Monday, January 12, 2015

SURAT THANI CITY OF GOOD PEOPLE

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum,
Khlong Tapee Surat Thani.
Sawadhee kraap. 25 tahun dulu tiada perkhidmatan kapal terbang tambang murah. Dominan perjalanan ketika itu adalah kenderaan darat seperti keretapi dan bas.  Kini segala-galanya berubah mengikut peredaran zaman.  Begitu juga bandar Surat Thani yang dulunya merupakan sebuah perkampungan nelayan kini merupakan salah sebuah bandar terbesar dan berpontensi di Selatan Thai.
Dari wing pesawat Air Asia penerbangan Kuala Lumpur ke Surat   Thani    yang    mengambil
masa 1J30M, kini Surat Thani telah berubah wajah dimana dahulunya  hutan telah ditukar wajah dengan tanaman kelapa sawit, getah dan kelapa yang merupakan nadi pendapatan utama penduduk setempat disamping pendapatan daripada hasil perikanan. Thailand, negara pertanian terulung dunia dalam exsport hasil pertanian yang berkualiti tinggi.  Disana sini kelihatan juga air bertakung yang menggambarkan mereka juga kini dilanda musim tengkujuh pada setiap akhir dan hujung tahun.
Pesawat Airbus 322 yang ZBA tumpangi      mendarat     dengan 
selamat mengikut jadual di lapangan terbang Surat Thani. Lapangan terbang dua kegunaan samaada kegunaan awam dan militari.   RTAF menempatkan Wing 7 Fighter Skn dari pesawat jenis Jas 39-Gripen yang menggantikan pesawat lama F5E disini.  LTST terletak 21 km daripada bandar Surat Thani keselatan.  Dihubungkan dengan sistem jalanraya dua lorong berkembar yang cantik bagi memudahkan   mereka-mereka yang ingin samaada ke utara ke selatan dan juga barat keseluruh Thailand.
Surat Thani sebenarnya menumpang tuah daripada kemasyuran Koh Samui dan menjadi terkenal kepada pelancung-pelancung yang transit sebelum dan selepas melawat Koh Samui.  Banyak kemudahan transpotasi disediakan daripada LTST untuk kepusat bandar. Tambang airport bus ialah B100 manakala teksi B400 dan mengambil masa kurang lebih 45M perjalanan.
Best Surat Thani Muslim Food
Pekan Surat Thani terletak ditebing Sungai Tapi yang keseluruhan penduduknya berugama buddha. 20% sahaja orang Islam dan mereka tinggal didaerah Pak Nam Tapi kerana kebanyakan daripada mereka adalah nelayan.  Walau bagaimanapun untuk mendapatkan makanan halal di Surat Thani tidak menjadi masalah. Selain daripada Pasar Malam yang diadakan ditebing sungai berhampiran "Night Boat Pier" pada setiap malam. Terdapat beberapa restoran yang menjual makanan Islam.  Satu daripada yang menjadi tarikan kepada ZBA ialah sebuah restoran terletak betul-betul dengan Pangkalan Boat ulang alik menuju Lamphu Island. Sebelahnya ialah Tourist Polis Station di jalan Nammuang Road.  ZBA masih ingat 25 tahun dulu kami telah singgah dan makan disini. Sup dagingnya adalah yang terbaik. Mereka menghidangkan masakan panas yang sedap dan restoran itu kekal sehingga hari ini.
Muslim food stall Night Market
Sebuah Masjid untuk penduduk setempat juga terdapat didalam pekan Surat Thani dijalan Amphoe Road. Jika pembaca ingin mencuba makanan laut bolehlah ke Pak Nam Tapi yang terletak 12 km daripada Surat Thani.  Disana banyak makanan laut disediakan termasuk daripada restoran-restoran Thai Muslim.
Tidak banyak tempat-tempat menarik untuk dilawati disini. Satu-satunya yang menjadi tarikan masa kini ialah Ratchaprapa Dam, 70 km daripada Surat Thani.  Kepada pembaca yang merancang ke sana sepatutnya mengambil kesempatan untuk melawat dam tersebut yang tidak kurang menariknya.
Surat Thani Night Market
Surat Thani juga dihubungkan dengan Koh Samui, Koh Pha Ngan dan Koh Tao melalui perkhidmatan "Night Boat" pada setiap tengah malam. Jadi jika pembaca kelewatan untuk ke Donsak Ferry Terminal, para pembaca boleh terus ke Surat Thani dan meneruskan perjalanan ke destinasi dengan slow boat yang mengambil masa 4-5jam dengan harga B100 ke Koh Samui. Istimewanya perkhidmatan ini kerana banyak masa rehat dan dibekalkan sekeping tilam untuk tidur.  Pada asasnya perkhidmatan ini banyak digunakan oleh penduduk tempatan dan tidak terkecuali pelancung asing yang ingin mencari pengalaman berserta penduduk tempatan.
Dikelapangan masa, satu riadah terbaik semasa diSurat Thani ialah menaiki bot sewa menyusuri Sungai Tapi dan mengelilingi Lamphu Island adalah satu kemestian. Bayarannya kurang daripada B200 bagi sebuah perahu yang boleh memuatkan 5 penumpang. Masa kurang lebih sekitar 45 minit.
Dari Surat Thani juga kita boleh menggunakan perkhidmatan bas dan van jika ingin menaiki ferry daripada Donsak ke Koh Samui. Kombonasi tiket Van + Ferry ialah B210 seorang untuk perjalanan sehala.  Perjalanan mengambil masa hampir tiga jam dan lebih bagikedua-dua perkhidmatan tersebut.
Bersama-sama Penari-penari Kebudayaan Thai.
Bagi ZBA Surat Thani juga harusdilawati jika pembaca telah berada didaerah ini.  Pergi melalui Surat Thani dan kembali terus ke LTST atau sebaliknya daripada Koh Samui.  

http://www.zainaltobiaqtravel.blogspot.com
Khoopp Khun Khaapp



2 comments:

  1. Bismillahir Rahmanir Rahim

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQXF6VWJRNkdZYmdMS25Da2NkRkU1YjVaLWRz/view?usp=drivesdk

    almawaddah. info

    Salam

    Kepada;

    Para rektor, para akademik, para agamawan dan para mahasiswa yang dihormati.

    Tuan,

    Tajuk: "Pengubahan al-Qur'an, pengubahan Sunnah Nabi saw, penghinaan terhadap Nabi saw dan kekafiran majoriti dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim".

    Tajuk- tajuk tersebut adalah untuk kajian dan renungan para akademik, para agamawan dan para mahasiswa yang dimuliakan. Apa salahnya kita tahu kerana bukan semua yang kita tahu itu mesti kita percayai atau kita mengamalkannya pula. Diambil dari almawaddah. info

    Yang ikhlas:

    Pencinta al-Qur'an, Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim,
    Nusantara.

    https://keep.line.me/s/9yByraYHzAECzHFQMiLZbeKfw0DgqfRoutB4EEtdJVI
    Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWaEYtYzFkRlpiMDg/view?usp=drivesdk
    Sejarah awal Dialog Sunnah- Syiah tumpuan khusus di Malaysia

    https://drive.google.com/file/d/1yiHoydNprAnPuJaSfqdLXH-P1KSWbN6X/view?usp=drivesdk

    Beberapa Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim yang disembunyikan di Nusantara

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum, tuan. Semoga dirahmati Allah sentiasa. Izinkan saya untuk merujuk penulisan tuan untuk saya kongsikan di laman sosial instagram saya. Harap tuan izinkannya. Terima kasih.

    ReplyDelete