Tuesday, September 30, 2014

ETHIOPIA HORN OF AFRICA

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum,

Pertama kali dalam sejarah menaiki pesawat boeng 767-300 Ethiopian Airlines. Bertambah satu lagi dalam inventori menaiki pesawat yang serba baru dan canggih.  Walau bagaimanapun perkhidmatan dalaman amatlah sederhana jika dibandingkan dengan penerbangan commersial lain didunia.  Apa pun itu tidak penting, yang penting selamat dalam penerbangan yang memakan masa 11.5J daripada Singapura ke Bangkok dan Addis Ababa, Ethiopia.
Sajian makanan enak tetapi pelayananya agak kurang berkerampilan.  Stewardes mereka hitam-hitam belaka.  Maaf. Sudahlah  hitam   malah  agak kurang personaliti jika dibandingkan dengan pramugari Air Asia yang lebih jauh penonjolan dan cantik-cantik.  Maaf, mungkin agak keterlaluan komen yang ZBA masukan.  Tapi itu adalah dari pandangan peribadi semata-mata.
Itu hanyalah sekadar coretan suka-suka.  Tiga kali hidangan dalam penerbangan tidak tertinggal sisa dibuatnya.  Malah satu, satu,   air minuman dipesan dan dilayan mesra bagi menghapuskan dahaga.
ZBA menjejaki bumi Ethiopia yang dikenali sebagai "Horn of Afrika" diawal pagi tetapi muka bumi boleh kelihatan jelas daripada udara.  Hujan disana sini membasahi bumi Addis Ababa yang subur menghijau.  Addis Ababa terletak dikawasan tanah tinggi dan merupakan salah satu pintu masuk utama ke Afrika. Lapangan Terbang Antarabangsa Addis Ababa atau Bole International Airport terletak 6.2km daripada Addis Ababa. Masuk melalui Airport Road atau Ethio China Street.                                     Maaf ZBA katakan bahawa kedua-dua laluan ini amat teruk didunia yang pernah ZBA lihat.  Boleh diibaratkan sebagai laluan kampung dan bukanya laluan ke sebuah International Airport. Berbagai ragam dan macam manusia pembaca boleh lihat disepanjang perjalanan menagih simpati daripada sesaorang. Disegenap lampu isyarat ada-ada sahaja manusia samaada berlakun atau benar sambil menyurong kerusi roda dengan seorang pesakit diatas kehulu kehilir menghampiri kenderaan meminta wang.  Kesian tetapi apakan daya kenderaan hanya berhenti sebentar di lampu isyarat dan bergerak semula. Pembaca juga kekadang dapat melihat aktiviti secara "live" penjualan kambing-kambing ditepi jalan.






























Bole International Airport ZBA katogerikan sebagai sebuah lapangan terbang sederhana. Fasilitasnya  dalaman agak simple  dan terhad.  Kakitangan agak kurang mesra penumpang dan semua pergerakan berjalan agak lembab.  Oleh yang demikian kepada pembaca diingatkan agar sentiasa memerhati kepada "screen board penerbangan" bagi mengelakan ketinggalan penerbangan.               






Bagi ZBA satu saja kelebihan yang ada kepada Bole International Airport. Mereka ada menyediakan kerusi malas untuk penumpang-penumpang transit berehat dan bersantai.  Itu pun tidak seberapa tetapi memadai dan disamping sebuah Surau kecil untuk kegunaan muslimin dan muslimat menunaikan solat.


ZBA tidak mahu memberi banyak komen tentang bandar Addis Ababa sebab tulisan ini adalah dari pandangan yang singkat bukanya dari kesan "merayap" yang selalunya akan diceritakan secara detail.  Apa pun sekilas pandang Addis Ababa sebuah bandar yang agak kotor dan berdebu.  Penduduknya masih kelihatan miskin jika dibandingkan dengan negara-negara lain dibahagian selatan Afrika.  Difahamkan oleh seorang teman  yang juga pemastautin tetap Addis Ababa mengatakan 50-50% penduduk Ethiopa adalah beragama Islam dan Kristian. Kaum bewarna adalah dominan memegang ekonomi mereka.  Kebanyakan daripada mereka adalah dikalangan peniaga yang berjaya.

Gambar diatas adalah satu-satunya gambar yang masih tinggal dalam simpanan ZBA kerana selebihnya telah hilang bersama Mini Camera yang dirompak di Park Station Johannesburg. Gambar ini diambil diawal pagi dimana kesibukan penghuni kota Addis Ababa keluar ketempat pekerjaan masing-masing.  Berdasarkan gambar diatas, para pembaca boleh menilai sendiri keadaan sebenar Addis Ababa.                             














9J di Addis Ababa berahir penuh kenangan.  Dua kali ZBA singgah di Bole International Airport dan kedatangan ZBA kesini disambut dengan hujan pertama di bumi Afrika.  Tidak mustahil persinggahan ini mungkin berulang dalam rencana ZBA untuk melihat bumi Kenya dan Tanzania.  Sesungguhnya Gunung Kalimanjaro dan Sarenggeti seolah-olah memanggil ZBA kesana.  Bukan saja sekadar pandangan dari udara merentasi Kalimanjaro, Sarenggeti National Park dan Kruger national Park. 


                   ETHIOPIA HORN OF AFRICA

No comments:

Post a Comment