Wednesday, October 28, 2015

TASHKENT TO SYMKENT OVERLAND

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,
Tepat  jam 0715am, perjalanan keretapi malam daripada Samarkhad berhenti di Tashkent. Cuaca pagi yang sejuk, ZBA kembali semula ke Tashkent setelah seminggu merayap ke Bukhara dan Samarkhand. Mengikut perancangan, pagi ini juga perjalanan
Kenderaan Belukang-belukang yang menunggu mangsa.
akan dilanjutkan memasuki Kazakstan daripada Uzbekistan melalui jalan darat. Perjalanan yang dinggap mencabar dan mengambil masa yang panjang. Kerana mencemburui masa
ZBA menerukan perjalanan 130 km ini yang dijangka mengambil masa 3J dan lebih.

Pekan kecil di sempadan Zhibek Zholy
Chernayevka/Gisht-Kuprik/Zhibek-JolyIt is the main road and rail link between Uzbekistan and Kazakhstan, connecting Shymkent and Tashkent. Generally straightforward crossing nowadays, but there can be considerable waiting time. Many Uzbeks cross the border every day. The border is open 24h with a few breaks daily.
Marshrutkas to Shymkent are possible during the day, (350 KZT pp) however shared taxis are more likely to be found. 1000 KZT would be a reasonable price for a seat in the car. There are no marshrutkas going cross-border from Tashkent. You can take a whole taxi for 10$ from the city center, or a taxi or Damas marshrutka for a miniature sum to the border, leaving from the bus stop at the Yunusobod Univermag supermarket.
Perjalanan bermula dengan pemandangan ini
Sedikit tips disini. Semasa berada disempadan Uzbekistan dan hendak menuju ke Imigrasi, pembaca tidak perlu mengambil bus kerana perjalanannya terlampau dekat dan harga tambang bas yang dikenakan tinggi berganda.  Berjalan kaki 5 minit kehadapan
pembaca telah melihat pejabat Imigrasi.  Satu lagi pastikan pembaca mempunyai sedikit wang KZT bagi mengelakan penipuan pertukaran yang tidak munasabah.  Elakan mengambil gambar dan pedulikan apa-apa bantuan yang ditawarkan sepanjang berada disini.
Sebuah perkampungan di Zhibek Zholy
Pemeriksaan Imigrasi dan Kastam tidaklah sukar bagi kita Malaysian semasa melintasi sempadan kedua-dua negara ini. Pokoknya senantiasa memberi hormat dan senyuman kerana mereka langsung tidak boleh berbahasa Inggeris selain bahasa rasmi kedua negara dan Russia sebagai bahasa kedua.
Masjid pertama yang dilihat
dibumi Kazakstan
Van Mashrutkas yang bakal kami tumpungan bergerak sebaik penumpang terahir memenuhi kerusi tunggal yang tinggal. Pekan kecil Zhibek Joly perlahan-lahan ditinggalkan dibelakang. Cuaca terang tetapi angin agak sejuk dan cuaca berada sekitar 18C. Dalam   kenderaan cuma  kami berdua     dikalangan penumpang asing selebihnya raayat tempatan dan Uzbekistan.  
Jalanraya yang dilalui agak beralun dan permukaan yang kasar. Tiada jalan sehala malah jalanraya ini ibarat laluan Tanjung Malim ke Kuala Kubu Bharu mengikut jalan lama. 

Shymkent (Chimkent)
One of the most ancient cities in Kazakhstan founded in XII century at the intersection of the trade ways (Great Silk Road) to European Russia, Central Asia, West Siberia and China. 
Shymkent City
South Kazakhstan that is located at the intersection of the caravan roads of the Great Silk Road was considered to be one of the most developed regions in Central Asia in cultural and economic sense.
From the ancient times the fertile valleys of South Kazakhstan were actively developed by people. The evidences of this fact are the numerous historical monuments including the sites of ancient people and cultural global monuments – ancient town of Otyrar, Sauran and K.Yassaui mausoleum.
In 2001 under the aegis of UNESCO there was celebration of the 1500th anniversary of Turkestan, in 2004 the mausoleum of K.Yassaui was included into the list of the World cultural heritage by UNESCO.
The modern city of Shymkent has a population of more than half-million people and is one of the top three cities in Kazakhstan, simultaneously being the industrial, trading and cultural center of the South Kazakhstan Region (SKR). Shymkent with its rich history and culture emerged on the crossing of caravan roads as one of the stops along the Great Silk Road and is along the row of the most ancient cities of Central Asia.

Sungguhpun jalanraya menuju Symkent bukan dalam kelas yang tersendiri tetapi kenderaan yang menjalar dijalanraya adalah diluar dugaan. Keseluruhan kenderaan mereka adalah dari jenis kenderaan-kenderaan mewah yang ternama didunia dan bersaiz besar jika dibandingkan dengan negara-negara ASEAN.
Sepanjang perjalanan 3J menuju Symkent, jarang kita dapati penempatan penduduk selain padang pasir dan tanah gersang yang ditumbuhi rumput-rumput kering. Sekali sekali jika terdapat penempatan, bermakna disitu ada saliran air yang ditumbuhi dengan pokok-pokok yang subur.  Mereka tinggal berkelumpuk dan menternak binatang.  Ternakan kuda, bebiri dan lembu dalam kumpulan yang besar dapat dilihat sepanjang perjalanan.
Gambar-gambar berikut diambil sepanjang perjalanan daripada
Symkent ke sempadan Krygistan (Karkara Valley)




Perjalanan daripada Symkent ke sempadan Kyrgyzstan mengambil masa 4J dan dalam perjalanan apa yang dapat kita lihat adalah seperti diatas. Berehat 1J menunggu Marshsutkas bagi menyambung perjalanan ke Bishkek disatu tempat seperti dikanan.

WELLCOME TO KYRGYZSTAN

No comments:

Post a Comment