Saturday, June 13, 2015

CHRIST REDEEMER 7 WONDERS IN THE WORLD

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualikum,
Tidak seindah rupa dan tidak secantik binaan. Hanya sekadar gimik kepada sesuatu agama maka dimartabatkan sebagai 7 wonders in the world.  Mungkin juga tidak sepatutnya dimasukan dalam senarai pengundian. Banyak lagi tempat-tempat yang hebat dan mengkagumkan untuk diberi gelaran atau mengekalkan gelaran yang telah sedia ada. Satu-satunya monument daripada 6 seven wonders yang pernah ZBA kunjungi, Christ the Redemer adalah mengecewakan dan menghampakan.
This statue of Jesus stands some 38 meters tall, atop the Corcovado mountain overlooking Rio de Janeiro. Designed by Brazilian Heitor da Silva Costa and created by French sculptor Paul Landowski, it is one of the world’s best-known monuments. The statue took five years to construct and was inaugurated on October 12, 1931. It has become a symbol of the city and of the warmth of the Brazilian people, who receive visitors with open arms.




Dalam lawatan ini ZBA menaiki van (BRL 46 returned) untuk sampai ke perhentian pertama.  Membeli tiket dan dengan van lagi menuju puncak. Jalan keatas berliku liku sambil menikmati keindahan Bandaraya Rio De Jenairo dan rumah-rumah mewah dilereng bukit.  Perjalanan mengambil masa 45 minit secara keseluruhanya melalui Parque Nacional da Tijuca untuk kepuncak.
Corcovado Tram, Rio de Janeiro, Brazil News
Tram train leading to up the Corcovado track railway
Trem (BRL 46 returned) masih belum beroperasi kerana kemalangan yang melibatkan 7 kematian sebelumnya.  Kami dimaklumkan bahawa sepatutnya trem telah beroperasi sebulan sebelum ZBA sampai tetapi masih tertangguh sehingga kehari ini.
Pemandangan  RDJ memang cantik dari  Christ the Redeemer.  Boleh dikatakan keseluruhan Rio dapat dilihat dari sini.

Dari Christ Redeemer ZBA turun dan merayap disekitar Maracana Stadium.
MaracanĂ£ Stadium in Rio de Janeiro is of the most iconic soccer temples in the world. It was built for the World Cup of 1950, and fully renovated for the World Cup 2014. The main entrance with the statue of Bellini is where panoramic city tours stop for a quick photo. But, if you are interested, you can visit the stadium itself.

Maracana Stadium, Rio De Jenairo, Brazil
Pakaian bersamba

Sebut Brazil semua orang tahu dimana negaranya.  Sebut Malaysia kepada mereka, semua menggelengkan kepala. Jadi janganlah kita tertipu yang Malaysia merupakan negara contoh didunia. Semua itu gimik politaik yang meloyakan. Kekadang buat kita malu dengan negara lain kerana apabila kita nyatakan kita daripada Malaysia, sedangkan mereka tidak tahu dimana Malaysia.  
Empat perkara menyebabkan negara mereka terkenal. Pertama.
Ipanema Beach
Pasukan bola sepak mereka yang merupakan duta yang dikenali dan dihormati diseluruh dunia.  Kedua. Tarian Samba Brazil yang mempesonakan penonton.  Ketiga Christ the Redeemer yang diistiharkan sebagai salah satu daripada seven wonders in the world. Dan keempat.  Pantai Copacabana dan Ipanema yang terkenal dengan kebanjiran pelancung daripada seluruh dunia.

Samba Stadium Rio De Jenairo


Copacabana Beach



























No comments:

Post a Comment