Friday, October 30, 2015

TARAZ BORDER TO BISHKEK



ZBA tidak mengambil masa yang panjang berada di Shymkent.  Secara kebetulan semasa ZBA sampai terdapat sebuah marshrutkas sedang menunggu beberapa penumpang terahir sahaja untuk bergerak.  Berbekalkan "roti dan air mineral", kami mengambil keputusan
meneruskan perjalanan. Malahan sebagai perayap jalanan kita perlu sampai kesesuatu destinasi yang dituju sebelum last light bagi memudahkan mencari tempat penginapan. Keduanya kami harus mengejar masa bagi mendapatkan       pertukaran
Marshrutkas dari satu tempat kesatu tempat. Manakala pada hari ini kami akan menempuh perjalanan yang panjang merentasi Uzbekistan, Kazakstan dan memasuki Kyrgyzstan.

Sebagaimana yang dijangkakan tidak sampai 30 minit marskrutkas mula meninggalkan Shymkent menuju Taraz. Sebuah bandar kecil yang bersempadan diantara Kazakstan dan Kyrgyzstan.  
Cuaca terang dan panas. Suhu berada sekitar 23C  dan
kami melalui  jalan 3rd class road yang sempit, sungguhpun begitu tidak banyak kenderaan dijalanan. Laluan ini merupakan laluan perkampungan dan kita akan disajikan dengan pemandangan rumah-rumah kampung, ternakan, pertanian dan tidak kurang
juga pokok-pokok epal, anggur, tembikai susu  dan bermacam-macam buah-buahan segar disepanjang jalan. Diselang-seli dengan kawasan tanah tandus saujana mata memandang yang masih belum ditanam apa-apa tanaman kecuali dipenuhi dengan kumpulan-kumpulan binatang ternakan. 
ZBA menempuh perjalanan ini selama 2 jam dan 2 jam berikutnya sebelum sampai ke pekan kecil Taraz barulah melalui jalanraya sebenar.  Jalanraya nya lurus, cantik dan ini merupakan laluan utama diantara Shymkent menuju ke Almaty.  Bandar kecil Taraz terletak diantara keduanya dan menyimpang kekanan menuju kearah sempadan Kyrgyzstan.
Tambang keseluruhan perjalanan 4J ini ialah 6 USD seorang bagi satu laluan dan tanpa henti.
Hampir 7 jam perjalanan berlalu.  Keletihan mula terbayang disamping perut yang lapar.  Waktu tempatan menunjukan jam 4.00 petang.  Marshrutkas berhenti diperhentian dan menamatkan perjalanan Shymkent ke Taraz. 
Berehat 1 jam dan menanti perjalanan Marshrutkas berikutnya  ke Bishkek. Tambang ialah 1200 SOM. Perjalanan berikutnya dari Taraz ke sempadan "Kara Balta" mengambil masa 1J. Waktu kini telah dinihari dan proses imigrasi berjalan lancar kerana tidak ramai
yang melintasi sempadan ketika ini.  Kara Balta boleh diibaratkan sebagai pekan sempadan yang tidak menyediakan apa-apa kemudahan kecuali urusan sempadan. Satu yang istimewa kepada pelawat yang memasuki Kyrgyzstan sebab kita tidak perlu memikul beg untuk pemeriksaan kastam.  Semua urusan bagi semua penumpang berjalan lancar dan sejam kemudian kami meninggalkan Kara Balta dalam hitam malam yang pekat.
Walau pun malam tetapi dari suluhan lampu dari kenderaan yang lalu lalang, perjalanan dari Kara Balta ke Bishkek adalah perjalanan yang sukar.  Jalanraya agak kecil dengan permukaan yang tidak rata. Dikiri kanan kelihatan bagaimana kedhaifan penduduk setempat menjalani kehidupan harian.  Van yang ZBA tumpangi meluncur terus dan kami sampai di Bishkek 2J kemudian.
Bishkek, the capital of the Republic of Kyrgyzstan, located in the Chui valley at the northern foot of the Kyrgyz Ala-Too on an inclined plain, at an altitude of 700-900 meters above sea level. Bishkek. According to experts, "bishkek" means a stick for beating koumiss - the national drink of sour mare's milk.
Parliment House
Bishkek - one of the major cities of Central Asia and the largest city in Kyrgyzstan with a population of over 800,000 people, the multinational city with over 80 nationalities. The main language of international communication is Russian.























Tidak banyak yang menarik perhatian di Bishkek. Tempuh masa 3H/2M adalah mencukupi untuk melihat bandar ini secara keseluruhan. Tidak ada bangunan "Pencakar langit" dan kebanyakan bangunan mereka telah berusia dan usang. Walau bagaimana pun susunan jalanraya agak teratur dan senang untuk difahami walaupun tiada peta ditangan. Kemudahan pengangkutan awam masih agak ketinggalan. Disegi keselamatan kepada pelancung asing, Bishkek adalah selamat unuk dikunjungi.
Dari Biskek ZBA  merayap terus keselatan menuju Cholpon- Ata yang merupakan kawasan perkelahan pantai yang terkenal bagi penduduk setempat.

Wednesday, October 28, 2015

TASHKENT TO SYMKENT OVERLAND

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Assalamualaikum,
Tepat  jam 0715am, perjalanan keretapi malam daripada Samarkhad berhenti di Tashkent. Cuaca pagi yang sejuk, ZBA kembali semula ke Tashkent setelah seminggu merayap ke Bukhara dan Samarkhand. Mengikut perancangan, pagi ini juga perjalanan
Kenderaan Belukang-belukang yang menunggu mangsa.
akan dilanjutkan memasuki Kazakstan daripada Uzbekistan melalui jalan darat. Perjalanan yang dinggap mencabar dan mengambil masa yang panjang. Kerana mencemburui masa
ZBA menerukan perjalanan 130 km ini yang dijangka mengambil masa 3J dan lebih.

Pekan kecil di sempadan Zhibek Zholy
Chernayevka/Gisht-Kuprik/Zhibek-JolyIt is the main road and rail link between Uzbekistan and Kazakhstan, connecting Shymkent and Tashkent. Generally straightforward crossing nowadays, but there can be considerable waiting time. Many Uzbeks cross the border every day. The border is open 24h with a few breaks daily.
Marshrutkas to Shymkent are possible during the day, (350 KZT pp) however shared taxis are more likely to be found. 1000 KZT would be a reasonable price for a seat in the car. There are no marshrutkas going cross-border from Tashkent. You can take a whole taxi for 10$ from the city center, or a taxi or Damas marshrutka for a miniature sum to the border, leaving from the bus stop at the Yunusobod Univermag supermarket.
Perjalanan bermula dengan pemandangan ini
Sedikit tips disini. Semasa berada disempadan Uzbekistan dan hendak menuju ke Imigrasi, pembaca tidak perlu mengambil bus kerana perjalanannya terlampau dekat dan harga tambang bas yang dikenakan tinggi berganda.  Berjalan kaki 5 minit kehadapan
pembaca telah melihat pejabat Imigrasi.  Satu lagi pastikan pembaca mempunyai sedikit wang KZT bagi mengelakan penipuan pertukaran yang tidak munasabah.  Elakan mengambil gambar dan pedulikan apa-apa bantuan yang ditawarkan sepanjang berada disini.
Sebuah perkampungan di Zhibek Zholy
Pemeriksaan Imigrasi dan Kastam tidaklah sukar bagi kita Malaysian semasa melintasi sempadan kedua-dua negara ini. Pokoknya senantiasa memberi hormat dan senyuman kerana mereka langsung tidak boleh berbahasa Inggeris selain bahasa rasmi kedua negara dan Russia sebagai bahasa kedua.
Masjid pertama yang dilihat
dibumi Kazakstan
Van Mashrutkas yang bakal kami tumpungan bergerak sebaik penumpang terahir memenuhi kerusi tunggal yang tinggal. Pekan kecil Zhibek Joly perlahan-lahan ditinggalkan dibelakang. Cuaca terang tetapi angin agak sejuk dan cuaca berada sekitar 18C. Dalam   kenderaan cuma  kami berdua     dikalangan penumpang asing selebihnya raayat tempatan dan Uzbekistan.  
Jalanraya yang dilalui agak beralun dan permukaan yang kasar. Tiada jalan sehala malah jalanraya ini ibarat laluan Tanjung Malim ke Kuala Kubu Bharu mengikut jalan lama. 

Shymkent (Chimkent)
One of the most ancient cities in Kazakhstan founded in XII century at the intersection of the trade ways (Great Silk Road) to European Russia, Central Asia, West Siberia and China. 
Shymkent City
South Kazakhstan that is located at the intersection of the caravan roads of the Great Silk Road was considered to be one of the most developed regions in Central Asia in cultural and economic sense.
From the ancient times the fertile valleys of South Kazakhstan were actively developed by people. The evidences of this fact are the numerous historical monuments including the sites of ancient people and cultural global monuments – ancient town of Otyrar, Sauran and K.Yassaui mausoleum.
In 2001 under the aegis of UNESCO there was celebration of the 1500th anniversary of Turkestan, in 2004 the mausoleum of K.Yassaui was included into the list of the World cultural heritage by UNESCO.
The modern city of Shymkent has a population of more than half-million people and is one of the top three cities in Kazakhstan, simultaneously being the industrial, trading and cultural center of the South Kazakhstan Region (SKR). Shymkent with its rich history and culture emerged on the crossing of caravan roads as one of the stops along the Great Silk Road and is along the row of the most ancient cities of Central Asia.

Sungguhpun jalanraya menuju Symkent bukan dalam kelas yang tersendiri tetapi kenderaan yang menjalar dijalanraya adalah diluar dugaan. Keseluruhan kenderaan mereka adalah dari jenis kenderaan-kenderaan mewah yang ternama didunia dan bersaiz besar jika dibandingkan dengan negara-negara ASEAN.
Sepanjang perjalanan 3J menuju Symkent, jarang kita dapati penempatan penduduk selain padang pasir dan tanah gersang yang ditumbuhi rumput-rumput kering. Sekali sekali jika terdapat penempatan, bermakna disitu ada saliran air yang ditumbuhi dengan pokok-pokok yang subur.  Mereka tinggal berkelumpuk dan menternak binatang.  Ternakan kuda, bebiri dan lembu dalam kumpulan yang besar dapat dilihat sepanjang perjalanan.
Gambar-gambar berikut diambil sepanjang perjalanan daripada
Symkent ke sempadan Krygistan (Karkara Valley)




Perjalanan daripada Symkent ke sempadan Kyrgyzstan mengambil masa 4J dan dalam perjalanan apa yang dapat kita lihat adalah seperti diatas. Berehat 1J menunggu Marshsutkas bagi menyambung perjalanan ke Bishkek disatu tempat seperti dikanan.

WELLCOME TO KYRGYZSTAN

Tuesday, October 27, 2015

IMAM AL-BUKHARI SCIENCE OF ISLAM

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum, 
Pintu Gerbang dilaluan masuk dan 3 km dihadapan ialah
makam Imam Al-Bukhari
Dari sebutan nama, Imam Al-Bukhari ialah salah seorang periwayat Al-Hadith Nabi Muhammad SAW yang terkenal dalam Sejarah Islam sehingga kehari ini. Nama sebenar beliau ialah Abu Abdallah Muhammad ibn Ismail Al-Bukhari. Assalamualaikum ya Ahlil kubur. Al- Fatehah. 
Dilahirkan di Bukhara pada 809M dan meninggal dan dimakamkan di Samarkhand dalam sebuah komplek seluas lebih kurang 4 ekar persegi yang di namakan sempena nama beliau sendiri.
ZBA tidak bercadang menceritakan akan keagungan Imam Al-Bukhari sebaliknya  pembaca boleh merujuk kepada banyak web-web yang menceritakan kisah keagungan ulama terbilang ini.  Oleh yang demikian sengaja ZBA berbicara dengan gambar-gambar sebagai panduan kepada pembaca yang bakal dan untuk mengunjungi perkhuburan beliau. Insyaalah. 
Pandangan bahagian hadapan Makam dari jarak 100m daripada jalanraya.  Pintu hadapan ini dikawal dengan kawalan keselamatan yang ketat dan semu pengunjung akan diperiksa dengan rapi sebelum dibenarkan masuk.



 Lagak "Perayap Jalanan dengan gaya tersendiri semasa berada dihadapan pintu masuk ke makan Imam Al-Bukhari.



Sebuah binaan yang berbentuk kubah dimana dibahagian atasnya di terdapat sebuah "Makam" yang menggambarkan perkhuburan Al Iman Al-Bukari yang diperbuat daripada batu marmar bewarna putih.  Sebenarnya "Makam" Imam Al-Bukari terletak dibahagian bawah daripada "Makam" berkenaan.  Jika dilihat pada gambar diatas, makam Imam Al-Bukhari berada dikanan dan kelihatan beberapa pengunjung sedang berdiri.

Ini hanyalah replika yang menggambarkan "Makam".  Tetapi sebenar makam Iman Al-Bukhari terdapat diaras bawah daripada replika  ini dan pintu masuk terletak dibahagian atas disebelah kanan.

Ini pula ialah Masjid yang terdapat dalam makam Imam Al-Bukhari.  Fungsi masjid ini tiak ubah sebagaimana masjid dinegara-negara lain sebagai tempat beribadah bagi orang-orang Islam.  Tapi disini agak berlainan kerana dikawasan masjid ini tidak disediakan tempat untuk berwuduk.  Oleh yang demikian kepada bakal-bakal pengunjung adalah diingatkan supaya berwuduk sebelum memasuki complek ini. 
Bangunan-bangunan yang terdapat di dalam komplek disebelah kiri dan kanan makam.  Untuk makluman pada setiap masa terdapat seorang Al-Hafiz yang akan membaca Ayat-ayat Suci daripada Surat-surat Al-Quran Karim disini.


Bangunan Perpustakaan dan Pentadbiran







ZBA mengambil masa agak lama berada disini.  Menghayati satu persatu  riwayat berhubung dengan Imam Al-Bukhari Rahimakumullah.  Sebelum beredar sekali lagi ZBA  menundukan kepala sebagai tanda hormat buat Imam.


AL-FATEHAH