Thursday, January 7, 2016

ALMATY CITY OF APPLE TREES



Almaty merupakan bandar terbesar di Kazakstan. Mempunyai populasi sejumlah  1.5J penduduk dan merupakan ibu negara Kazakstan sehinggalah tahun 1997 apabila ibu negara mereka  berpindah ke "Pearl of Doha of Central Asia" Astana. Walau bagaimana pun kegiatan ekonominya masih berpusat disini  dan satu-satunya yang dikenali di Central Asia. 
Dikenali sebagai "Garden of Aden" kerana kecantikan serta cuaca dan kedudukan strategiknya di Tran-Ili Alatau yang berlatar belakangkan banjaran pergunungan. 

Almaty membawa maksud "City of Apples". Masyarakat Turkic menamakan "Apple" sebagai ALMA dan "Ata" sebagai UNTUK BAPA. Jadi lagendanya kemungkinan itu sebab mereka menggelarkan sebagai "The Garden of Aden".  Oleh kerana keadaan cuaca,  apple disini dikatakan daripada spesis yang terbaik didunia.  Hakikat ini memang benar kerana spesis terbesar yang pernah ZBA lihat ialah seberat hampir 1.5kg yang dijual di stesyen keretapi Almaty.
Almaty Metro Station
ZBA menjadikan Almaty Алматы), sebagai "Stepping stone" sebelum meneruskan perjalanan berikutnya kerana bandaraya ini terletak di tengah-tengah perjalanan barat ketimur. ZBA dari Bishkek, Almaty, Astana, Almaty dan seterusnya ke China. 
Alma-Ata merupakan hub transpotasi yang terbaik
Almaty National Mosque 
bagi pergerakan ke lokasi lokasi berkenaan.  Sama ada keretapi, long distance bus dan sebagainya. Sairan bas station  terletak northwest  of Almaty dan merupakan station bas perjalanan jarak jauh dan dihubungkan dengan tram, metro dan lokal bas serta teksi.  Almaty metro adalah yang tercantik di Asia Tengah setakat ini jika dibandingkan dengan Tashkent Metro.  

War Monument
Sebuah bandaraya lama dan usang dan tidak banyak tempat-tempat yang menarik. Bangunan tinggi cuma beberapa sahaja yang dilihat melebihi 8 tingkat. (Hotel) Amat sukar bagi kita untuk mencari hotel dan sebagainya jika tidak faham berbahasa Russia atau Kazakstan.
Perbualan dengan penduduk tempatan amat sukar untuk difahami. Oleh yang demikian, kepada pembaca sila pastikan hotel booking dicetak dalam bahasa Kazak bagi memudahkan perjalanan.
Salah satu tempat menarik yang wajar dikunjungi semasa berada disini ialah
Gereja tertua di Almaty
Ile-Alatau National Park. Menjadi daya tarikan khususnya semasa musim sejuk.
ZBA tidak berpeluang kerana semasa kunjungan kami, merupakan musim panas dan cable car dalam proses baikpulih.  Oleh yang demikian ZBA hanya mengambil kesempatan merayap didalam bandar sahaja.

Almaty mempunyai  pelbagai etnik tetapi yang terbesar ialah Kazak, Russian dan Turkey. Tetapi agak sukar untuk membezakan mana yang berugama Islam atau kristian. Mereka menggunakan bahasa kazak dalam pertuturan harian.
Keselamatan.  Info dari penduduk setempat juga pengalaman sendiri, Almaty adalah selamat untuk dilawati pada bila-bila masa.  Manakala makanan halal tidak menjadi masalah sama ada makanan mentah atau yang telah siap dimasak.  Tapi nasi bukan makanan utama jika dibandingkan dengan roti. Daging kambing dan kuda adalah kegemaran penduduk Kazakstan. 
Sebut mengenai daging kuda sebenarnya semua orang mengenali kuda sebagai binatang tunggangan. Tetapi mungkin tidak pernah mengetahui yang kuda adalah sumber daging untuk makanan harian.  Mungkin agak pelik bagi kita jika disebut daging kuda atau daging kuda boleh dimakan.  Sering kali didengar apabila menyebut sahaja daging kuda, dalam benak masyarakat kita akan menyebut bahawa daging kuda adalah liat dan panas apabila dimakan.  Sebenarnya belum cuba belum tahu.  Belum rasa belum tahu keenakanya. Sesungguhnya daging kuda juga spesial sebagaimana daging lembu.

Sebelumnya ZBA ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Saudara Abdul Rahman dan Isteri Puan Ain Hj Zakariah dan 3 anak-anak yang manja.  Bermula dengan sahabat FB semasa
dalam perjalanan di Asia Tengah, kami berjumpa dan bermesra di perantauan. (Almaty).  Sebagai makluman Saudara Abdul Rahman adalah duta kecil Kementerian Pelancungan yang ditempatkan bertugas di Almaty. Beliau dan keluarga telah setahun bermastautin di Almaty. Sebuah keluarga yang ramah dan berkesempatan mengajak kami kerumah untuk makan malam. Disanalah ZBA mengenali daging kuda masakan kicap yang enak Puan Ain.  Amat menyelerakan ditambah lagi kari kepala ikan solomon yang tidak termampu untuk kita makan dinegara sendiri dek harga yang terlalu mahal.  Sayor chop choy dan sebagainya. Satu perkataan yang mampu terkeluar dari mulut kami "Alhamdulillah".
Jutaan terima kasih ZBA kepada mereka sekeluarga.  Kami makan seolah-olah 3 bulan tidak makan makanan 1M.  Walhal baru sebulan ZBA di AsiaTengah.  Itulah sebenarnya gara-gara peminat setia dengan "Nasi".
Bagi ZBA tiada perbezaan diantara daging lembu dan daging kuda. Semuanya bergantung kepada menu dan cara mana
daging-daging itu dimasak. Tidak terasa yang dikatakan liat malah tidak berasa kepanasan sebagaimana yang diceritakan sebelum ini. Tetapi satu "Keistimewaan" yang terdapat pada daging kuda. Maaf, sebenarnya kami diberi "tapau" oleh Puan Ain dan kami membawa pulang ke hotel penginapan.  Satu pengalaman yang berguna, daging kuda yang telah siap dimasak boleh bertahan selama 5 hari tanpa basi, bertukar warna dan bau. Masih sedap dimakan walaupun kami membawanya melangkahi dua negara. Dari Almaty (Kazakstan) hingga ke Urumqi (China). Masyaallah.
ZBA dua kali berada di Almaty.  Pertama dari Bishkek ke Almaty kemudian Astana ke Almaty.  Kali terahir Almaty ke Urumqi, China.  Satu perjalanan yang jauh untuk kita kongsi bersama diatas pengalaman ini.


PRAY FOR LONG JOURNEY INTO CHINA

No comments:

Post a Comment