Friday, May 3, 2013

CROSSING HIGHEST TRAIN TRACK IN THE WORLD

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,


ZBA tinggalkan Tibet dengan seribu kenangan.  Kenangan yang sukar ditukar ganti dan dijual beli.  Hari ini kami akan memulakan satu lagi perjalanan dalam sejarah hidup merentasi bumi Tibet ke China.  ZBA akan melintasi puncak tertinggi perjalanan kerepati didunia. Lebih tepat tempat ini dikenali sebagai Stesyen Tang Gu La.  Berada diparas ketinggian 5,068 meter bersamaan dengan 15,711 kaki daripada paras laut.  Satu perjalanan yang dilihat lebih hebat daripada Trans-Siberian Journeys.

Train T28 ialah keretapi ulang alik Lhasa-Beijing setiap hari mulai jam 13.48 tengahari daripada Lhasa.  Panjangnya 15 Koc termasuk satu lokomotif.   Dua koc untuk  "Soft sleeper",  enam koc "Hard sleeper", empat "Ekonomi", satu koc "kakitangan", satu "Buffet" dan satu "Lokomotif". Berkuasa eletrik sepenuhnya sepanjang perjalanan.  Jarak perjalanan ialah 3,753km dan mengambil masa 42 jam dengan tambang RM 382.oo bagi hard sleeper.  

Kederasan pada keseluruhanya ialah 130kmj dan boleh mencapai sehingga 180kmj.  Dilengkapi kemudahan oksijan bagi menghadapi situasi kekurangan oksijan semasa dalam perjalanan.

Train ini akan berhenti mengambil dan menurunkan penumpang di enam buah stesyen disamping menukar lokomotif.  Stesyen-stesyen tersebut ialah Naqu (322km), Geermu (1142km), Xining Xi (1960km), Lanzhou (2188km) Taiyuan (3245km) dan Shijiazhuang North (3470km) dan destinasi terahir Beijing Xi (3753km).

Lhasa Stesyen.  Lebih canggih dan besar daripada LCCT Terminal sekarang.  Ruang menunggu lebik baik daripada ruang menunggu pesawat di KLIA dinegara 1M.  Kawasan luarnya puluhan ekar dan mempunyai keselamatan tercanggih untuk keselamatan penumpang.

Perjalanan bermula dan stesyen pertama ialah Nagu.  Train membelah pergunungan dan terowong saling berganti.  dan membelok melalui susuh pergunungan yang tajam.  Tiada apa yang kelihatan selain ladang ternakan bebiri, kambing dan yak.  Memadai berikutnya ZBA ceritakan pengalaman ini melalui gambar-gambar.


Train T 28 Koc 13 Cabin No. 6,7,8 dan 9. Perjalanan Lhasa ke Beijing West.

































Selekoh "S" mengelilingi lereng pergunungan.  Pemandangan ini sebelum keretapi memasuki bandaraya Xining Xi




Paras kedua tertinggi perjalanan keretapi Lhasa-Beijing.





ZBA keluar mengabil udara bersih tetapi agak sukar bernafas apabila keluar daripada keretapi.




Kiri kami berada di Buffet Koc untuk minum pagi dan kanan sekumpulan besar bebiri sedang meragut rumput.




























Bandaraya Xining Xi.  Keretapi berhenti disini selama 20 minit.  
Bandaraya ini seolah-olah bandar dinegara-gara Islam yang lain. Pertama kali dalam sejarah lawatan 11 kali ZBA di China, inilah satu-satunya bandar yang kelihatan asing tetapi ceria dan menyambut kedatangan ZBA dengan memaparkan kecantikan dan keindahan Masjid-masjid yang tersergam indah.  Sudahlah itu, Masjid berada dimana-mana dalam bandaraya Xining Xi.  Bukan satu bukan dua tetapi tiga dalam satu frame gambar.  ZBA difahamkan oleh seorang teman yang berasal daripada bandaraya ini yang secara kebetulan bersama kami  dalam satu kabin merupakan  seorang penuntut universiti di Beijing berketurunan Hui Muslim.  Katanya 50% daripada penghuni bandaraya Xixing Xi adalah muslim. Masyaallah.

Kepada pembaca, jangan hairanlah kalau kita dinegara 1M selalu berbangga dengan keislaman yang kita ada.  Islam kita sebenarnya pada nama dan keturunan.  Rupa-rupanya Islam di China lebih gah disegi jumlah dan keislamannya.

Keadaan ini juga hampir sama semasa kami memasuki bandaraya Lanzhau, 2,188km  ke timur  Lhasa.  Distesyen kereta kita boleh lihat manausia-manusia berkopiah putih dengan aktiviti harian mereka.  ZBA kagum dapat melihat saudara muslimin dan muslimat disana yang seugama.





























 Kenangan kali kedua berada China Olympic Stadium Beijing

ZBA pulang melalui Beijing setelah menamatkan 12,492km daripada KL-Kathmandu-Lhasa-Beijing selama 14H/13M


















http:www.zainaltobiaktravel.blogspot.com

2 comments:

  1. masyallah.. ini yang dikatakan jauh perjalanan luas perjalanan....
    betul jangan bangga sangat dengan keislaman di negara kita sebab kalau pg bukit bintang konpius... ni Malaysia ke luar negara...? he..he...

    ReplyDelete
  2. Kita selalu perasan. Ramai sangat pembodek. Maka jadilah kita semakin jijik dipandang oleh negara luar. Apa pun kita jangan peduli kerana dunia adalah hak Allah. Surat Al-Ankabut Ayat 20 menerangkan segala-galanya. Wallah waalam.

    ReplyDelete