "Scenic Road" adalah pengalaman yang sukar dilupakan. Walau bagaimanapun ZBA dinasihatkan agar tidak berjalan-jalan pada waktu malam.
Walaupun Swaziland sebuah negara yang kecil tetapi kaya dengan kebudayaan dan kecantikan alam semula jadi.  Apa pun memadai dengan 4H/3M, ZBA meninggalkan Mbabane keluar melalui laluan yang sama menuju  Afrika Selatan.  ZBA akan menempuh satu lagi perjalanan yang panjang  (4.30j) dan terahir setelah menghabiskan sebulan di 8 negara-negara di sekitar Afrika Selatan. Tambang Van daripada Mbabane ke Johannesburg ialah RAN230 untuk seorang bagi satu perjalanan (Trans-Magnific RAN500).  ZBA bertolak daripada Mbabane jam 09.45am dan kami sampai di Park Station, Johannesburg jam 14.30pm.  Ini merupakan kemasukan  ZBA kali ke 4 ke Afrika Selatan.  
    ZBA memilih Ecotel Hotel, OR Tambo Airport sebagai tempat penginapan dengan harga RM 107.00 semalam. Paksinya, selamat, berdekatan Airport dan senang untuk mendapatkan pengangkutan awam.  Dari Park Station ZBA menaiki Metrorail dengan tambang RM1.20 bagi perjalanan 45M.  Jangkaan ZBA meleset kerana dari Metrorail Rhodefield Station ke hotel hampir 1.5km dan setengah jam berjalan kaki.  Satu pengajaran dan mungkin suratan takdir bahawasanya inilah bunga-bunga bencana yang bakal kami hadapi.

ZBA masih berbaki 4H/3M sebelum menamatkan missi ke 10 negara-negara Afrika Selatan selama 34H.  Dikesempatan ini ZBA akan menghabiskan masa untuk menerokai Johannesburg secara dekat khususnya mengenali apa yang dikatakan Aparthied, siapakah Nelson Mandela, dan dimanakah Soweto yang mencatatkan sejarah agung kebangkitan penduduk berkulit hitam menamatkan pemerintahan minority penjajah berkulit putih daripada Belanda.
Hakikatnya , disinilah intipati apa yang ingin ZBA  paparkan  dalam "South Africa Black Day Cronology" sebagai panduan, peringatan dan pengalaman yang paling pahit dan sukar dilupakan dalam sejarah "merayap" ZBA ke seluruh dunia.  
(Malang Kelapan :  Terima SMS daripada teman baik daripada Cape Town. Brother, please be carefull. Johannesburg is not safe.  Crime rate is very hight.  Tourist will be attack at anytime and any place.)

(Malang Kesembilan :  Di Park Station, Johannesburg.  Ramai sekali individu mendekati kami menawarkan berbagai perkhidmatan. Kami   menolak dengan senyum dan berbahasakan "Thank you".  Sebenarnya pertolongan mereka tidak jujur dan ada helah disebaliknya. Penghabisanya mereka akan berkata "You are no safe here")
Nelson Mandela House

05 September 2014. ZBA bersama seorang teman dari Singapura (MissW) memilih untuk melawat Soweto yang terkenal dengan kebangkitan menentang Apathied.  Dari Rhodefield Station kami ke Park Station dan dari Park Station menuju Orlando West menggunakan perkhidmatan Metrorail dengan tambang RAN 6. Perjalanan mengambil masa kurang 30M.  95 peratus penduduk Soweto adalah penduduk berkulit hitam dan merupakan salah satu kawasan "panas" dalam istilah keselamatan. 
    Selaku backpacker, ZBA hanya setakat beringat dengan semua pesanan dan ingatan dari orang-orang berkenaan.  Demi keselamatan kami tidak membawa banyak wang malah disimpan secara sulit didalam poket dan sebagainya. Hanya menggunakan camera mini untuk bergambar.  Itu pun secara bersembunyi agar tidak menjadi perhatian sesiapa.  ZBA dengan selamat melakukan lawatan ke Hektor Pieterson Museum dan Nelson Mandela Family House yang jaraknya 150M dan 800M daripada Orlando West Station.  MissW mengalir air mata membaca cronology Hektor Pieterson, seorang kanak-kanak berusia 6 tahun yang pertama  mati ditembak semasa rusuhan awal kebangkitan menentang Apartied. Dengan kematian beliau maka awal mula pertama mula tumbangnya pemerintahan minority kulit putih dan pemerintahan Afrika Selatan diambil alih oleh kaum majoriti kulit hitam dengan di ketuai oleh Presiden Pertama Nelson Mandela.
    Selepas tengahari ZBA pulang semula di Park Station dan kami makan tengahari di sebuah restoran Pakistan, 200M diluar station.          Demi keselamatan, ZBA kembali lebih awal ke hotel penginapan.
Black 06 September 2014.  Aku kenang tarikh ini dan aku ingat peristiwa menyayat hati ini dan aku nukilkan buat ingatan kepada semua rakan-rakan khususnya "Kaki Travel Malaysia, Malaysian Backpacker Club dan Backpacker Buddies Malaysia" atas apa pengalaman yang aku alami setelah merayap lebih daripada 100 buah negara-negara didunia. Aku hampir-hampir menemui maut sekiranya berterusan 30 saat lagi.
Awal pagi dengan harapan kami berkesempatan untuk merayap seluruh Johannesburg dan merupakan hari kedua terahir sebelum terbang ke Addis Ababa.  Sama juga ZBA menaiki Metrorail yang boleh dikatakan 100 peratus penumpang berkulit hitam yang penuh sesak dengan berbagai ragam kehidupan.  Ini merupakan pengalaman hari ketiga diatas Metrorail.  Senang diistilahkan sebagai "Black September" bagi seorang perayap dari 1M dan MissW daripada Singapura.  Seorang lagi teman membuat "Solo" dan beliau lebih awal meninggalkan kami juga ke Johannesburg.
    Sepanjang perjalanan ke Rhodefield Station ZBA dan MissW sebagaimana biasa bergurau senda dan seolah-oleh tiada apa yang bakal menimpa kami selepas ini.  Bermula didalam Metrorail ZBA merasakan ada sesuatu yang tidak kena.  ZBA lihat hari ini penumpang terlampau ramai didalam metrorail tetapi kami sempat juga mendapatkan tempat duduk bersebelahan. Diperhatikan ada saja penumpang memerhatikan kami dengan gelagat masing-masing samaada lelaki atau wanita.  Bagi mereka kami berdua sememangnya amat asing dari segi warna kulit dan rupa paras jika dibandingkan dengan mereka yang berbadan besar dan berkulit hitam metelik.  Dalam hati ZBA,  pedulikan mereka sebab kita bukan sebahagian daripada mereka malah kedatangan kita adalah sebagai perayap jalanan.  Apa pun seorang lagi teman berulang kali mengatakan bahawa dimana kami berada "MissW" menjadi perhatian mereka.  Ibarat kata, "Agaknya gagak berangan-rangan,  apa akan dibuatnya jika mendapat sebiji telur putih ditangan"
ZBA sampai di Park Station, Johannesburg sekitar jam10.45 am. Rentetan bermula disini. ZBA memasuki tandas dan berpesan kepada MissW agar menunggu diluar.  Walau bagaimana pun semasa ZBA keluar daripada tandas MissW tiada ditempat yang dijanjikan dan rupa-rupanya beliau ke kedai pizza dihadapan.  
Rentetan 1. Seorang lelaki berkulit hitam menghampiri ZBA dan memaklumkan "Your friend with red jacket over there", sambil menunjukan arah keluar station.  ZBA sengaja membuat tidak faham kerana demi keselamatan kami akan berpesan-pesan sesama sendiri sebelumnya.

Rentetan 2.  Semasa ZBA hendak membeli Metrorail tiket, MissW dimaklumkan agar menunggu diluar counter sementara ZBA masuk membeli tiket.  Seorang lagi lelaki berkulit hitam menghampiri ZBA dan memaklumkan "Your wife waiting for you at outside of the station".  Sedangkan MissW tercegat berdiri ditempat yang dijanjikan.
Ini adalah tektik biasa penjenayah melakukan operandi mereka disini.  Sebenarnya mereka memerhati semua pelancung yang berada dipersekitaran mereka dan mereka mempunyai jalinan komunikasi untuk memerangkap mangsa. Sebagai makluman, Park Station adalah hub terbesar semua jenis pengangkutan di Afrika Selatan bagi penumpang ke pelbagai negara dipersekitaranya.

Kami terus merayap.  Kali ini menggunakan perkhidmatan "Bus Ways" untuk pusing keliling Johannesburg.  Dari satu tempat kesatu tempat dengan Camera mini tersimpan didalam poket. Dari beberapa rentetan sebelum dan kini, ZBA selalu berwaspada dan beringat  setiap kali semasa dalam perjalanan.  Akhirnya setelah puas merayap, ZBA kembali semula ke Park Station  untuk makan tengahari.
    Jam 14.00 pm sekali lagi demi kerana keenakan briyani Pakistani, ZBA dan MissW mengunjungi restoran Pakistani yang kebetulan disana ada sebuah masjid untuk kami menunaikan solat.  Sebagaimana ZBA maklumkan sebelumnya bahawa restorant tersebut hanyalah terletak 200M diluar Park Station.  Dipersekitaran ini sangat ramai peniaga jalanan dan kedai-kedai perniagaan orang-orang kulit bewarna.  Pada lojiknya kawasan ini masih selamat untuk dikunjungi kecuali tetapi tidak diluar sana.
Kerana "Mu Briyani" kami datang.  Kerana Mu juga kami ditimpa malang.  Kerana Mu jua kami membawa balik sebuah kenangan yang tidak dapat dilupakan.  "Semuanya Kerana Mu".  Hakikatnya bukan kerana Mu sebenarnya.  Tetapi ketentuan Allah telah mentakdirkan kepada ZBA dan MissW,  diuji bagi mengenali sebuah kehidupan.  Kami redha dengan takdir dan ketentuan  Allah.  Kami di ROMPAK DAN HAMPIR-HAMPIR MENEMUI AJAL DICEKIK DARIPADA BELAKANG oleh hamba-hamba Mu juga ya Allah. Tapi ya Allah kami yakin ada hikmah disebalik kejadian tersebut dimana kami  masih diberi nafas untuk meneruskan perjalanan sebagai janji Mu dalam Surat Al-Ankabut, Ayat 20. Insyaallah ZBA akan meneruskan langkah menjejaki bumi Amerika Latin sebagai destinasi terahir merayap keseluruh dunia pada April 2015.  Insyaallah.
Rentetan 3.  Sepinggan penuh Briyani Pakistan yang lazat beharga Ran 35.  ZBA menunaikan solat jama' di Masjid dibawah dan kembali menemui MissW yang masih mengungah roti nan yang lazat.  Kami berbual dan mengambil keputusan sekejab untuk berjalan-jalan diluar sebelum menaiki metrorail dan kembali ke Rhodefield dimana kami menginap.  Membeli sepotong jagung dan MissW sedang menghabiskan aiskrim ditangan.  kami menuju Park Station untuk perjalanan pulang.
Rentetan 4.  ZBA didatangi seorang lelaki berkulit hitam dan memaklumkan, "Follow this way to Park Station", walhal ZBA tidak menyoal sesiapa untuk menunjukan arah kerana kami sememangnya tahu arah ke Park Station. ZBA tidak mengindahkan beliau dan menoleh kebelakang melihat MissW kerana kami sekarang sedang menyeberangi jalan. Dalam hati kecil ZBA bagaimana lelaki berkulit hitam tersebut tahu yang kami ingin ke Park Station.  Rupa-rupanya tidak salah dikatakan bahawa  kami telah dijejaki oleh penjenayah tanpa kami sedari.
Rentetan 5.  Selang 10-15 langkah kami dirompak dihadapan ratusan penjaja tanpa kami diberi simpati atau belas kasihan.  Mereka setakat melihat kami diperlakukan dan seminit kemudian penjenayah melarikan diri dicelah-celah kesibukan orang ramai. 
Rentetan 6.  Sebenar kami tidak tahu apa-apa.   Dengan saiz badan  mereka yang besar dan tinggi tetiba ZBA dicekik daripada belakang.  Dengan menggunakan tangan kanan penjenayah melintangkan tangan kanan dileher ZBA dan dengan kekuatan tangan kiri membuat grip yang amat kuat dibahagian tengkok menyebabkan ZBA kelemasan dan hampir-hampir tidak bernafas.  Dalam masa yang sama seorang penjenayah lagi akan berada dibahagian depan sisi dan menyelongkar dan mengambil apa sahaja yang terdapat didalam kocek.  Kejadian berlaku amat pantas yaani dalam masa satu nafas sahaja.  Jika lebih mangsa akan kelemasan dan boleh membawa maut.  Sesedar ZBA bangun dan menoleh kebelakang melihat MissW.  Rupa-rupanya beliau juga mengalami nasib yang sama.  MissW berada dalam kelemasan ditanah dan ZBA mengangkat beliau dan cepat-cepat kami beredar memasuki Park Station yang dikira agak selamat yang jaranknya 50M sahaja dari tempat kejadian.

Rentetan 7.  Kesan daripada cekikan yang amat kuat kami  tidak dapat bersuara dengan jelas malah buah halkum seolah-olah tersekat.  Batuk-batuk dan berkomunikasi dengan suara yang amat perlahan disamping terasa kesakitan setiap kali menelan air lior. Ini bermakna kita tidak boleh melolong membuat pekikan pertolongan selepas kejadian.  Tidak ada suara yang boleh keluar kedengaran untuk memohan bantuan. Motif operandi yang licik, pantas dan terancang dengan ketepatan waktu yang effience.  ZBA
memasuki balai Polis Park Station untuk membuat lapuran.(Malang Kesembilan.  Dengan lain perkataan "ZBA tidak dilayan dan dikehendaki membuat lapuran polis disatu Balai Polis yang kami sendiri tidak diketahui".  Inilah sikap mereka, kita dirompak, berada dalam ketakutan tetapi seolah-olah mereka juga bersubahat dengan penjenayah dan tidak mengambil amanah dan tanggungjawab yang sepatutnya. Ingatan buat teman-teman agar membiasakan diri dengan membawa alamat kedutaan untuk memohon bantuan ketika kecemasan)
Dalam ketakutan, ZBA memilih perjalanan Gautrain ke OR Tambo International Airport. Selesa dan selamat dengan tambang RAN145 daripada Park Station menuju Airport untuk membuat lapuran polis. Setahu ZBA, Balai Polis lapangan terbang tidak akan berdolak dalih untuk menerima sebarang lapuran jenayah daripada orang ramai. Tindakan ZBA tepat dan lapuran CAS S1/09/2014  dibuat.




































(Malang Kesepuluh  :  Polis lapangan terbang OR Tambo juga sama.  Dalam kita menghadapi kesulitan dan kesusahan mereka masih mencari wang. Dalam hati kecil ZBA, perangai Polis Afrika Selatan sama dimana-mana. Mereka menggadai intregeti untuk wang.  Polis dan penjenayah merompak secara terang-terang tanpa ada  sedikit pun  perikemanusian tersemat dihati mereka.  45M kemudian mereka meminta ZBA RAN 200 sebagai wang perkhidmatan dan kemudian menjadikan sebagai wang tambang untuk menghantar kami balik ke hotel dengan ditemani seorang anggota polis lain yang jaraknya 3 km sahaja.  Berlaku tawar menawar dan dikurangkan kepada RAN130.  Dalam masa yang sama polis berkenaan menoleh kepada MissW dan berkata "You hide something from me". Jawab MissW "tidak". Ini sahaja wang yang saya ada  selepas dirompak sambil   MissW menunjukkan sekeping wang kertas bewarna hijau bernilai RAN10.  Tanpa ada perasaan malu, anggota polis tersebut mengambil wang tersebut daripada MissW sedangkan beliau merayu wang tersebut untuk membeli air mineral.  

    Hari hampir senja demi keselamatan keatas MissW, ZBA bergegas dan bertekad bagi mendapatkan teksi lapangan terbang untuk menghantar kami pulang dengan tambang RAN130. 
    Keesokan harinya, hari yang ke 33 di "Bumi Hitam" ZBA tidak kemana-mana dan seharian berkurung dihotel. Fobia diatas kejadian tersebut  dan kesakitan dibahagian leher amat terasa sekali.  Suara agak pulih tetapi sakit apabila menelan sesuatu. 08 September 2014 dengan penerbangan Ethiopian Airlines tepat jam 14.20pm ZBA meninggalkan Bumi Sial Afrika Selatan menuju Addis Ababa.  Manakala MissW menuju Bangkok dengan penerbangan Qatar Airways sejam kemudian.

(Malang Kesebelas  : Didalam dewan pelepasan masih ada lagi petugas lapangan terbang meminta RAN30 gara-gara kami meminta beliau menunjukan arah ke pesawat.  ZBA berpendapat Afrika Selatan semuanya adalah wang.  Air lior juga wang, apatah lagi perkhidmatan.  Terkenang kembali pemilik GH di Nelspruit yang berulang kali menasihati kami dengan katanya " Don't ever trust any black people when you are in South Africa". Ternyata kata-kata beliau "Benar")
Tepat jam 20.30pm ZBA mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Addis Ababa. Penerbangan berikutnya pada 00.40am, 09 September 2014 menuju Bangkok dan seterusnya Singapore.  Sebelum penerbangan kami dimaklumkan bahawa penerbangan dijadualkan  semula dan akan berlepas jam 03.00am.  Akhirnya jam 02.00am, kami dimaklumkan lagi sekali bahawa penerbangan akan berlepas jam 10.10am dan kami semua akan dibawa untuk menginap dihotel di bandar Addis Ababa dengan kos akan ditanggung sepenuhnya oleh Ethiopian Airlines.  Satu rahmat tersembunyi.  Apa tidaknya ini bermakna ZBA berpeluang melawat bandar Addis Ababa walaupun dalam sekejab waktu.  9J banyak memberi manfaat sehinggakan ZBA dapat berkenalan dengan ramai muslimin dan muslimat daripada berbagai negara yang sama-sama transit dalam perjalanan mereka menunaikan Fardhu Haji Ke Makkah Al-Mukarrah. Contohnya daripada Ethiopia sendiri, Malawi, Uganda, Tanzania, Nigeria, Kenya dan sebagainya.
Route perjalanan ZBA juga berubah.  ZBA bermula daripada Singapura menuju Bangkok ke Addis Ababa dan Johannesburg. Kembali pula dari Johannesburg ke Addis Ababa dan Dubai seterusnya Singapore.  Satu bentuk perjalanan yang amat disukai oleh ZBA malah pesawat yang digunakan ialah dari jenis boeng 777-200/300.
(Malang Keduabelas  : Transit semalaman yang meletihkan)
Seperti dijadualkan pesawat boeng    777-200    EA     berlepas

menuju Dubai dan tiba tepat jam 16.00pm. Penerbangan ZBA ke Singapura ialah dengan Singapore Airline yang dijangkakan berlepas pada jam 1945pm.  Singapore Airline segagah nama berlepas mengikut jadual. Dalam penerbangan kami menikmati layanan sebenar "Singapore Airlines".  Apa klasnya jika dibandingkan dengan layanan "Best cabin crew in the world".  Secara kebetulan malam ini nasib menyebelahi ZBA.  ZBA mendapat "3in1".     Selepas makan malam penerbangan 6J berikutnya bagaikan dibuai mimpi indah sehinggalah dikejutkan untuk minum pagi. Alhamdulillah ZBA mendarat di Lapangan Terbang Changi jam 07.30am. Dalam kegembiraan rupa-rupanya masih ada lagi satu halangan sebaik tiba di Singapura.  (Malang Ketigabelas  :  Backpack yang sepatutnya tiba ke destinasi bersama penumpang   tidak bersama dan dengan pertolongan kakitangan Singapore Airline lapuran dibuat dan ZBA dijangka menerima backpack apabila dirumah)
Dari "Tiga belas Cronology" yang dipaparkan, ini merupakan satu pengalaman yang belum pernah ZBA alami dalam sejaarah setakat ini.  Tetapi ini semua bukan tiket untuk ZBA tidak meneruskan "merayap" lagi.   Perjalanan "World last destination" ke Amerika Latin akan diteruskan dan dijangkakan akan bermula pada April 2015. Insyaallah. Mohon didoakan.
Maaf buat semua rakan-rakan khususnya "Kaki Travel Malaysia" diatas paparan diatas. Ini bukan untuk menakutkan sesiapa malah sebagai panduan dan pedoman bukan setakat kita berada di Bumi Hitam Afrika malah dimana jua semasa diluar negara. Sesungguhnya malang tidak pernah memilih sesiapa.  Bencana ada dimana-mana walau pun diatas katil. Penjenayah sentiasa mencari dan mengambil kesempatan diatas kealpaan sesaorang. Dalam erti kata lain "Kita senantiasa diperhati".  Dari pengalaman yang sesingkat ini, ZBA dengan ikhlasnya menyatakan bumi Afrika Selatan dan sekitarnya adalah tidak selamat untuk dikunjungi.  Bagi lelaki sekurang-kurangnya berempat adalah satu kelebihan.  Wanita pula wajib ditemani sekurang-kurangnya tiga lelaki dalam satu-satu masa.  Elakan daripada berpecah dan wajib berjalan dalam satu kumpulan.  Benar kata teman di Cape Town "70% tourist were attack".  Selepas ZBA menerima amaran tersebut tiga hari selepasnya ZBA dirompak.
Apa pun Cape Town adalah satu destinasi 10 terbaik didunia.  Ambil kesempatan yang sesuai setidak-tidaknya sekali bagi semua kaki travel.
Hasil daripada coronology tersebut, sekali lagi ZBA nasihatkan agar semua ahli "KTM" agar mengambil insurance perjalanan semasa berada diluar negara.  Dari insiden berkaitan ZBA telah dibayar RM2,300.00 sebagai pampasan dari tuntutan yang dibuat. 

Kesimpulan.  Negara 1M wajib mengambil iktibar daripada insiden-insiden yang pernah berlaku di 1M yang melibatkan warga negara Afrika khususnyayang berkulit "Hitam".  Mereka sebenarnya berwajahkan manusia tetapi hatinya bersifatkan kebinatangan. Tidak ada belas kasihan malah tidak pernah ujud apa ertinya perikemanusian.  Adalah wajar dalam pandangan ZBA, mereka diperlakukan bagaikan haiwan bernyawa oleh kaum berkulit putih satu ketika dulu.  Mereka di lihat sebagai manusia yang pemalas dan pengotor.  Dimana-mana yang ZBA lihat itulah sikap mereka.
Jika dinegara asing seperti 1M mereka tidak hairan dan takut KEPADA PIHAK BERKUASA untuk melakukan jenayah, apa tah lagi dinegara sendiri. Pembaca sendiri boleh bayangkan dari apa yang ZBA cuba bayangkan daripada apa yang pernah mereka lakukan di negara 1M.  KDN sepatutnya bertindak tegas dalam menangani masalah sebagaimana yang dilapurkan oleh media masa tempatan dan tidak ragu-ragu nyahkan mereka dari bumi 1M yang tercinta. 


(Oleh kerana Mini Camera dirompak, ZBA tidak dapat memaparkan detail gambar-gambar dilokasi sebenar kerana semua 4G gambar didalamnya yang diambil dari 8 negara telah hilang)

YOU HAVE BEEN WARNED

1 comment:

  1. rasa lebih baik sampai sana ikut local tour sahaja..tak usah ambil risiko macam ini di Afrika..nasib baik dia cekik sahaja bukan tikam dari belakang...

    ReplyDelete