Wednesday, July 12, 2017

DIAMOND HEAD HAWAII


Ring off Fire atau Lingkaran Api Pasifik juga merangkumi Kepulauan Hawaii yang terkenal dan masih aktif sehingga kehari ini. Bagi kita di Malaysia mungkin Indonesia dan Filipina adalah negara terdekat untuk kita melihat kesan-kesan terbaru atau lama hasil daripada letusan dahsyat gunung-gunung berapi.
Hawaii secara keseluruhan kepulauan adalah terbentuk daripada letusan dan gegaran gunung berapi yang kesannya dapat dilihat dengan jelas sehingga kehari ini.  Manakala jika kita ke Big Island pula, kita akan dapat melihat lahar masih mengalir kelaut dengan haba yang amat panas daripada gunung berapi yang masih aktif.
Pintu masuk utama ke Diamond Head
Oahu mempunyai sejarah gunung berapi yang tersendiri. Satunya yang terkenal kenali sebagai Diomand Head Crater atau dalam bahasa Hawaii sebagai Le'ahi. Di katogerikan sebagai World Heritage Site pada tahun 1968.
Diamond Head is a defining feature of the view known to residents and tourists of Waikīkī, and also a U.S. National Natural Monument.
A 1.1km hike leads to the edge of the crater's rim. Signs at the trailhead say that the hike takes 1.5–2 hours round-trip, and recommends that hikers bring water. Although not difficult, the signs also say that the hike is not a casual one, the mostly unpaved trail winds over uneven rock, ascends 74 steps, then through a tunnel and up another steep 99 steps. 
Pemandangan Waikiki daripada Puncak Diamong Head
Next is a small lighted tunnel to a narrow spiral staircase (43 steps) inside a coastal artillery observation platform built in 1908. From the summit above the observation platform both Waikīkī and the Pacific Ocean can be seen in detail. It is a short but steep hike – it is a 170 meter elevation gain for a total elevation of 232 meter. There is a water fountain near the bathrooms at the foot of the trail in case you want to hydrate before the hike or fill an empty bottle. The park closes at 6:00 pm and signs posted indicate that you are not allowed to head up the trail after 4:30 pm.
Waikiki Beach dan persekitaran





Pandangan Diamond Head daripada Lookout Point
berbentuk seakan-akan sebuah Stadium Tertutup
Kawah gunung berapi Diamond Head terbentuk seolah-olah sebuah stadium yang besar dengan dikelilingi oleh lahar gunung berapi. Ditengah tengahnya adalah tanah lapang berbentuk taman reakrasi dan pusat pentadbiran.  Manakala dibahagian yang paling tinggi terdapat kubu-kubu khas yang dibina sebagai  pusat pemerhati.  Pemandangan Waikiki dapat dilihat dengan jelas daripada "lookout" point.
Daripada Waikiki melalui Hwy #72 Kalakaua Ave dengan menaiki Bus #23 atau #8 mengambil masa sekitar 7 minit dan turun di Diamond Head State Monument.  Kemudian berjalan kaki 15 minit kedalam. Jika berjalan kaki melalui bersebelahan Honolulu Zoo mengambil masa 30 minit kepersimpangan DHSM dan 15 minit lagi untuk kedalam. Perlu diingat perjalanan pergi agak letih kerana laluan mendaki dan pulang dengan agak santai.
Bayaran mendaki ke Diamond Head Lookout ialah USD 1 dan dibayar semasa memasuki kawasan reakrasi dipondok bayaran letak kereta.  Walau bagaimana pun bayaran seolah-olah tiada paksaan dan boleh sahaja jika tidak membayar kerana tiada laluan khusus disediakan.
Trek untuk pendakian ke lookout point tidaklah sesukar yang dijangkakan. Semua kalangan umur yang boleh berjalan dengan baik mungkin tidak menjadi masalah untuk keatas. Mungkin faktor cuaca dan
trek yang kurang baik dan sedikit pendakian yang membezakan masa bagi setiap pendaki. ZBA mengambil masa kurang lebih 45 minit dengan perjalanan santai sambil mengambil gambar. Berbekalkan air mineral adalah digalakan khususnya semasa cuaca panas. 30 minit berada diatas dan perjalanan turun lebih cepat jika dibandingkan semasa pendakian.  Kalau berjalan kaki sebaik mungkin 4 jam adalah masa yang paling wajar mengunjungi dan explore Diamond Head sehingga ke puncak lookout point.
Kepada pembaca yang mengunjungi  Hawaii, Diamond Head adalah merupakan satu kemestian dan amat wajar untuk dikunjungi. 
MAHALO HAWAII !!!

No comments:

Post a Comment