Tuesday, December 4, 2012

FRIENDS ON JOURNEYS

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,


Kehidupan adalah satu perjalanan yang tidak berketepian sehinggalah ajal menjemput pergi.  Kawan dan lawan adalah sandiwara susah senang menghadapi sebuah kehidupan.  Pastinya kehidupan harus diteruskan. Lawatilah dunia untuk mencari kedamaian. Luas pengalaman lebarlah mata memandang dan panjanglah akal yang memikirkan. 
                                                            
 Red Square Moscow


ZBA bersama dua wanita dari Chairn, Australia dan Gadis Thailand di River Kwai Thailand.

Hakikat ini seharusnya tidak dipandang ringan khusususnya kepada masyarakat Melayu.  Budayakan         mata    dengan 
melihat sesuatu kelainan.  Ambil iktibar dari pengalaman dan bercerita yang benar dari sudut mata yang melihat.  Biarlah telinga membisu dari mendengar untuk  mengolah pembohongan dari hasil pendengaran sahaja.  

Rakan dari Singapura di Yangfrau, Switzeland.


Percayalah bahawa manusia bertamadhun adalah manusia yang berfikir, melihat dan menceritakan kebenaran tidak sebagaimana sifat pencacai yang lebih menggunakan telinga daripada akal.  

Apa pun pasti diingat pancaindera adalah anugerah Allah yang tidak ternilai kepada sesaorang insan.  Komen ini ZBA tujukan khusus kepada wartawan media pencacai diNegara IM yang langsung tidak mempunyai etika norma-norma kewartawanan.  
Putra dan Putri Acheh dengan pakaian tradisional di Bandar Acheh, Sumatra Utara.







Paparan  ini  adalah  pengalaman pengembara bukan bersifat menunjuk atau mengajar sesiapa apatah lagi menimbulkan perasaan riak dalam diri.  Semua pengalaman ini untuk dihayati disamping memberi peluang untuk kita membuka minda mengenali alam maya ciptaan Allah.
Putri Doctor daripada 
Philippines 
Pengalaman mengembara membuka kita kepada pengalaman pergaulan.  Mengenali bangsa dan budaya dan bertukar-tukar pengalaman.  Benarlah Firman Allah "Ku jadikan manusia dibumi berpuak-puak untuk mereka mengenali antara satu sama lain".

Teman daripada United Kingdom
di Switzeland.



Ramai diantara kita bersifat pelancung dan bukannya sebagai pengembara.  Ini telah terbukti menjadi budaya dalam masyarakat.  Mereka lebih senang menarik beg daripada memikul beg itu sendiri.  Mengeluarkan sebegitu banyak wang  tetapi terhad kepada destinasi tertentu.  

Melayu Sri Lanka 
di Pasar Kandy



Tidak mahu berusaha, membaca, merancang sebelum melakukan sesuatu.  
Teman dari 1M dan bersama Mr Akihiro di Osaka Japan.

Hasilnya selepas melancung, mereka balik dengan bungkusan tetapi bukan dengan pengalaman untuk dimindakan. 

Gambar.  Kanan gadis dari United Kingdom dan kiri dari Switzeland.


Gambar.  Kanan gadis manis dari Yangon.  Kiri.  Gadis keturunan China Islam  berasal dari Yunan dan menetap di Mandalay, Myanmar.



Teman merayap warga Philippines di Rome, Italy 

Sebenarnya apa yang hendak diperkatakan tentang tajuk ini adalah "The Newspaper You're Reading is Rubbish" (Utusan Malaysia) & The Eletronik Media You're watching is a cheap Propaganda.  Masyarakat harus buka mata dan bukannya dengar kata seperti yang diperkatakan setiap hari.  Oleh yang demikian semua paparan gambar-gambar diatas adalah sebagai hiasan semata-mata dimana ratusan pengembara yang pernah ZBA ketemui jarang sekali mengenali sebuah negara yang dikenali sebagai Malaysia.


Dalam kehidupan harian, percampuran  dan komunikasi adalah amat penting bagi menentukan samaada kita matang dalam hidup atau sebaliknya.
Posing istimewa buat ZBA di Suwarnabhumi Airport Bangkok, Thailand                                      
Moscow Mosque together with Imam

Kanan.  Gadis kacukan Mongolian dan Russian.  Kiri gadis Russian (Olympi Team) yang bersama kami dalam perjalanan dari Moscow ke Chita 


 Anak kecil manis dari sebuah keluarga Islam daripada Kazakstan.


Kanan.  Kenalan team mate dalam keretapi ke Chita.  Kiri ZBA bersama Penembak Olympik Russian dalam perjalanan menjalani latihan menembak di Irkutch.



Kanan.  Gadis China dari Manzhouli dan kiri kenalan dari Harbin, China yang meminati sejarah Malaysia. 
 Gadis China berkelulusan Accountancy dalam perjalanan dari Harbin ke Beijing dengan CRH Train.
Liyana Pegawai Imigrasion Singapura semasa di Bophat Rhine River Cruise
Wajah keletihan seorang pengembara jalanan selepas Trans-Siberian Journey di Tianjin China.

No comments:

Post a Comment