Sunday, January 8, 2017

MAURITIUS ISLANDS


Assalamualaikum.  Selamat tahun baru Masehi 2017. Mohon ke hadrat Ilahi semuga  kita diberikan kesihatan yang sempurna untuk terus meneruskan "Merayap" bagi tahun 2017 dan tahun-tahun berikutnya. In Sha Allah. 
ZBA akan memulakan perjalanan sulung  2017 dengan memilih Mauritius sebagai destinasi pertama. Sebuah pulau yang terletak dibahagian timur Madagaskar yang merupakan destinasi  pulau peranginan bagi pelancung-pelancung barat.     Dari        pembacaan,
Mauritius tidaklah sehebat Maldives yang terkenal tetapi apapun nanti ZBA akan mencatatkan sesuatu untuk panduan khususnya kepada peminat-peminat kaki travel. 
Sekali lagi penghargaan kepada penerbangan tambang murah tetapi bijak mencari destinasi dan menjana keuntungan AirAsia. Tahniah. 
MRU Mauritius Airport
MRU Small but Beautiful  Airport with Wifi
Penerbangan mereput mengambil masa 6J45M merentas Lautan Hindi yang tidak bertepi sehinggalah menjengah Kepulauan Mauritus yang pantainya membiru dengan pemandangan daratan yang menghijau. Dalam keadaan angin kencang beserta cuaca panas, ZBA menjejak kaki kebumi Mauritius.  Destinasi ulung 2017 pembuka tirai menambahkan koleksi ke 150an negara didunia sebagai "Perayap jalanan".  Dengan rasa syukur Ku ucapkan "Alhamdulillah".
Way out from MRU Airport to Port Louis dan the North
Mauritius Road condition
Memandangkan Mauritius sebuah negara pulau, ZBA mengambil pendekatan untuk merayap keseluruhan Mauritius dengan menyewa kenderaan  (Ola Mauritius.com) selama 5H/4M.  Caj yang dikenakan ialah EUR120 tidak termasuk minyak.  
Purata minyak di Mauritius ialah USD1 per-litter (EUR32) Keseluruhan perbelanjaan bagi jangka tersebut secara keseluruhan ialah EUR152 bersamaan RM 722.00.  Ini bermakna jika pembaca berkongsi kenderaan, kos menjadi lebih jimat dan dapat megelilingi Kepulauan Mauritius dengan selesa secara santai.
Mauritius.  Mempunyai sistem jalan raya yang baik dan pemanduan disebelah kiri sebagaimana kita di 1M. Sistem transportasi khususnya bas merangkumi seluruh pulau. Paling unik jika      kita       lihat      kerana
diseluruh kepulauan yang ZBA sampai, kerajaan mereka menyediakan "bus stop" berbumbung kepada penggunanya daripada lindungan panas dan hujan. Perlu juga diingatkan terdapat pengangkutan bus daripada MRU Airport ke ibu negara Port Louis.
Caranya (Keluar daripada balai ketibaan MRU terus membelok kekanan dan terdapat pondok pengawal. Berjalan terus mengikut laluan pejalan kaki dan pembaca akan melihat sebuah kantin awam. 10M darinya di kawasan letak kereta dimana tertera perhentian bas. Keseluruhan jarak daripada balai ketibaan ialah sekitar 100M).  Dikantin berkenaan juga disediakan makanan "Halal" ala Mauritius untuk menjamu selera.
Same colour but difference country
Teksi juga adalah pengangkutan awam yang bagus tetapi tambang yang dikenakan amat mahal kerana mereka mensasarkan khusus kepada pelancung.
Kenali Mauritius sebelum pembaca melangkah jauh. Penduduk Mauritius adalah
Mauritius Muslim Muslimah
daripada etnik India yang pada amnya datang daripada India.  Mereka datang membawa bersama adat dan kebudayaan mereka samaada dari kalangan penganut Hindu atau Islam. Jadi sinonim dimana-mana di Mauritius kita lihat dan seolah olah berada di India. Terdapat

Kuil, Masjid dan Gereja dan jarang kita dapat mengenali mereka mengiku anutan agama kerana rupa paras m ereka adalah sama kecuali penganut Islam dengan identiti bersongkok bagi lelaki dan bertudung bagi wanita muslimah.
Saya difahamkan bahawa Mauritius dari segi anutan agama, majorti adalah Hindu diikuti dengan Islam 25% dan selebihnya kristian dan lain-lain anutan. 
The child of Muslim Brother in Mauritius
Pada dasarnya keseluruhan raayat Mauritius tidak mengakui mereka berbangsa India tetapi sebagai Etnik Mauritius
Percakapan mereka juga dalam bahasa kebangsaan Mauritius dan French sebagai bahasa kedua dan diikuti dengan Inggeris. Jadi secara umumnya sesiapa yang boleh berkomunikasi didalam bahasa Inggeris tidak akan mengalami apa-apa masalah semasa berada disini.
Sebagai sebuah negara pulau pelancungan, Mauritius boleh dikatakan tiada aktiviti pada hari Sabtu dan Ahad. Waktu perniagaan sama dengan waktu pejabat.   Supermarket dibuka mulai 9.00am dan tutup 13.00pm pada hari Sabtu dan Ahad. Lain-lain perniagaan majoriti juga ditutup pada hujung minggu.
Penaklukan Barat ke atas Mauritius bermula disini
Jangan mengimpikan makanan ditepi jalan atau warung di Mauritius malah restoran sekali pun jarang-jarang kelihatan. Kebanyakan pelancung adalah  didalam zon  selesa private beach, hotel masing-masing.  
Selesai urusan dokumentasi kenderaan, ZBA memulakan pemanduan menuju destinasi malam ini di Flic en Flac. Highway dua lorong yang cantik memudahkan perjalanan dengan kenderaan yang kurang dijalanraya.  Mauritius tidak mempunyai kaki rempet malah jarang-jarang sekali terdapat motosikal.  Bagi mereka, mungkin perkhidmatan bas yang efisyen tidak memerlukan mereka memiliki motosikal atau atas faktor-faktor lain.
Penempatan rumah-rumah dilihat lebih teratur dan mirip kepada rumah-rumah di 1M. Sedikit perbedzaan ialah, rumah-rumah mereka dibina secara "flet roof" tidak berbumbung dan beratap.  
Sumber pendapatan dilihat sebagai pelancungan, perikanan dan gula tebu yang merupakan  pertanian dan ekspot utama Mauritius. Dimana-mana diseluruh Mauritus kita akan kelihatan ladang tebu hidup subur menghijau berlatar belakangkan pergunungan yang tercacak.
Pemandangan Ladang Gula Tebu.
Pemanduan hari ini ZBA mengambil laluan highway M2 daripada MRU menuju Port Louis keutara sehinggalah ke persimpangan Quatre Bornes sebelum membelok ke barat menuju Flic en Flac sejauh 48km.
Flic en Flac ialah sebuah bandar kecil peranginan tepi pantai  yang cantik dimana pantainya terbuka untuk orang ramai.  Salah satu attraction yang terkenal terletak disini ialah Casela Safari dan sebuah komplek membeli belah serba keperluan.
 Flic en Flac Beach during sunset






































Ladang Tebu
Semalaman ZBA mendapat rehat yang secukupnya di Sunshine Villa yang menyediakan segala kemudahan termasuk fasilitas memasak. Kami hanya perlu berbekalkan makanan apa yang hendak dimakan dan masak sendiri. Sebuah kolam renang secara private untuk melayani washap dan bersantai.
Nelson Mandela Muzium
Alangkah tenangnya hidup ini jika kita seorang yang beriman, berkemampuan dan pemurah.
Selepas minum pagi ala kadar,  ZBA bergerak keutara menuju Port Louis melalui laluan tepi pantai barat dan keutara. Laluan ini tidak banyak pemandangan yang cantik juga pusat-pusat peranginan selain melalui kawasan tanaman tebu dan perkampungan. Disebuah bandar kecil ZBA berhenti sebentar untuk melawat Nelson Mandela Muzium yang terletak diatas sebuah bukit. Untuk makluman, dua nama terkenal di Mauritius dan seringkali diabadikan pada nama-nama jalan ialah Mahatma Ghandi dan Nelson Mandela.  Dua tokoh yang dikenali ramai dan amat dihormati bukan sahaja dikalangan raayat Mauritius bahkan menjadi sebutan diseluruh dunia.
Pusat Mauritius Port Louis
 
Destinasi berikutnya ialah Port Louis ibu negara Mauritius.  Pusat pentadbiran, pelabuhan, commersial dan sebagainya. Disini terdapat sebuah World Heritage Side yang dikenali sebagai Aapravasi Ghat. Terletak dijalan besar 20M daripada Muzium Post Mauritius. 
Aapravasi Ghat World Heritage Site

Mauritius Post Muzium

Port Louis City Center, Mauritius by DSLR Camera





No comments:

Post a Comment