Thursday, April 2, 2015

SEVEN WONDERS IN THE WORLD

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum,
Tajuk ini dikatogerikan dalam tiga bahagian. Satu.  Sebagai Seven Wonders of Nature. Kedua.  Seven Wonders of Cities dan yang ketiga Seven Wonders of The World. Tetapi yang menjadi idaman setiap pengembara ialah Seven Wonders of The World.  Walau bagaimana pun penilaian ini tertakluk kepada satu jawatankuasa khas yang akan membuat pengundian pada setiap tahun.  Oleh yang demikian Seven Wonders in the World akan berubah mengikut pengundian dari masa kesemasa.  
India. Taj Mahal, seindah nama dan kemasyuranya telah sinonim sebagai 7witW sejak daripada dahulu.  Belum pernah terkeluar daripada senarai pengundian.  Berdiri teguh seindah cinta seorang raja kepada permaisurinya.  Terletak ditepi Sungai Yamuna dan mengikut ceritanya batu-batu marmar untuk pembinaan Taj Mahal didatangkan sejauh 400km daripada seluruh India.
Taj Mahal, Agra.  India
Dahulunya Eiiffel Tower di Paris, Peranchis, Piramid di Cairo, Egypt, Menara Pisa di Italy, Angkor Wat di Siem Reap, Cambodia dan beberapa tempat lagi telah diistiharkan sebagai seven wonders in the world tetapi kini telah ditandingi oleh 7witW yang terkini selepas pengundian yang dilakukan pada tahun 2015.

Jordan. Petra, Keujudannya tidak dinafikan. Satu ukiran dinding yang unik peninggalan tamadhun silam yang terpelihara sehingga kini.  Seni binaanya masih utuh walaupun telah berusia ratusan  tahun.
Petra, Jordan 
China. 3 kali ZBA memanjat Tembok Besar Negeri China. Pertama kali semasa musim sejuk dan selebihnya dimusim panas.  Bagi ZBA, TBNC memang ajaib.  Satu binaan yang kukuh dengan gaya kretif seorang panglima perang yang bijaksana untuk mempertahankan China daripada serangan Monggol.
Kepada pengunjung ke China adalah satu kemestian yang tidak wajar untuk tidak dilawati. Pembaca boleh kesini sama ada melalui Beijing atau Tianjian yang jaraknya 30m dengan keretapi laju diantara keduanya.
The Great Wall of China

Roman Collosseum, Rome.  Italy


Italy.  Sebuah negara yang banyak sekali peninggalan kesan sejarah.  Kota Rome dan Pompeeii menceritakan segala-galanya. Salah satu yang masih kekal sejak dulu dalam senarai 7witW ialah Collosseum. ZBA pernah dua kali menjejaki Rome dan mendapati puluhan ribu pelancung mengunjungi Collosseum setiap hari.
Macchu Picchu, Peru

ZBA di Puncak Maccu Picchu salah satu daripada Seven Wonders in The World
 
  1. Machu Picchu is an Incan citadel set high in the Andes Mountains in Peru, above the Urubamba River valley. Built in the 15th century and later abandoned, it’s renowned for its sophisticated dry-stone walls that fuse huge blocks without the use of mortar, intriguing buildings that play on astronomical alignments, and panoramic views. Its exact former use remains a mystery. 






Christ the Redeemer is an Art Deco statue of Jesus Christ in Rio de Janeiro, Brazil, created by French sculptor Paul Landowski and built by the Brazilian engineer Heitor da Silva Costa, in collaboration with the French engineer Albert Caquot.

Pada pandangan ZBA Christ the Reedemer bukanlah satu yang patut dimasukan didalam pengundian sebagai salah satu pembinaan ajaib didunia.  Tidak sehebat Pyramid tetapi kerana menggambarkan "Kristian" ianya dinobatkan.  Satu perkara yang dilihat tidak adil dan tidak bijaksana menjadikan Christ the Reedemer sebagai salah satu daripada 7 pembinaan ajaib didunia.

Setakat ini ZBA telah mengunjungi 6/7 "7witW" kecuali Pyramid at Chichen Hzu.  Mexico.

No comments:

Post a Comment