Thursday, April 25, 2019

AUSTRALIA NORTH TERRITORY OVERLAND


Satu perjalanan yang dianggap sukar.  Bertarikh 21hb Feb 2019.  Perjalanan kedua untuk tahun ini selepas Thailand.  Bermula dari KLIA dengan pesawat Jetstar menuju Singapura.  Transit beberapa jam dan meneruskan penerbangan tengah malam juga dengan Jetstar menuju Darwin.  Penerbangan mengambil masa 4.25 minit dan ETA Darwin seawal pagi 05.15am.  Untuk makluman penerbangan Jetstar ialah penerbangan tambang murah Australia tetapi service tidaklah  sehebat AA.

Darwin sebuah bandar di utara Australia.  Terkenal dalam filem "Croccadle Dundee" dan antara bandar yang mengalami musim panas yang kental.  ZBA pernah sekali kesini semasa penerbangan C130 daripada Butterworth ke Sydney pada tahun 1981.  Kami mendarat tengah malam untuk mengisi minyak dan selama 2 jam berehat dibawah kepak pesawat di tarmic Darwin Airport.

Ketibaan awal pagi tidak membawa sebarang ma'ana.  Airportnya khusus tiada apa-apa kecuali  Arrival/Departure dan sekadar  kemudahan asas disediakan.  Sementara menunggu pejabat dibuka bolehlah mengopi dan berehat disamping meneliti info-info setempat secara percuma daripada brousher yang disediakan.

Jam 8.00am cuaca diluar dah mula menunjukan kepanasan. Cuaca diramalkan sekitar 35-41C. Orang ramai mulai keluar masuk samaada untuk ketibaan dan perlepasan.  
ZBA segera berurusan dengan rent a car kerana  kami perlu bergerak seawal mungkin sebab perjalanan yang akan ditempuh melibatkan hampir 2K km.  Tiada acomodasi ditempah bagi perjalanan ini.  Sebab kami tidak tahu dimana harus menginap dan bila akan berhenti memandangkan tiada info lengkap dari pembacaan yang pernah dicatatkan  setakat ini.  Perkyabarannya terdapat banyak "Camp Side" dengan sewa yang minima disepanjang perjalanan disamping hotel dan motel.
Seawal jam 0900am kenderaan kami tersedia dan langkah pertama dilakukan ialah mendapatkan simcard tempatan  (RM 30.00) untuk mendapatkan nevigasi selain daripada peta yang tersedia.  Sedikit bekalan makanan dan air minuman dalam usaha mengelakan daripada membeli diperjalanan sudah tentu dengan harganya  semakin lebih mahal kearah pendalaman gurun di tengah-tengah Benua Australia.
Surat cinta dari kekasihKU Police Australia.


Australia sebuah negara yang mengamalkan peraturan yang ketat diatas jalanraya dan tiada ada toleransi dan kompromi  jika disabitkan kesalahan.  Jadi setiap papan tanda wajib dipelajari dan diingati agar tidak melanggar peraturan sedia ada.  Jurupandu arah dikehendaki berwaspada dan memaklumkan pemandu jika ada halangan dihadapan.  Waze memainkan peranan penting bagi sesuatu kawasan  yang kita tidak arif dan pertama kali melaluinya.  Untuk makluman, dijalur perjalanan ini tidak semua rangkaian internet akan berfungsi kerana jauh ke pendalaman.
Tepat jam 11.00am didalam cuaca panas terik ZBA  memulakan perjalanan merentas Benua Australia daripada Darwin ke Ayers Rock dan seterusnya destinasi terahir Ayers Rock (Uluru).  Perjalanan dijangka mengambil masa antara 18-22 jam melalui jarak perjalanan sejauh hampir 2K km.
Lagent Stuart Highway (Highway 1) 


Permulaan pemanduan yang membosankan.  Speed limit tertera 20kmj di pinggir bandar Darwin.  30, 40, 60, 100, 110 dan 130kmj.
Dalam senyum dan gelak ketawa penuh kesabaran dan cekal kami meneruskan perjalanan.  Sehinggalah menjejaki lebuh raya utama Stuart Highway 1 menghubungkan Darwin diutara  dan Adelaide diselatan  selepas 45minit berlalu.  Menarik nafas lega.  100kmj dan seterusnya 130kmj.  Pemanduan yang selisa.  Kenderaan setakat ini masih tidak banyak  dari kedua-dua arah.  Jalan yang baik dan permukaan yang rata dan lebar.  Sekali sekala ternampak penempatan penduduk dikiri dan kanan jalan.  

Apa yang pastinya hari ini panas.  Tiada tanda-tanda awan akan berarak dan menitiskan hujan.  Langit membiru pekat.  Hutan hutan dijalanan yang tadinya agak tinggi dan mulai merenek dan menjarang.  Tiada rumput menghijau dan resam berunsur bertukar warna perang oleh sebab kering dan kepanasan.
The Ghan Track
Persimpangan pertama ZBA lalui ialah Litchfield National Park  114 km keselatan Darwin.  Disini terdapat "Wangi Fall" bagi yang suka berendam tapi awas Darwin terkenal dengan sarang buaya.  Walau bagaimana pun anda tidak harus bimbang kerana Australia mengamalkan safety come first dimana setiap tempat tempat yang dianggap merbahaya akan dimaklumkan dengan papan tanda sedia terpampang.  Perlanggaran dianggap sebagai on your own risk.
Daripada Litchfield perjalanan diteruskan ke Kakadu National Park sejauh 194 km yang dijangkan mengambil masa 2jam perjalanan.  Lanscape mula berubah dan kawasan ini agak kehijauan memandangkan hutan simpanan yang terpelihara.  KNP merupakan merupakan taman negara yang termasyur di North Territory sebagai sarang-sarang "Buaya". Dimaklumkan tidak ada bayaran dilaluan  masuk KNP. Terdapat padan tanda menerangkan cara bayaran harus dilakukan.  Ini bermaana selepas sahaja "Wellcome to KNP", anda telah memasuki KNP dan wajib bayar.   Bayaran boleh dilakukan di Jobiru, 160 km di Pejabat Kakadu National Park.  Pembaca boleh sahaja tidak membayar tetapi jika tertangkap dengan Jabatan National Park, denda yang dikenakan amat tinggi jika dibandingkan AUD 25.00 fees untuk KNP

If you’ve never seen crocodiles in the wild, you’re guaranteed to see them here in Australia's largest national park. We took a sailing trip on a small boat along the East Alligator River to fish for Barramundi and of course to spot crocodiles. We saw so many big “salties” (saltwater crocodiles) – an amazing experience we won’t forget.
In Kakadu, there are plenty of organised boat tours that we can arrange for you, either on the South Alligator River or the Yellow Water Billabong. Your tour guide will usually be a local, indigenous guide who can point out all of the native wildlife that includes kangaroos, wallabies, dingoes, flying-fox bats and a diversity of birds.
Walau pun ditempat begini tetapi peringatan tentang Buaya tetap ada dan merbahaya

Another highlight of our outback experience was visiting Ubirr, a region within Kakadu National Park which is home to a great many Aboriginal rock paintings, some of which are many thousands of years old. If you visit with an indigenous guide, they will be able to interpret the art and explain its meaning and significance to the local Aboriginal people. It’s worth knowing that during the road to Ubirr is low-lying and during tropical summer (January – March) it can flood, so you might not be able to reach it by road, but other parts of the park are still accessible.


Another place to visit if you have your own transport (you’ll need a 4WD vehicle) is Jim Jim Falls – a hugely spectacular waterfall that plunges over 250m. Visiting these falls is a question of timing too, since during the rainy season (January - March) the falls are at their most impressive, but the road to reach them is impassable, so I’d recommend a scenic flight as the best way to experience them at that time of year. In the dry season, they’re accessible but drying up. 
Pine Creek
Keluar daripada KNP melalui Pine Creek dan seterusnya memasuki semula Highway 1 ke Katherine sejauh 127km.  Pemanduan amat lancar kerana jarang jarang sekali  ada kenderaan berselisih dan langsong tiadak ada kenderaan yang memotong daripada belakang.  
Katherina sebuah pekan yang agak besar dilaluan ini selepas Alice Spring.  Antara yang wajar dilawati ialah Katherine Gorge (Nikmiluk Natinal Park).  Bandar ini juga merupakan perhentian Ghan Train yang berulang alik antara Adelaide dan Darwin.  ZBA berenti rehat dan makan tengahari disamping melihat gelagat Aborigin yang agak ramai disini. 
(Kaum Aborigin adalah suka kaum asli yang terbesar di Australia.  Mereka merupakan suku kaum terbesar satu ketika dulu.  Populasi mereka dianggarkan seramai 7J orang diseluruh Australia.  Mereka kebanyakkanya tinggal di North Territory dan Queensland.  Masih hidup secara primitif dan keadaan mereka amat dhaif jika dibandingkan dengan penduduk penduduk Australian yang lain.  ZBA difahamkan sekarang populasi mereka  hampir pupus dan tinggal sekitar 700,000 orang sahaja diseluruh Australia.  Pada tahun 1981 di bandar Townswille ZBA  pernah bersama mereka secara dekat dan menjadi rakan sepermainan  "Park Ches" dihujung hujung minggu di Townswille.
Secara peribadi apa yang ZBA pernah nampak dan semasa bergaul dengan mereka secara peribadi.  Maaf, artikal ini jauh sekali daripada menghina mereka dan menidakkan ketentuan Allah dalam mencipta makhluk makhlukNya. 
Sesungguhnya setiap penciptaan Allah adalah tepat dan Allah Maha mengetahui akan sesuatu.
Kaum Aborigin mempunyai berbagai bagai suku kaum dan budaya tersendiri dan iras mereka seakan akan sama.  Walau bagaimana pun di Australia mereka disimpulkan sebagai orang asli dan keseluruhannya di gelar Aborigin.  Berbadan besar dan tinggi.  Berkulit hitam pekat dan segelap-gelapnya jika dibandingkan dengan penduduk kulit hitam lain yang pernah ZBA jumpa diseluruh dunia setakat ini.  Bermuka bulat, bengis dan hudoh (Maaf).  Perwatakan kasar dan menakutkan untuk dihampiri.  Walau bagaimanapun mereka juga manusia sebagaimana kita.  Ada perasaan dan maruah diri. 
Iksan Abang Googlee
Mereka berkampung dan membina kehidupan dikawasan gurun yang panas dan jarang dikunjungi masyarakat luar.  Masih berkaki ayam  dan kehidupan ibarat makan pagi kais pagi dan makan petang kais petang.  Secara peribadi ZBA amat bersimpati dan kesihan melihat kehidupan mereka kerana jauh lebih mundur jika dibandingkan kaum kulit hitam di Afrika.
ZBA di fahamkan bahawa mereka menerima BSH sebagaimana kita di Malaysia.  Sebenarnya inisiatif ini telah telah lama diamalkan sejak sebelum ZBA mengenali mereka pada tahun 1981 di Townswille. Mereka diberikan wang dan tidak payah bekerja sekadar cukup mengikut keperluan makanan setiap dua minggu. Untuk makluman,  BSH yang mereka terima ketika itu (1981) lebih baik daripada elaun yang ZBA terima semasa disana.
Kacukan Siam yang tak tertipu.
Kenapa dan mengapa mereka diberikan BSH.  Satu soalan yang mudah untuk dijawab.  Mereka tidak diberi pelajaran.  Tidak diberikan pekerjaan.  Ada tanah tetapi tidak dimiliki.  Apa makna ini semua, hanyalah tidak lain daripada umpan atau sogokan.  Mereka terus terpinggir dan lama kelamaan akan pupus dengan sendirinya.
Hakikat ini sama dengan apa yang dibuat oleh Kerajaan Barisan Nasional untuk Ugama, Bangsa dan tanahair.  Natijahnya semua kekayaan negara di samun, dirompak dan Melayu terus dibohongi.  Janji BRIM tertunai sudah sedangkan segelintar pemimpin hidup seoalah olah tiada penghujung kepada kematian.  
Sepenglihatan ZBA, kaum Aborigin mempunyai situ sikap yang sukar dikikis.  Pemalas dan peminum arak.  Boleh dikatakan setiap orang daripada mereka sama ada lelaki atau wanita akan senantiasa bersama sama botol arak ditangan dimana-mana kita jumpa.  Pengotor dan berkeliaran dimana mana tanpa mengira tempat dan keadaan.  Pernah semasa sukan Commenwelth di Brisbane 1981 mereka menunjuk perasaan dengan cogan kata "Land Right" menuntut hak keatas tanah peribumi).
Dari Katherina,  kami meneruskan perjalanan melintasi bandar kecil Mataranka dan seterusnya menuju Daly Waters. Cuaca agak mendung dan mulai gelap. Sebuah pekan yang terletak  4km daripada Stuart Highway.  Kami singgah, berehat, mengisi minyak dan mencari penginapan.  Daly Waters tidak merupakan sebuah bandar malah merupakan sebuah camping ground dan beberapa fasilitas tersedia. 
Daly Waters
Perjalanan untuk bandar seterusnya ialah Dunmarra dan final untuk perjalanan hari ini dan bermalam di  Renner Springs.  Hari mulai malam dan pemanduan dalam cuaca gelap masih berbaki 245km untuk sampai ke Renner Spring. 
Diingatkan   bahawa    memandu   diwaktu
malam   di Australia terutamanya di kawasan gurun  adalah amat   merbahaya khususnya dikawasan  yang banyak  dengan  kangaroo.  Banyak papan  tanda  terpampang ditepi-tepi jalan dengan  sign-sign  yang  memberitahu kawasan  lintasan  binatang-binatang tertentu.  Paling  merbahaya ialah Kangaroo dan diikuti dengan arnab, lembu dan sebagainya.
Kangaroo mempunyai perangai dan hebit yang buruk apabila melihat cahaya kenderaan.  Mereka akan terus melompat dan menyerang jalan tanpa amaran.  Bukan satu, malah dua, tiga dan berapa banyak yang ada.  Pada sangkaan mereka bayang daripada cahaya kenderaan itu adalah wajah seteru dan terus menyerang.
Malam ini ZBA amat bernasib baik dan mengalami pengalaman pertama.  Dua ekor kangaroo bersaiz anak lembu dengan semena-mena melintasi kenderaan kami pada berkelajuan 130km dalam jarak yang amat mencemaskan.  Tidak dapat digambarkan jika kemalangan berlaku dalam keadaan tiada manusia dan lalu lintas ditengah-tengah gurun.  Tiada sesiapa yang boleh memberi pertolongan kecuali pemandu trak yang mungkin sejam sekali sahaja melintas atau berselisih. Hanya pada Allah kami panjatkan kesyukuran dan pertolongan.
Disini ZBA dapat belajar sesuatu daripada orang-orang Australia.  Mereka tidak memandu diwaktu senja atau malam.  Seawal jam 5pm mereka telah berhenti, berehat dan berada ditempat  penginapan.  Begitu juga kita dapat melihat dibandar-bandar besar.  Malam mereka berehat sepenuhnya dan mereka akan keluar seawal pagi keesokan harinya.    
Renner Springxs Motel
Akhirnya selepas 9 jam memandu kami tiba kedestinasi yang tidak dirancang  Renner Springs jam 10pm.  838 km daripada Darwin International Airport.   Perjalanan hari pertama dan perhentian pertama dan bermalam.
Renner Springs bukanlah sebuah bandar sebagaimana disangkakan.  Ia merupakan satu perhentian dengan menempatkan sebuah Motel dengan kemudahan sederhana, sebuah stesyen minyak, kiosk, restorant dan kawasan rehat untuk pemandu yang kelitihan mengharungi perjalanan jarak jauh.  Sebuah kawasan lapang disediakan untuk perkhemahan bagi yang menyediakan kemudahan perkhemahan sendiri.
Renner Springs diawal pagi.


Malam yang amat berharga.  Selepas makan malam dengan tiada ditemani internet, ZBA terus tidor sehinggalah keesokan harinya.  Sesedar jam sudah 6am dan selesai  solat subuh kami bersiap-siap untuk meneruskan perjalanan  peringkat kedua dari Renners Spring ke Alice Springs.  Berbekalkan tangki minyak yang penuh, dalam cuaca pagi yang agak sejuk kami mendoakan bagi keselamatan perjalanan berikutnya.


Bandar pertama ditempuhi ialah Tennant Creek.  Sebuah bandar kecil diikuti Wauchope.  Disini kami berhenti untuk menikmati satu keunikan busut yang menarik yang terletak sepanjang jalan dalam belasan km dengan pemandangan yang sama.  Agak menarik kerana tidak terdapat anai-anai tetapi mempunyai busut yang besar dengan ratusan ribu buah binaan daripada tanah merah.


Perjalanan diteruskan keselatan.  Bandar berikutnya ialah Devils Marbles.  Sebuah perhentian R&R dengan sebuah stesyen minyak, kiosk dan sebuah hotel.  

In the Aboriginal mythology the Devils Marbles are the eggs of the rainbow serpent, and many "dreamtime" stories and traditions of the Warumungu, Kaytetye and Alyawarre Aboriginal people are linked with this area. It has a deep spiritual meaning for both men and women (Aboriginal cultural sites are often specifically for either men or women.)
The traditional Aboriginal owners of the area regard the marbles as having extraordinary powers. Damage to them can have life threatening consequences for their custodians.
Imagine their distress when in 1953 an eight tonne rock was taken from the area to be placed on John Flynn's grave in Alice Springs (the founder of the Royal Flying Doctor service).
A similar thing happened in 1980, when a rock from the Devils Pebbles (a similar area north of Tennant Creek), was removed without consulting the traditional owners.
The pebble was returned in 1981, but only after 15 months of painful controversy and the tragic death of an Aboriginal elder.
The marble from Flynn's grave was eventually returned, too, and replaced with another rock, identified by and taken with the permission of the Alice Springs Arrernte people. But it took until 1998 for that to happen.
























Dalam perjalanan ZBA juga tidak ketinggalan untuk singgah dan memberi penghormatan kepada Mr John McDouall Stuart yang merupakan arkitek pembinaan Stuard Highway 1 yang menghubungkan Adeilade dan Darwin.



























"Aileron home of Anmatjere Man".  Dua buah tugu terdiri dari Lelaki dan seorang wanita.        


Terletak 135km sebelum Alice Springs.  Persinggahan awam yang menyediakan  kemudahan meliputi acomodasi, makanan dan sebuah stesyen minyak. 
Aileron is also have the striking giant figure of the "Anmatjere Man".  Erected in Dec 2005.  17 meter tall and weighing 8 tonne. He strike as impressive as he overlooks Aileron and surrounding 
region.  There is also the nearby Ryans well his historical reserve.


















After 3 years by himself, Anmatjere Man" finally has a family.  Also cerated by the same sculptor Mark Egan, "Anmatjere Man" has been joined by a wife and child, being erected in Dec 2008.  Unlike the original piece which took Mark Egan a yesr to create, "Anmatjere Woman and Child" took only four years.
Aileron satu ketika pernah dilapurkan tentang kejadian jenayah yang melibatkan kehilangan seorang pengembara yang tidak dapat dikesan sehingga kini.  Ini bukan  menunjukan bahawa laluan ini tidak selamat malah merupakan satu peringatan kepada pengembara akan datang.
Cuaca semakin panas.  ZBA beredar dan destinasi hari ini ialah Alice Spring.  Kami akan menamatkan pemanduan sejauh 668 km dan berehat sebelum kesokan harinya bertolak ke Ayers Rock.



Keadaan muka bumi ditengah-tengah Benua Australi, Alice Spring.



















Alice Springs is widely considered to be the spiritual heart of Australia, with rivers and ranges millions of years old and an ancient Aboriginal culture rich in art and story.
Journey to the heart of the landscape and find red desert sands, spinifex dunes, ghost gums, rocky chasms and diverse wildlife.
For those who like to get active, the breathtaking Larapinta Trail is a must. Voted by National Geographic as one of the top 20 trekking experiences to be had on the planet, it offers 7 day, overnight and short walking opportunities.
Whether you choose to sit back and take in the beautiful scenery through the panoramic windows of The Ghan, fly high above the magnificent MacDonnell Ranges in a hot air balloon, or simply wander out into the great expanse of a spectacular national park, this region has plenty to choose from.
In Alice Springs, stunning scenery is not just the domain of the outdoors. Visit the Araluen Cultural Precinct in town, and you’ll encounter an array of galleries, museums, sculptures and sacred sites offering a unique experience of Aboriginal art, culture and heritage.
Dotted around town are numerous sites of historical significance to the region’s settler history, including the Old Telegraph Station Reserve, which marks the town’s important role as the mid-point of the 19th-century telegraph line running from Adelaide to Darwin.
At the end of the day relax and sample the delights of this vibrant and diverse town. Quirky cafes,  restaurants with stunning views are just some of the attractions in the CBD. Choose from outback-inspired menus featuring emu, crocodile and kangaroo, native fruits and berries, or feast on cuisines from around the world.  
Semalaman di Alice Spring.  Kami sempat juga melawat Military Muzium yang terletak tidak jauh daripada hotel.  Berehat secukupnya sebelum bertolak ke Ayers Rock.  
Hari ketiga.  Cuaca agak mendung dan bandar Alice Spring dalam keadaan tenang diawal pagi daripada kesibukan aktiviti harian.  ZBA  memandu keluar menuju Ayers Rock.  Cuaca diramalkan pada paras 38C.  Ayers Rock berada 465km dari Alice Spring.  Kami tidak bercadang bermalam di Ayers Rock sebaliknya akan berpatah balik ke Alice Spring selepas menikmati sunset di Uluru.  Ini bermakna  perjalanan hari ini dianggakan sejauh 1100km.




Pemandangan di Lasseter Highway menuju Ayers Rock dan Uluru.









200 km pertama daripada Alice Springs menuju Ayers Rock, pemandangan keseluruhannya ialah gurun dikiri kanan Stuart Highway 1 dengan dataran yang rata  sejauh mata memandang.  Pokok-pokok renek dan resam bewarna choklat kerana panas dan kekurangan air.  Tiada kelihatan aktiviti harian dan kawasan penempatan penduduk.  Highway lurus dan lengang tanpa kenderaan kecuali sekali sekala kami berselisih dengan "Road Train".

Road Train ialah kenderaan panjang khususnya lori yang membawa muatan berat.  Contoh lori tangki minyak yang disambang lagi dua tangki dijadikan satu.   Panjang minimum ialah 53meter.  Walau bagaimana pun di Stuart Highway tidak menjadi masalah untuk memotong road train kerana faktor jalanraya yang membolehkan kita memotong dengan pantas dan selamat.  Perlu diingatkan road train bergerak pada purata 130kmj dan angin lintang yang bertentangan menjadi faktor kepada kemalangan.
Perhentian pertama ZBA ialah Erldunda.  Mengisi minyak dan sarapan.  Kemudian kami memasuki Lasseter Highway daripada Stuart Hwy menuju Ayers Rock.
Lasseter Highway.  Named after gold prospector Lewis Harold Bell Lasseter.  Runs 244km to the west from Erldunda on the Stuart Hwy to Yulara and Uluru / Kata Tjuta National Park. It is an easy drive on a fully sealed road.
While the landscape in the southern parts of the Stuart Hwy is a bit boring, travellers coming from the south will notice a change in scenery and vegetation once they turn west at Erldunda. There are low sand ridges, spinifex bushes, desert oaks, and the earth is truly red.

Pemandangan daripada Lasseter Hwy kearah Mount Connor




























Mount Connor tersergam megah.  Agak sama dengan Uluru.  Walau bagaimanapun Mount Connor tidak memancar reflesi cahaya matahari sebagimana Uluru.  Berwarna  kelabu sepanjang masa walaupun dilihat daripada berbagai sudut.  Keduanya terletak agak jauh antara satu sama lain.  
Satu jam kemudian kami menghampiri Ayers Rock.   Pintu masuk ke Uluru yang terletak 5km daripada Uluru.   Bayaran masuk AUD 25.00 seorang.  Bayaran boleh dibuat secara tunai dan menggunakan credit card.  Pembaca tidak perlu turun daripada kenderaan untuk mendapatkan tiket.  














Pintu masuk dan Infomasi ke Uluru.














Perlu diingatkan bahawa tiket memasuki Uluru dan Kata Juta menggunakan tiket yang sama.  Kata Tjuta terletak 36km daripada Uluru 

















Dimaklumkan setakat artikal ini ditulis, semua pengunjung tidak lagi dibenarkan mendaki Uluru.  Tiada infomasi kenapa dan mengapa diberikan.  Sebelumnya ZBA dimaklumkan bahawa penutupan  track pendakian akan hanya dikuatkuasakan pada Jul 2019.

 
 Batu batan Uluru dari pandangan jarak dekat.



















Batu batan yang dibaluti dengan tanah liat berwarna  merah 



















Semua gambar dirakam menggunakan   Canon 450 DSLR



ABOUT ULURU & KATA TJUTA


Ancient rock formations soar hundreds of metres into the desert sky, surrounded by the Red Centre's unique wildlife and spirit of the Anangu people's Tjukurpa. Uluru-Kata Tjuta National Park expands across more than 327,414 acres of Australia’s desert outback and is home to two of the world’s most iconic rock formations, Uluru and Kata Tjuta. 
Uluru–Kata Tjuta National Park is Aboriginal land. The park is jointly managed by its Anangu traditional owners and Parks Australia. The park is recognised by UNESCO as a World Heritage Area for both its natural and cultural values.

ULURU

Uluru (sometimes called Ayers Rock) - is one of the largest monoliths in the world. Made of arkosic sandstone, Uluru rises 348 metres above the desert floor and has a circumference of 9.4 kilometres.

INTERESTING FACTS ABOUT ULURU

  • Uluru is 348 meters high (or 860 meters above seas level), that is higher than the Eiffel Tower and 2.5 times the height of the Sydney Harbour Bridge.

  • Uluru has weather extremes, with temperatures reaching over 47 degrees Celsius in summer and dropping down to -7 degrees celsius in winter. Surprisingly for a desert the park also gets on average around 307mm of rain in a year.
  • Uluru is known to change colour depending on the time of day, but is most impressive at sunrise and sunset when it glows stunning red. The red comes from the surface oxidation of the iron rich sandstone. Without this Uluru would look grey.
  • Uluru amazingly extends 5 to 6 kilometers below the ground
  • Both Uluru and Kata Tjuta were formed 300 million years ago
  • The closest town, Alice Springs, is 403km away - or roughly 4-5 hour drive.
  • Erosion has left many valleys, caves, ridges, grooves and potholes or plunge pools, altering the appearance of the rock. Whilst the formation of Uluru and Kata Tjuta is an inherent part of Anangu creation stories, geologists explain the making of Uluru from a different perspective.
  • Uluru is also an art canvas for local creation stories, with ancient rock paintings found in many locations round Uluru. Created using natural minerals they include geometric symbols such as concentric circles, figures representing animal tracks and the outlines of animals.

KATA TJUTA

Kata Tjuta (sometimes called The Olgas) is roughly a 45 minute drive west of Uluru. The Aboriginal name means "many heads", which is apt, given the impressive 36 domed rock formation that lie in wait.

INTERESTING FACTS ABOUT KATA TJUTA

  • The tallest dome of Kata Tjuta rises 546 meters above the palin (or 1,066 meters above sea level), that is nearly 200 meters taller than Uluru
  • Kata Tjuta is sacred under Anangu men's law. Anangu women do not go to Kata Tjuta. 
  • Kata Tjuta is made of conglomerate rock, a gravel consisting of a mix of pebbles, cobbles and boulders that are cemented by sand and mud. The majority of these pieces are either granite or basalt.
  • Access to most areas at Kata Tjuta is restricted to visitors, there are two walks available to the public including Walpa Gorge and Valley of the Winds. This is to ensure protection of the fragile desert environment and allow traditional ceremonies carried out by the Anangu people to continue.

NATURAL WONDERS

Home to an extensive range of flora and fauna, more than 21 species of native mammals, 178 species of birds, 73 species of reptiles and 418 species of native plants, the National Park is far from sparse, despite its title as a desert.
Due to the low humidity and minimal unnatural light, the outback is also one of the best places to star gaze. You can not only glimpse many constellations that are rarely seen from any other place on earth, but also witness these stars blazing directly above Uluru or Kata Tjuta - truly something special.

SACRED SITES

The cultural landscapes of Uluru-Kata Tjuta National Park resonate with meaning. They contain creation stories and the associated knowledge of law, relationships, plants, and animals, all of which live in the shapes and features of the land.
Places where significant events in the Anangu story occurred are held as sacred sites. Anangu have the responsibility and obligation to care for the land in a proper way. As such, tourists are not permitted access to certain significant or sacred sites. Even inadvertent access to these can be sacrilegious.
At Uluru-Kata Tjuta National Park some areas are fenced off and sometimes photography is restricted to ensure that visitors do not inadvertently contravene Tjukurpa restrictions.

HISTORY

Ancient Aboriginal history of the Central Australian landscape goes back to the beginning of time, where three significant ancestors, Mala (Rufus-Hare Wallaby), Kuniya (Woma Python) and Liru (Poisonous Snake) of the region play an important role in the creation of the land.
In more recent history, the 1870's, we can date the discovery of both Uluru and Kata Tjuta by the first white explorers of the time to William Gosse and William Giles respectively. Gosse, who was the first to reach Uluru named it Ayers Rock after the Chief Secretary of South Australia at the time, Sir Henry Ayers. Giles, who made it to Kata Tjuta named it The Olgas after the then reigning Queen Olga of Wurttemburg.
In the early 1900's the government declared their ownership of the land and the site was opened to tourists in the 1950's. It was only in 1983 that the land was returned to its rightful owners.
ULURU accommodation
Only 20km from Uluru, Ayers Rock Resort provides a variety of accommodation options and holiday deals for every possible taste and budget - from 5-star Sails in the Desert Hotel to the Ayers Rock Campground and everything in between.
Misi kami tamat di Uluru.  ZBA dapat menikmati apa yang diceritakan selama ini tentang Uluru akan berubah warna setiap ketika apabila dipancar cahaya matahari petang (Sunset).  Memang cantik dan menakjubkan.  Diwajah kami semua tersenyum gembira walaupun terpaksa mengharungi perjalanan melebihi 2,000km  untuk sampai disini.
Sebelum bertolak balik ke Alice Springs, kami singgah untuk mengisi minyak.  Apa yang ZBA ingin kongsikan disini ialah tentang  harga minyak.  Harga minyak akan berubah  mengikut jauh perjalanan ke tengah Benua Australia.  Contoh.  Harga di Darwin ialah AUD 1.33 terus meningkat daripada satu bandar ke bandar yang lain di Stuart Highway sehinggalah mencecah AUD 1.99 di Uluru.  Keseluruhan minyak yang kami  digunakan ialah AUD 495.00 untuk perjalanan lebih kurang 4,600 km.
Cuaca  malam yang gelap , kami menyusuri Lasseter Highway menuju Elrlanda sejauh 265km.  ZBA harus memandu berhati hati kerana  banyak binatang liar melintas apabila disinari cahaya kenderaan.  Sepanjang perjalanan ZBA dikejutkan dengan empat kali arnab melintas dan sekali lembu berkeliaran ditengah jalaraya.  Cemas dan menggerunkan.
Jam 10.30pm ZBA sampai di Elrlanda.  Bulan mulai terang dan kami memasuki semula Stuart Highway menuju Alice Spring dan selamat sampai jam 1.15am.  Sejauh 465 km kami cuma berselisih dengan beberapa buah  kenderaan sahaja termasuk road train dijalanraya.


Daripada Alice Spring ZBA kembali ke Katherine.  Satu perjalanan yang jauh dan kami memandu sehingga tengah malam.  Sebenarnya adalah satu risiko yang tinggi dengan suasana yang gelap.  Semalaman di Katherine dan  keesokan harinya bertolak ke Pine Creek memasuki Kakadu National Park  ke Jabiru.  
Menghabiskan 5 lima jam disana melawat tempat-tempat menarik dan pada petangnya kembali ke Darwin. 


Berikut sedikit info daripada pengalaman ZBA untuk dikongsi bersama dengan pembaca-pembaca lain.  Dilihat diatas kertas  sememangnya nampak mudah dan senang.  Tapi jangkaan tersebut mungkin meleset jika kira berada dilokasi sebenar.  Bagi ZBA laluan Darwin ke Ayers Rock (Uluru) adalah laluan yang sukar dan merbahaya kepada semua pengembara.  Walau bahagaimana pun ketahanan fizikal dan mental mengubah segalanya demi mengejar impian untuk memburu sebuah pengalaman. 
Persiapan asas.
1Bawa lesen memandu. Memandu mengikut speed limit yang ditetapkan.  Polis Australia mengimplimentasikan mengikut peraturan yang ketat.  Tidak ada kompromi dan tolak ansur jika melanggar peraturan.  Anda akan disaman dan paling minima AUD 340.00. 
2.  Sewa kenderaan yang agak selesa dan memuatkan 4 peserta sahaja.  Pemandu dan penunjuk arah (dinasihatkan membawa peta, wifi atau google) dan dua penumpang dibelakang (siap sedia dengan camera dan bagai untuk pengembaraan dikiri dan kanan jalan).  Selalu berkomunikasi dengan pemandu khususnya mengelakan daripada kelalaian dan tertidur.  Pastikan car rental menyediakan basic "First Aid Kit" dalam kenderaan. 
3 Mengisi minyak setiap kali ada perhentian (R and R)Membawa sedikit makanan ringan untuk menghilangkan mengantuk dan bekalan air minuman yang secukupnya.  
4. Serangan lalat  adalah amat merimaskan.  Jadi bersedia membawa "Netting head net" untuk menutup kepala dan muka ketika berada diluar kenderaan ditempat awam.
5.  Tidak perlu menempah hotel atau camping ground jika kita tidak membuat perancangan untuk berhenti dimana-mana dalam perjalanan.  Perlu dingat, hotel disepanjang laluan ini agak mahal dan purata adalah basic need.
6.  Camping dibenarkan tetapi ditempat yang dikhaskan (jika berminat, sila bawa peralatan sendiri).  Tetapi memasang unggun api tidak digalakan dan  jika berbuat demikian, sila pastikan api dipadamkan dengan sepenuhnya sebelum beredar.

Dimaklumkan bahawa North Territory adalah kawasan penempatan kaum Aborigin yang paling ramai di Australia.  Laluan Darwin ke Ayers Rock adalah kawasan penempatan mereka,  walau pun kita jarang kelihatan perkampungan atau penempatan mereka di sepanjang Stuart Highway 1 kecuali dibandar-bandar kecil.

Kaum Aborigin hidup dengan gaya hidup mereka yang tersendiri.  Jangan diganggu gugat dan jika memerlukan sesuatu, mohon menegur sapa dengan baik.
Fakta Perjalanan.
1.  Jalan yang lurus dan lengang dengan kenderaan menyebabkan pemandu dan penumpang terasa mengantuk dan leka.  Makin jauh ke pendalaman tidak ada penempatan manusia.  Jarak antara satu tempat kesatu tempat (bandar kecil) paling kurang 200km. Jadi kita hanya ada beberapa pekan kecil dengan kemudahan terhad  untuk sampai ke destinasi.
2.  Jika berlaku kemalangan tiada siapa yang mengetahui kecuali kenderaan yang sekali sekala melalui Stuart Hyw 1 berhenti dan sedia menolong (sila dapatkan kontak infomasi daripada pihak berwajib untuk kemudahan sebelum memulakan perjalanan).
3.   Majoriti penduduk Australia akan berhenti memandu, berehat dan berada dirumah sebelum matahari terbenam.  Jadi selepas itu kita tidak ada perhubungan langsung dengan penduduk setempat untuk memohon pertolongan atau bantuan.  Hanya satu alternatif ialah menghubungi Balai Polis yang terdekat.  
4.  Kiosk, stesyen minyak akan beroperasi sehingga 10.00pm.  Manakala stesyen minyak pula tidak menerima tunai kecuali bayaran dengan card kredit.  Ada sesetengah stesyen minyak tiada ada langsung kaunter pembayaran dan mereka menerima kredit card sepenuhnya.  Awas !.  Jangan buat perangai, camera berada dimana-mana mengawasi pergerakan kita.  
5.  Hotel tidak ada penyambut tetamu selepas jam 5.00pm.  Sebarang tempahan akan dimaklumkan dengan SMS dan washapp dengan arahan-arahan tertentu.  Akut arahan dan maklumat yang diberikan untuk kemudahan anda. 
6.  Patuhi papan tanda yang ditetapkan.  Banyak binatang di Australia yang aktif diwaktu malam.  Contoh kangaroo, arnab dan lain-lain.  Kanagaro  mempunya habit yang luar biasa.  Mereka akan berada ditepi-tepi jalan pada waktu malam dan pantang melihat lampu akan terus melompat dan melintasi cahaya lampu.  ZBA  melihat diwaktu pagi ada saja kangaroo mati dilanggar kenderaan berat diatas jalan raya.  Perlu diingat kangaroo  di Australia bersaiz besar dan boleh mendatangkan kecelakaan bila dilanggar kenderaan biasa. 
7.  R & R terletak melebihi 200km setiap satu.  Kemudahan asas yang disediakan ialah Stesyen minyak, Kiosk dan Motel.  Sebuah kawasan lapang disediakan dengan kemudahan memasak, makan dan berehat.  Juga kemungkinan untuk camping dan bermalam. 
Secara keseluruhan ZBA memandu di Stuart Highway daripada Darwin ke Ayers Rock (Uluru) mengambil masa lebih kurang 24 jam sehala dan ulang alik sejauh 4,650 km.  Ini adalah perancangan alternatif kerana tiada kereta sewa yang memberikan unlimited km untuk  memandu terus daripada Darwin, Adeilade  dan  Melbourne mengikut perancangan awal. 
Diharap penerangan diatas sedikit sebanyak akan memberi manfaat dan panduan yang berguna kepada pembaca-pembaca yang  berhasrat memalui Stuart Highway 1.


WELLCOME TO DARWIN 

No comments:

Post a Comment