Monday, June 15, 2015

LIMA CITY OF PERU

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,
Peru bukan satu negara yang dikenali. Tidak kenal maka tidak cinta. Mungkin ramai raayat negaraKu tidak tahu dimana terletaknya Lima, Peru sebagaimana mereka juga tidak pernah tahu dimana letaknya NegaraKu.  
Oleh yang demikian tidak payahlah NegaraKu berbangga dengan apa yang ada. Kepada media pencacai hentikanlah publisiti murahan dan berbicaralah melalui mata yang melihat bukan dengan emosi yang kita semua terbaik didunia.  Sebenarnya setiap negara didunia mempunyai kelebihan yang tersendiri.  
Peru sebuah negara di barat Latin Amerika.  Ibu negaranya dikenali sebagai Lima. Lima adalah bandar padang pasir kedua terbesar selepas Cairo di Eygpt yang terletak diantara Lautan Pasifik dan banjaran Andes. Mempunyai penduduk sekitar 12J orang. Menjadi tanah jajahan Spanis dan satu ketika digelar "The City of Kings".  Bahasa kebangsaan ialah Spanis dan raayatnya agak terbuka menyambut kedatangan pelancung. Dimaklumkan tidak semua tempat di Lima adalah selamat kepada pelancung tetapi agak terkawal dan boleh dilawati dengan ertikata berwaspada dan berhati-hati.
ZBA mendarat dilapangan terbang antarabangsa Lima 12km daripada pusat bandar setelah mengambil masa 37j penerbangan dari Kuala Lumpur. Sekembali daripada Cusco, ZBA merayap metropolis ini yang merupakan sebuah bandar yang cantik terletak ditepi laut.   Lima sebenarnya bandar historical peninggalan penjajah Sepanyol.  Boleh dikatakan semua tours adalah dari jenis "walking tours".
Lima City Center, Peru






Lima old City dengan pemandangan bangunan-bangunan lama yang bersejarah.

Kebanyakan daripada jalan-jalan di bandar lama Lima adalah sempit dan disusun batu bata yang cantik.  Laluan ini khusus untuk sebuah kenderaan sahaja dari masa kesemasa.  Tapi maaf tiada kenderaan dibenarkan diletakan dimana-mana sesuka hati. Tidak kelihatan motosikal dijalanraya.  Mereka membina sebuah bandar yang bersih dan hijau.  Pejalan kaki bergerak bebas kesana kemari.



















Pemandangan indah dan cantik Bandaraya Lima daripada Lautan Pasifik.  Pantai peranginan dan bandaraya morden yang exclusif dan elit  Serba canggih dan serba mahal.

Most expensive restorant in Lima




























ZBA merayap Bandaraya Lima bermula daripada Milaflores dengan pemandangan indah Lautan Pasifik dan terus ke Huaca Pucllana.  Memasuki San Isidro financial centre dan seterusnya Plaza de Mayor melihat  Government Palace and Lima’s town hall.  Seterusnya dari sini berjlan kaki  visit two of the city’s most popular attractions, the 16th-century Cathedral of Lima and the Convent of Santo Domingo, where two saints — Martin de Porras and Rosa de Lima — lived in the 17th century and where their remains rest today.
Cathedral of Lima ialah  merupakan gereja yang tertua di Lima. Bahagian atasnya tiada perbezaan daripada gereja-gereja biasa.  Tetapi  bahagian dibawahnya yang menempatkan ruang besar berpetak-petak  yang dijadikan tanah perkuburan sejak sekian lama.  Difahamkan lebih 20,000 mayat disemadikan disini.  Terbaru semasa kunjungan ZBA terdapat satu mayat yang baru dikebumikan 2 minggu yang lepas. 
Didalamnya, tengkorak, bahagian-bahagian tulang dan rangka diasing-asingkan mengikut bahagian-bahagian tertentu dan ditempatkan didalam lubang-lubang yang berasingan.
Manakala dibahagian atas pula terdapat sebuah perpustakaan yang menempatkan ribuan catatan buku-buku lama tersimpan kemas untuk rujukan.

4D/3N LIMA LOVE

No comments:

Post a Comment