Assalamualaikum,
Alhamdulillah. Suasana pagi yang terang dan cuaca agak sejuk walaupun matahari sedang memancarkan sinar terang. 90km dihadapan kami akan meneruskan perjalanan menurun keparas purata 3,900m dari paras laut. Shigatse kami tinggalkan menyusur melalui kepesatan pembangunan Shigatse menuju timur Tibet dan perhentian pertama kami ialah disatu pos keselamatan untuk pemandu mengambil "speed limit".
Speed limit yang diamalkan di Tibet adalah berbeza dan belum pernah ZBA alami sepanjang menjadi perayap dunia. Ianya merupakan sekeping kertas yang dicatatkan masa daripada dan kepada mestilah dalam masa yang ditetapkan. Jika pemandu bergerak laju dan masa yang diambil adalah kurang dari masa yang dibenarkan daripada kepada, pemandu akan dikenakan penalti sebanyak RMB 100 bagi kecepatan setiap minit. Ini bermakna jika 10 minit lebih awal, pemandu akan dikenakan penalti sebanyak RMB 1,000. Sebenarnya kita boleh memandu laju tetapi bagi mengelakan daripada dikenakan penalti, pemandu akan berhenti ditepian jalan menantikan masa yang diambil cukup untuk perjalanan yang dirancang.
Purata kelajuan yang dibenarkan di Tibet ialah sekitar 60-70 ksj sahaja. Pemandu mereka cukup berhemah dan memandu dengan tertib. Jarang-jarang kita kedengaran hon dibunyikan kepada pemandu lain. Jalanraya dipasang kamera canggih dan setiap sempadan daerah akan dikawal oleh pasukan keselamatan.
Pada pandangan ZBA satu peraturan yang canggih dan berkesan bagi mengelakan kemalangan jalanraya. Peraturan patut dibawa keNegara 1M untuk dipraktikan jika kita tidak mahu melihat berlakunya kemalangan jalanraya yang amat memudharatkan. Atau dengan lain perkataan "membendung kebiadapan pemandu-pemandu maut diNegara 1M".
10km diluar bandar Shigatse barulah kita dapat melihat kehidupan sebenar masyarakat Tibet. Penempatan mereka kali ini bukan lagi jauh di lembah-lembah atau dipergunungan. Mereka dilihat tinggal dilembah yang subur diantara pergunungan disepanjang laluan ke Gyantse. Satu penempatan yang padat dapat kita lihat dengan adanya tumbuh-tumbuhan yang tumbuh ditepi jalanraya dan juga diperkarangan rumah. Walau bagaimanapun ketika ini pokok yang tumbah merupakan ranting dan tiada daun dan bunga. Manakala dipergunungan juga kelihatan gondol dan jarang-jarang sekali kelihatan salji sebagaimana dilaluan sebelumnya.
Petani dengan gigih membajak dan membaja. Ternakan seperti kambing, yaks, bebiri dan kuda berkeliaran dengan banyaknya. Rumah-rumah penduduk berderetan disepanjang jalan. Air disaliran mengalir jernih sedia untuk membantu pengairan ladang-ladang oat yang bakal ditanam menjelang musim panas.
ZBA singgah untuk toilet stop sementara menanti "time in" memasuki bandar Gyantse. Satu pengalaman baru untuk kita kongsi bersama. Sebagaimana ZBA maklumkan sebelumnya bahawa makanan utama masyarakat Tibet ialah Oat. Dikisar dijadikan tepung disimpan atau dijual bagi menjana pendapatan keluarga.
Mereka sehingga kini masih menggunakan cara tradisional untuk mengisar oat menjadikan tepung. Langkah pertama menakung air disaliran dan dialirkan menerusi saliran dan dilepaskan menerjah sebuah kincir bagi menjana pusingan pengisar yang terletak dibahagian atas.
Pengisar akan berterusan memusing dan oat dimasukan kedalam sebuah karong guni dan dikeluarkan perlahan-lahan sesuai dengan pusingan pengisar.
Hasilnya oat akan bertukar menjadi tepung dan digunikan untuk jualan. Satu proses yang ekonomi dan tidak memerlukan sebarang perbelanjaan memadai dengan seorang petani mengawasi proses ini.
Cara Tradisional
Hasilnya oat akan bertukar menjadi tepung dan digunikan untuk jualan. Satu proses yang ekonomi dan tidak memerlukan sebarang perbelanjaan memadai dengan seorang petani mengawasi proses ini.
Cara Tradisional
memproses oat menjadi tepung
Serba sedikit kita telah mengenali cara penghidupan masyarakat Tibet dan kini ZBA sentuh sedikit tentang adat istiadat perkahwinan mereka. Unik demi mempertahankan adat dan keturunan. Perkara ini sama dengan masyarakat diutara India yang melakukan perkahwinan sedemikian.
Gambar Hiasan jangan salah tanggapan
DiNegara 1M, lelaki Islam dibolehkan berpoligami sehingga 4 orang isteri jika berkemampuan manakala di sesetengah bahagian Tibet, satu perempuan boleh bermonogami dengan 3 lelaki saudara dalam satu keluarga. Hebat perempuan Tibet jika dibandingkan dengan kehebatan wanita UM**. Tiga suami dalam sesuatu masa ?. Tidak terfikir bagaimana jika ketiga-tiganya berkehendakan dalam suatu masa.
Apa perasaan abang jika adik bersama isteri. Apa perasaan adik bongsu pula ketika isteri bersama abang dan sebaliknya. Bagaimana seorang isteri selepas melayan tiga orang suami dalam satu malam dan malam berturut-turutnya sehingga sebulan berikutnya. Tentu kepuasan terbayang diwajah isteri kerana kepuasan. Tetapi bagaimana pula dengan sisuami. Satu persoalan yang sukar dijawab. Kerana adat, seorang perempuan dikorbankan. Persolanan ini ZBA kembalikan kepada teman guide kami. Dengan ketawa berbahak, beliau sendiri tidak berkesanggupan untuk melakukannya. Semua jawapan dihuraikan dengan panjang lebar dari soalan yang diajukan oleh ZBA.
Semasa upacara perkahwinan ketiga-tiga pengantin lelaki hadzir bersama. Mereka berpakaian pengantin dan dibariskan bersama pengantin perempuan. Lelaki sulung berdekatan isteri diikuti oleh saudara tengah dan akhir sekali lelaki bongsu. (Tapi perlu diingat bahawa jika keluarga pengantin lelaki bersaudara 4, perkahwinan ini tidak boleh dilakukan kerana peraturan adat menghadkan kepada 3 saudara lelaki sahaja).
Jika dikurniakan anak samaada lelaki atau perempuan, anak tersebut akan di "binkan" dengan saudara tua walau bagaimana pun mirip wajah kanak-kanak tersebut. Anak tersebut akan memanggil ayah atau bapa kepada saudara sulung dan uncle atau Pakcik kepada saudara tengah dan bongsu.
Penyelesaian kepada masalah. Sebenarnya kita mempersoalkan polimik perkahwinan monogami ini atas dasar nafsu. Tetapi perkara ini sebenarnya lain daripada yang diamalkan oleh masyarakat Tibet. Itulah menunjukan keutuhan adat yang mereka pegang demi menyelamatkan empire keluarga dalam kehidupan harian.
Sungguh pun mereka mengamalkan perkahwinan tiga dalam satu dan tinggal dalam satu keluarga yang besar serumah, tetapi secara praktikalnya dua lelaki tengah dan bongsu akan meninggalkan rumah dan bekerja diluar. Pada nama mereka berkahwin tetapi hakikatnya dua saudara lagi akan berada diluar. Atau saudara tua berada diluar dan salah satu samaada saudara tengah dan bongsu berada dirumah dan sebaliknya.
Tradisi monogami ini bukanlah satu adat muktamat sekiranya salah seorang daripada mereka ingin berkahwin lagi. Mereka boleh berbuat demikian dan secara otomatik perkahwinan monogami mereka akan "bercerai" dengan tersendiri dengan syarat mereka harus meninggalkan rumah keluarga dan membina penghidupan keluarga sendiri.
Shigatse menuju Gyantse berahir disini dan dari Gyantse kami menuju terus Lhasa kerana kami telah mengubah jadual perjalanan tanpa bermalam di Gyantse.
WELLCOME TO GYANTSE
No comments:
Post a Comment