Monday, March 31, 2014

TRAVEL DURING MYSTERY OF MH370

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualikum, 
Kalau dulu ZBA berasa seronok sekali apabila terkena "Airpocket" semasa penerbangan.  Masih ingat dikepala bersama pesawat Charlie 130H, Caribau DH6, Dart Herald, Cessna 402B, Bristol Freighter, Boeng 707, Fokker 27, Fokker 28, Boeng 747-400-200  dan pesawat rotari Allouette III, Sikosky S61 dan pesawat-pesawat yang seangkatan denganya. 
Sejak kemalangan MH370 perasaan ini tetiba berubah. Berenjut sedikit pesawat diudara terasa nyawa telah melayang. Sekelip itu juga mulut akan kumat kamit membaca itu dan ini untuk memohon sesuatu kepada Allah. 
Berbalik kepada cerita MH370, pesawat mistri yang menuju China tetapi dilapurkan "berahir" di Lautan Hindi. Pesawat canggih tetapi politaik sahaja yang serba menyetahui. 
                                                      98J dibelanjakan hanya untuk mendapatkan 100-300 cebisan sampah disamping itu dan ini. Kesihan dan sayu kepada pihak keluarga yang menunggu dan mendengar berita yang yang tidak kesahihan. Kesihan kepada raayat China yang menanti 10 ton buah manggis yang tidak bermusim hilang dan mungkin suatu hari nanti akan tumbuh mereta di Lautan Hindi. Kini berita tentangnya telah hampir tidak kedengaran.  
Itulah kita.  Adanya berita dimedia sosial dikatakan menghasut, mereka cerita dan sebagainya.  Sedangkan kita mesti sedar bahawa penulis dimedia sosial, bukanlah manusia-manusia bodoh yang tidak boleh dipertimbangkan kelojikan penulisan mereka. Tahukah kita, mungkin mereka adalah intan permata yang tidak pernah mahu mendapatkan publisiti murahan. Cakap mereka sebenarnya adalah luahan rasa simpati kepada keluarga mangsa tetapi bukan kerana publisiti. Tetapi kita tidak berbuat demikian malah mempergunakan orang-orang yang tidak berkaitan dengan "penerbangan" untuk bercakap.  Dengan itu, tidak hairanlah satu soalan yang ditanyakan  pemberita asing menimbulkan sepuluh persoalan apabila diberi jawapan.  Dua soalan menjadi dua puluh persoalan dan seterusnya, akhirnya menjadi ratusan soalan dengan ribuan tandatanya. Sepatutnya jika ada 10 soalan yang diajukan dengan setiap satu jawapan  yang  diberikan  akan  berkurangan  menjadi  sembilan  dan  berkurangan  lagi  dan
lagi  sehinggalah  menyelesaikan  masalah.  Orang yang bijak sesalunya akan berkata benar tidak sama dengan orang bodoh yang selalu berdalih dan menimbulkan persoalan dan tidak boleh dipercayai. 

Sebenarnya ZBA tidak mahu menyentuh persoalan sensitif tersebut tetapi memadai dari sedikit pengalaman yang ada untuk dikongsi bersama pembaca.  Kita sepatutnya mengambil semua resourses yang ada untuk dikaji,  dianalisa dan diambil tindakan. 
Teringat kepada pesawat-pesawat terbang yang menjadi nostaljia kepada ZBA, kalau dahulunya kami enjoy tetapi sejak peristiwa MH370,  sebenarnya ZBA kembali menjadi tikus yang ketakutan. Ditakdirkan Allah sekembalikan dari Flores  tempoh hari dalam perjalanan Maumere ke Kupang ZBA menaiki pesawat Fokker ATR 70 Wing Air.  Tidak dapat digambarkan kerisauan sebelum penerbangan.  Tetapi akhirnya selamat mendarat dengan selamat. Alhamdulillah.
Kini sejak Mistri MH 370, ZBA telah telah menaiki tiga jenis pesawat udara.  Fokker ATR 70, Boeng 737-900 dan Airbus 320-200.  Insyaallah disusuli dengan Boeng 777-300-200, Airbus 330-300 dan Airbus 319-200, 321-200 dalam perjalanan ke Morrocco akhir April nanti.
Apa pun kita harus bersyukur kepada Allah dan anggaplah sesuatu musibah itu adalah satu dugaan yang disebaliknya ada hikmah dibelakang.  Kepada keluarga Juruterbang dan semua muslimin dan muslimat didalamnya, pada pandangan ZBA mereka masih dipelihara Allah. Insyaallah.
 Pesawat Allouette III dan Sikosky S61 yang banyak berbakti kepada negara 1M.






























LOVE TO FLY WITH

No comments:

Post a Comment